_Bra_ kläder för runda barn??!
Ni som har överviktiga små älsklingar - vart hittar ni bra kläder?!
Och då menar jag inte hm, lindex osv, för visst kan jag m lite fantasi och mkt kunskap hitta kläder som lilltjejen kan ha - men jag letar efter bra vinterkläder, bra överdragsbyxor, regnkläder, gympalkläder, ja och så byxor förstås.
Det blir ett moment 22 av det hela när kläderna sitter åt och därför hindrar henne i leken, jag ser och känner ju igen hur det tar åt i midjan osv. Det är inte roligt och man blir ju mer stillasittande. Sen ser hon ju äldre ut än hon är, vilket inte blir bättre av "tween"-kläderna jag tvingas köpa…
Kläder spelar så stor roll för självkänslan, inget barn (eller vuxen) mår ju bra av att ha sånt som inte passar på sig! Blir frustrerad, vill ha samma utbud som i Tyskland och USA, fast med möjlighet att prova!

Hur gammal hon och hur lång är hon?
Det beror ju på ålder, är barnet lite större så kanske vuxenstorlekar kan funka i vissa plagg. Men är det en bebi så blir det ju svårare.
Förr fanns Galne Gunnar-butikerna och de sålde bra barnkläder från England där det ofta fanns MYCKET stora storlekar även bland babykläder.
Min son är ca 120 lång och det är jättesvårt att hitta bra jeans till honom då han drar mkt funt midjan. Nu är han inte så rund för resten utan har en lite "rolig" kroppsform, byggd som en rugbyspelare. Men jag köpte jeans till honom på JC, de lägger upp gratis där jag bor i alla fall. Vi är alla nöjda med det!
Nä inte är hon bebis längre:) 6år, 130cm lång och väger knappt 39kg. Så hon är överviktig men också ett huvud längre än de flesta klasskamraterna.
Mitt största utmaning är att få henne att fortsätta röra sig och då är ju funktionskläder ett måste.
Jag har handlat från plus-kids.dk i danmark men de vänder sig framförallt till tweens/teens och det blir lätt väldigt fel på en sexåring (precis som vuxenkläder) - och sen har de inte de där funktionskläderna.
Ingen som beställt från Tyskland el dyl?
Vår familj kan ju inte vara de enda med det här problemet i Svedala!
Hej!
min flicka är 5 år, 125cm lång och väger 36kg, så det är väl ungefär samma kan jag tänka mig. Vi handlar i princip bara på intersport. snöbyxor exempelvis, klipper jag jack därbak som jag sedan syr i resårtyg i. jag var själv överviktig som barn, och min mamma gjorde så med allt. Jeans funkar det också på.
Min son är inte överviktig men är ganska bastant i kroppstypen och då handlar jag på Cubus.. dom har jättebra sortiment för barn i alla storlekar tycker jag.
bra tipps! Det är ett jättevanligt problem detta.
Tack det var bra tips, både om att sy i resår och Cubus, ska def kolla där.
Ett trick som jag kom på nu i höst var att leta upp capri eller knickers-byxor i stl 164/170 - de sitter förvånansvärt bra som långbyxor på min sexåring;)
Kram på er och kom gärna med fler tips om ni kommer på nåt!
Jag vill minnas att jag när jag sökt kläder till mina egna tjejer har noterat att det verkar finnas rikligt med barnkläder (ffa. när jag sökt jeans) på tex. Lindex och Kapp-Ahl i större/vidare/rymligare centilongstorlekar.
Det måste väl troligen finnas rätt gott om dessa specialserier för det är nästan alltid massor av den typen av storlekar kvar på rea-ställen. Eller så är det inte så stor efterfrågan… kanske 
Fast det verkar ju lite konstigt också, mtp. att flera kedjor ändå har valt att tillverka sådana speciella serier i rymligare storlekar/modeller för barn. Eller så är det kanske för att det inte är någon vidare passform på dessa serier.. ja, jag vet som du hör inte riktigt hur det ligger till.
Sy själv är ju iof. också en lösning, speciellt om man kan kombinera ett eventuellt syintresse/nöje med stor praktisk nytta. Men funktionskläder som regnkläder, skidkläder osv. är ju i princip omöjligt att tillverka själv om man inte är ett riktigt proffs. Men jag hoppas verkligen att du lyckas hitta en lösning som gör att hon trivs bättre med att leka rörligt och kanske även succesivt börja delta i någon sportaktivitet under tiden som hon längdmässigt växer i sin nuvarande vikt 
jag far nästan illa när jag läser om "runda barn". Jag blev själv mobbad när jag var barn, för att jag var överviktig. Snälla… snälla snälla ni…. se till att era barn inte blir överviktiga!!!
