Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 3680 ggr
Botte
0

Himmelsk "Kolhydratchock"

Om du har fryst Blomkål, per portion:

1: 300 gram blomkål, tina i panna, låt vattnet koka bort nästan helt

2:tillsätt smöret och kokosfettet (1 msk av varje). kanske tillsätt fettet i steg 1.

3: Peppra

4: här kommer det fina: Parmesanen (lagrad, gärna Parmigiano

reggiano) 4-5 sockerbitsstora tärningar.

5: ät! (varmt om man tycker det är rätt, Pennylane)

Bjöd en mataficionado på detta, med godkjännande vågade jag gå ut på denna site och tipsa om rätten, föjl receptet eller hitta på en egen variant så blir det gott som bara den. Tycker att Parmesanen är det som gör rätten, ska då vara en lagrad variant.

Fördelen är ett det är nästan noll kolhydrater och är billigt, mycket enkelt att tillaga och kanske 25 eller 30 kr per potion. osten drar upp priset men det är det värt.

[Pennylane1]
0

vari bestod kolhydratschocken? Var väl inte mycket kolisar där?

Botte
0

blomkålen Flört

Botte
0

för oss lowcarb:are på Fakir är detta väl nästa steg när man gått ner, att äta mera grönt därav ordet "chock" liten ironi där förstås.

[Pennylane1]
0

6,6 gram  tja allt är relativt ;-)

Botte
0

Mycke juh….. för en mus :)

Botte
0

Fast jag är nog mera som en flodhäst/elefant, och 6.6 gram, hmm går nog ner utan att man får sota för det. garanterat.

[Pennylane1]
0

absolutely!

Jennix
0

Är det alltså rå blomkål? Du blandar bara ihop allt som en sallad?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Botte
0

Tog idag fryst blomkål men man kan ångkoka.

Har du färsk vara så ångkoka blomkålen i ett par minuter, man kan ta en bit och tugga på efter att man kylt den för att testa, så att den inte blir för mjuk, blir bäst då, näringsämnena skonas med lagom ångkokning.

[Pennylane1]
0

borttaget, datorknas

[Pennylane1]
0

men det ska inte gratineras alltså? Utan ätas kallt? med klickar av smör och kokosfett?? Ursäkta men det låter inte nåt vidare!

Botte
0

Kom att tänka på: Gjorde SSS recept på floridasallad, var tror jag rå blomkål i den, var smaskens så det är nog lite beroende på smaken hur den är tillagad, rå vara ska man nog hacka fint kanske men blomkål har ingen dött av rå, det som kan hända är man får besök av metanspöket. Cool

Botte
0

Pennylane!

Jag tinade försiktigt i stekpanna:

lade till 1 msk smör och dito kokosfett, pepprade, lät svalna lite, sedan på med Parmesankuberna.

babo
0

"kolhydratchock", ha ha ha ha Skrattande

[Pennylane1]
0

jag äter gärna rå blomkål det var det kalla smöret och kokosfettet jag såg framför mig, du skrev ju inget alls om tillagning och höll sen med om att det skulle vara kallt…

Jennix
0

#13  Botte, du stekte detta alltså? Vi kanske ska lägga till det i receptet, för de som inte är så kunniga i köket. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Botte
0

he he ok Jennix, hur ska man göra då? inget är skrivet i sten, jag är flexibel, har du ett bättre recept, låt höra, samlar på recept. Cool

tar det igen:

Om du har fryst Blomkål, per potion:

1: 300 gram blomkål, tina i panna, låt vattnet koka bort nästan helt

2:tillsätt smöret och kokosfettet (1 msk av varje). kanske tillsätt fettet i steg 1.

3: Peppra

4: här kommer det fina: Parmesanen (lagrad, gärna Parmigiano

reggiano) 4-5 sockerbitsstora tärningar.

5: ät! (varmt om man tycker det är rätt, Pennylane)

Bjöd en mataficionado på detta, med godkjännande vågade jag gå ut på denna site och tipsa om rätten, föjl receptet eller hitta på en egen variant så blir det gott som bara den. Tycker att Parmesanen är det som gör rätten, ska då vara en lagrad variant.

Fördelen är ett det är nästan noll kolhydrater och är billigt, mycket enkelt att tillaga och kanske 25 eller 30 kr per potion. osten drar upp priset men det är det värt.

Jennix
0

#17 Det där var ju superbra! Glad Fixat.

Botte
0

tack, Jennix, kanke trodde att det var underförstått att man ju tillagar maten och att det inte behövdes nämnas, lärt mej en läxa.Glad