Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3477 ggr
almeotto
0

Dålig i magen?

Har hållt på i ca 7 veckor och våra magar är inte i form! Min man har för det mesta diarre och jag har problem sen innan med kronisk förstoppning och det har blivit mycket värre! Vad kan vi göra åt detta, någon som vet?

Siggebus
0

Oj då det var ju inte kul. Själv har jag tvärt om blivit av med min dåliga mage - förändringen kom jättesnabbt.

Kanske en liten redovisning om vad ni stoppar i er skulle hjälpa?

Kanske ni äter för mycket fett? Själv har jag en viss gräns - jag mår lite illa om det blir för mycket.

Zepp
0

Ja.. det blir en omställning även för tarmarna och man får ta till lite knep under omställningsperioden!

Har man lätt för att bli hård kan man testa Magnesiumtillskott, mera fett, mera vatten och/eller bulkmedel som finns på Apoteket.. man får anta att tarmarna så småningom vänjer sig så man kan trappa ner på knepen!

Lös mage är lite knepigare, är det fettdiareer är det inte så bra, då går ju maten o näringen rätt igenom kroppen, ost lär ha en hårdgörande verkan!

Man skulle kunna fundera på Laktosintollerans vad gäller din man.. det går ju lätt att testa!!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

Jag har IBS och har haft det i flera år, så jag har prövat mig igenom en del medel mot förstoppning, det första som man blev ordinerad var just bulkmedel, det var inget bra alls, det slutade med spräckt ändtarmsöppning! Sen blev det ett osmotiskt medel tror jag det hette, Laktulos. Det var mycket effektivt men hade den nackdelen att det smakade apa så jag försökte med nåt som hette Importal Exlax eller nåt liknande det var ett pulver så det smakade ingenting, men det det var tämligen värdelöst så det fick bli Laktulos igen, det funkade ju i alla fall. Men min doktor tyckte inte om att jag satte i mig så mycke laktulos (jag var uppe i dubbla maxdosen per dag då). Han ordinerade mig Movicol ett pulver som faktiskt smakade rätt bra! och det funkade bra också. Jag startade med maxdosen men kunde snart lätta på det. Numera byter Apoteket ut Movicol mot Moxalole, men det är samma substans det bara smakar lite annorlunda, bättre tycker jag. Medlet är inte vanebildande så det är ingen fara att använda

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ingrid-in-sweden
0

Vi hade liknande problem, tog först till goda råden härifrån såsom  att trappa upp kolhydraterna lite och den med förstoppning var lite extra vaksam på hårdost. S

edan kom vi på ett bra knep emot hård mage = gräddtee - om man itne dricker tee utan kaffe så är effekten liknande. Tag en rejäl skvätt grädde i förmiddags kaffet/teet så smörjer det upp!

Stekt potatis i små mängder är bra som 'stoppare'.