Jag förstår inte heller, när ni är med i detta Forum, som tar upp viktproblem och annat, att det accepteras att barnen är runda och hellre köper större kläder.
Dom har ju också en framtid, en del blir mobbade, en del får inte va me för att dom e runda.
Har barn i min närhet som är runda som vi lär in sunda matvanor och när vi handlar att det inte är så mycket socker i produkterna och att en gång i veckan kan man få något gott, plus att dom får mycket aktivitet. Det ger resultat och dom mår inte dåligt av det.
Maja2 i #9
Du har helt rätt… DET är ju prio ett, två och tre, samtidigt!! Men där det nu redan är ett sorgligt faktum så måste ju barnen ha något på sig som det går att röra sig i, om det inte ska bli en ännu mer ond cirkelgång.
Men visst är kraftig övervikt/fetma i barn och ungdomsår ett riktigt trauma som ingen egentligen borde behöva uppleva. Varken som litet barn eller tonåring 
Vet ni, nu blir jag faktiskt både upprörd och sårad #9 och #10!
Ni har ingen som helst aning om hur vi lever eller hur vi kämpar med vår underbara dotter, ändå tycker ni det är ok att skriva "se till att era barn inte blir överiktiga" och "accepteras att barnen är runda och hellre köper större kläder". Va?!
Jag förstår överhuvudtaget inte ert resonemang - eftersom hon är rund ska vi alltså ge henne för små kläder så hon förstår att bli mindre?! I mina öron är det precis som såna åsikter som gör att min dotter får sårande kommentarer och riskerar att bli mobbad - hon är precis lika mkt värd oavsett sin vikt!!!
Även jag var överviktig och utvecklade ätstörningar som barn, jag om någon vet vilket h-e det är och det är en av mina största sorger i livet att min dotter kan få liknande problem, MEN det blir inte bättre av att
1)man aldrig känner sig bekväm i sina kläder
2)hela tiden blir bedömd utefter utseende och vikt
3)folk avfyrar sina egna åsikter högt och vilt utan att ta sig tid att fråga efter fakta först
Jag står trygg i mitt föräldraskap och är övertygad om att det bästa jag kan göra för min dotter är att ge henne sunda matvanor, uppmuntra den naturliga rörelseglädjen och se till att hon ex genom att känna sig snygg och stark får ett bra självförtroende!
Har aldrig upplevt att jag blivit påhoppad förut på det här forumet och trodde väl inte det skulle ske nu, när jag utan att skriva det minsta om vad vi äter eller inte äter, ställde en enkel fråga om _kläder_!
#12 eftersom Du redan har överviktig dotter, så behöver du inte ta åt dig av just : se till att inte era barn BLIR överviktiga. Det var riktat till andra som inte redan har överviktiga barn.
ALLA blir bedömda efter utseende och vikt, både barn och vuxna, det kommer vi aldrig ifrån. Barn är VÄLDIGT elaka mot varandra, och i vuxenlivet blir man inte behandlad likadant som en smal person heller. Självklart är din dotter lika mkt värd trots sin vikt, men samhället och skolan fungerar inte så.
Det är inte meningen att du ska känna dig påhoppad så, men många behöver en spark i baken, och se sanningen, för att kunna göra något åt den.
Jag blir också arg när jag läser era kommentarer, ni vet vilka! Fast jag fattar ju att ni verkligen tycker synd om överviktiga barn. Men jag tror att vi som skriver i detta forum verkligen gör allt för att få våra barn att trots sina gener bli så normala som möjligt i kroppen.
Jag var själv överviktigt barn mitt i en stor syskonskara där alla var smala med samma kost som dem. Jag tog själv tag i saken när jag var elva år, och det har jag gått upp och ner +-10kg hela livet så jag håller mig normalviktig.
Jag var arg på min mamma som lät mig bli tjock. Jag fattade inte att det var så svårt att handskas med barn som alltid är hungriga. Nu vet jag bättre.
Mitt barn föddes underviktigt för att jag själv inte ville gå upp så mycket i vikt under graviditeten. Hon bara ökade och ökade i vikt efter födseln. Men hon har också sin pappas gener, vilket är stora breda axlar, grov benbyggnad och längd, samt multum med muskler. Upp till fyra års ålder blev hon bara mer och mer överviktig, fastän jag tänkt på hennes kost och rörelse ända från början. Jag höll på att få panik. Sedan så upptäckte jag LCHF. Jag fick börja äta mig mätt. Mitt barn fick börja äta mättande mat.
OCH hon började gå ner i vikt. Nu är det så fantastiskt att hon har bara ben och muskler kvar, men är ändå ÖVERVIKTIG enligt bmi och klädstorlekar, eftersom hon är så GROV. Huvudet längre än alla barn i hennes ålder med skostorlek som inte är av denna världen.
