Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 9509 ggr
Joula
0

Bregott mellan

En kort fråga bara, är bregott mellan ett margarin? Eller hur har de lyckats blanda in vatten i fettet?

Wtn3
0

Det är väl samma ingredienser som vanligt bregott annat än att det också är utspätt med vatten för att få ner fetthalten. Således inte en lika onaturlig och potentiellt farlig produkt som margarin men ändå rätt onödigt att betala för vatten.

Zepp
0

Bregott av alla kategorier är matfett, vars huvudingrediens är grädde (smör)!

Smör är skyddat genom lagstiftning och får bara innehålla mjölkfett minst 80%, vatten, salt och syrningskultur!

I stället för att köpa Bregott mellan kan man ta lite mindre smör och en klunk vatten.. blir samma sak!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[vaargen]
0

Kanske svårt att få till samma smak då(om det är den ts då gillar)

LatMask
0

Som Wtn3 och Zepp säger: Det är Bregott med mer vatten.Vad sägs om vanligt Bregott, vanligt eller extrasaltat?

Wtn3
0

Nja, snarare blanda ut smör med lite rapsolja. I min mun smakar det bättre än smör om det är i fast form, smör är gott att steka i men bregott är godare i ostrullarna och på LCHF-bröd.

keja01
0

Vattnet i bregott mellan är i form av kärnmjölk som blir över vid smörtillverkning. Det innehåller tydligen något naturligt emulgeringsmedel som gör det blandbart med smör och rapsolja till skillnad från vanligt vatten.

Conquest
0

Så snart man inte tillagar rena varen måste fettet ersättas av något hokus pokus. Ät smör! Ha den i skafferiet istället för kylen för bredbarheten. Ju mindra fett, ju mera skit tillsätts.

[vaargen]
0

Ät inte smör då, ät bara kokosfett så slipper du allt skit som finns i smör ;)

Personligen så gillar jag inte den "rena" smörsmaken på tex macka eller på min ostskiva och därför använder jag bregott.

Conquest
0

Är det inte så att Bregott består av 30% skokräm? Men visst, om man gillar det, då är det upp till var och en.

[vaargen]
0

källa?

Conquest
0

All olja till matfett genomgår en process som inte är direkt läckert. Om inte Bregotts olja består av 100% kallpressat oliv eller rapsolja som aldrig nånsin har överstigat 35 grader Celsius i framställningen, är den att klassas som råvaren till skokrän, målarfärg, you name it.

Gunnar Lindgrens hemsida förklarar närmare.

Zepp
0

Det finns graderingar i helvetet oxå.. man får välja var man vill lägga ribban själv, gillar man bregott får man väl köpa den ekologiska.. så har man gjort vad man kan!

Det största problemet med rapsoljan i bregott är just det att den förmodligen inte är kallpressad, utan utvunnen med hjälp av bensin, varvid det är tillåtet med rester av bensin i oljan!

Undrar om oljan i den ekologiska är kallpressad??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[vaargen]
0
Joula
0

Ok tack för era svar!

Själv använder jag smör men ville bara av intresse veta vad bregott mellan klassades som.