Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3113 ggr
[Camio]
0

Det här med laktos??

Jo jag undrar, om man nu använder sig av mjölk i kaffet… är det isf bättre att använda laktosfrimjölk, då man på så vis får i sig mindre mjölksocker? Är isf alla laktosfria mejeriprodukter att föredra? Någon som vet?

/Camio

Zepp
0

De laktosfria mejeriprodukterna har lika många kolhydrater som de andra man har bara omvandlat laktosen med hjälp av Amylas till glukos!

Man kan göra egen laktosfri mjölk om man vill.. spotta i paketet för saliven innehåller tungamylas.. fast det verkar inte särskildt smakligt när man tänker på det!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Camio]
0

Ok, då vet jag det. Tack för svaret!

Det där andra exprimentet tror jag jag låter bli dock ;)

Zepp
0

SkämsSkämsSkäms

Skämigt är det att läsa mitt svar så här i efterhand.. får skylla på den sena timmen och några glas vin!

Laktos spjälkas med hjälp av enzymet Laktaz, vilket finns i magen hos de som fortfarande tillverkar sådant!

Man odlar genetiskt modifierade microorganismer som tillverkar Laktaz och sedan utvinns detta och tillsätts mejerierna så att laktosen bryts ner till sockerkedjor som alla kan hantera!

Det där med Amylaset är hur man gör glukos med hjälp av saliv utav stärkelse.. ett skolexperiment från kemilektionerna!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

#3: Jo jag kommer ihåg det där, läraren räckte fram ett provrör till en kompis och sade med myndig stämma "producera saliv". Fast det användes sedan till att bryta ner stärkelse från en potatis.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Camio]
0

Haha! Zepp, hoppas kvällen var trevlig och vinet gott ;)

Men tack för infot! :) Har funderat en del på det där med laktosfria produkter i kolhydratsammanhang… måste ha missat den där lektionen i skolan. Men nu vet jag :) Thanx!