Ja, jag har svårt att hitta kläder till henne. Jag måste fixa och trixa. Och ja JAG BLIR VERKLIGEN UPPRÖRD av vissa inlägg.
Ursäkta mig, men jag måste få ryta till lite.
ja tänk innan ni skriver… såå korkade kommentarer… fy attan! Jag har två barn den ena jättesmal och den andra ganska tjock, de har fått samma mat… man kan inte råda över allting… skulle jag sätta den ena på svältkost? Nu vet jag ju att fettrik och kolhydratssnål kost gör alla (?) normalviktiga men vem visste det för 15- 20 år sen? Dessurom finns det ibland medicinska skäl till att barn blir tjocka… har en kompis vars dotter haft leukemi och behandlingen har gjort henne kraftigt överviktig… sådana som ni går alltså omkring och tror att allt är föräldrarnas fel … fy faaan
Det var inget påhopp på något sätt. Själva i vår släkt är vi överviktiga o har ämnesomsättningssjukdomar.
Som barn så var det inget fel att vi var tjocka av vår föräldrargeneration vi var omtyckta som vi var, men när vi kom till omvärlden det var då problemen kom med mobbing, utseendefixering, ratad för man var för tjock.
Vet hur svårt det är med övervikt och hur ska man tackla det med ett barn utan de ska få ätstörningar och när barnet själv vill äta mycket.
Självklart så ska dom ha bekväma kläder, själv köper jag kläderna på sportaffärer eller mindre damstorlekar.
Man vill ju att barnet ska må bra trots övervikten, men trots det så får dom inte vara med o leka alla gånger och nu som har hänt har barnet fått förhöjda levervärden, det är inte lätt men trots allt så har man som föräldrer mer kunskap om kost än vad barnet har.
varför då skuldbelägga föräldrarna när det kan bero på faktorer man inte kan påverka?
Jag ber om ursäkt. Ibland är käften (och fingrarna) snabbare än hjärnan.
Varför inte starta en tråd om detta ämne för det berör rätt många
Tack för alla inlägg, om inte annat har de visat hur engagerade många är i sina barn. Och det är ju ngt positivt i sig!
Tror generellt att de föräldrar som finns på det här forumet är rätt så aktiva och informerade runt sina överviktiga barn, kanske finns det föräldrar som behöver en spark i baken (även om min personliga uppfattning är att det oftare stjälper än hjälper) men frågan är som sagt om de inte befinner sig på annan cyberort… LCHFkost för barn är ju inte direkt oomtvistat, så drar man igång det för sitt barn gissar jag att man tänkt en del innan.
Att starta en egen tråd låter som en utmärkt idé, förslagsvis av Maja2 eller Jea59 som tog upp diskussionen här.
Så kan den här tråden också få fortsätta vara "bara" en kläd-tråd.
Tack/
Leilin

Apropå kläder så hittade jag bra täckbyxor på Stadium till min runda femåring. De hade gott om töjmån i midjan så vi kunde faktiskt köpa byxor som passade på längden och de gick ändå att knäppa.
Nu är det bara att hoppas på en riktigt kall och snörik vinter! 
Bluegoose - kommer du ihåg vilket märke det var? Det låter helt klart intressant.
Funderar också mkt p vad jag ska köpa för kläder till skridskoåkning 1g/v i vinter - min tjej blir lätt varm så jag tänker att man kanske ska hitta ngt smidigare lagare på lager än täckbyxor då.
Någon som åkt skridskor och vet?
(jag HATADE skridskor, kände mig som en michelingumma som nån ryckt undan mattan under fötterna på)

Lelin: Everest var märket. 349:- De var inte så vråltjocka, så jag tror de passar bra för utomhuslek på dagis. Hon fick en jacka av samma märke också, satt lite tajt över magen, men jag tror det ska funka även med en tröja under…
De sålde också lite tunnare "skiboard"-byxor (tror jag de hette), kommer inte ihåg priset. Men det kanske kan vara ett bra alternativ. Egentligen kan det ju vara smartare att satsa på ett tunt, vindtätt skalplagg och sen ha ett eller flera värmande lager under, beroende på väderlek och aktivitet.
Tack, det ska jag åka och kolla på!
Lager på lager är ju bättre rent funktionsmässigt, problemet är att det faller lite när sexåringen inte ids ta på alla lager vid rasten, utan bara tar det yttersta:)

#24 - Nä, det var ju det där att de ska ha på sig grejerna också.
Har samma problem här, särskilt med sjuåringen… (på dagis har ju personalen lite större koll, där får ungarna snarare alldeles för mycket utekläder på sig och blir genomsvettiga).