Friterad Halloumi, MUMS!
Hej allihopa!
Här kommer ett enkelt och väldigt gott alternativ till chips, pommes eller snacks.
Ta en halloumi ost och dela på hälften, skär sedan tunna skivor. Krydda dessa med lökpulver. Värm olja i stekpanna (ganska mycket) och lägg i osten, tänk på att inte ha för hög värme och ha ett stänkskydd till hands då det sprätter en del! Låt de ligga i oljan tills du ser att de börjar få färg, då är det dags att vända. När det är klart så lägg dom på ett papper och krydda lite mer med lökpulver och persilja, ev salt. Servera med majjonäs.
Supergott, sitter med en tallrik nu :)
Jag tycker kokosoljan är lite väl dyr för att fritera i, men man kanske kan lite mer steka halloumin :D
Jag minns att jag uppskattat både halloumi och saganaki på mina resor till Medelhavet och det vore ju gott att prova på här hemma också, så tack för tipset!

Jag friterar i vanlig rapsolja, det kostar inte så mycket och det är heller inget jag gör varje dag. Om man vill så kan man spara oljan i en burk i kylen och återanvända den vid ett senare tillfälle.
Men det är verkligen gott, lite krispigt, segt och salt.

Jag brukar steka tunna skivor av halloumi i smör helt lätt om jag vill ha nåt "godis" nån enstaka gång. Tillsammans med bär är det en höjdare till fika eller bara äta som de är.
låter jättegott!

Fritera i rapsolja är då inget att rekomendera, vill man fritera i något som inte tål värmen då är det bara att köra på med rapsolja. Silverpaketet med kokosfett är bland det bästa att fritera i, och har väldigt lång hållbarhet. Den enda olja som klarar fritering är Macadamiaolja men det blir en dyr fritering
Mazen: När jag gör en snabb sökning på Google så säger 95% av svaren att rapsolja tål höga temperaturer (upp till 240 grader då det under en lång tid i så hög värme kan bildas någon procent transfett) och vad jag vet friterar man oftast i max 190 grader.

Tack för tipset detta ska jag pröva!

oh va gott det låter 

Då måste det vara farenhait du läser för oxidationspunkten för rapsolja är lägre än olivolja och ligger lång lägre än smör ,kokosfett,ister och macadamiaolja. Den enda olja som tål fritering är Macadamiaolja men kostar för mycket, kör kokosfett

Vore bra att se en sån länk från Google
Någon som vet oxidationspunkten på rapsolja i celsius??????

Det finns bara en olja som klarar fritering och det är macadamiaoljan och ett literpris på närmare 300 kr/l så därför har jag kokosfett
Annars är det ingen olja som tål friteringstemperatur sen får MindBlow säga vad han vill . Är mycket intresserad av vad de 95% procenten kommer ifrån, för rapsolja är inget bra val annat än i sallader i kallt tillstånd( om man inte ska ha det som drivmedel i bilen )
står att rapsolja tål höga temeraturer

Pennylane
Höga temeraturer eller kroppstemperatur, förklara
Vem har skrivet det? fabrikanten eller vetenskapen. Du kanske läser dej till att becel är nyttigt vad vet jag
Vore tacksam om någon kunde ge ett råd varför man skall använda olivolja eller rapsoljja för jag hittar inget annat än som drivmedel för bilar
varför har du sån snäsig ton? Du frågade efter länkar och jag hittade en länk varsågod… jag garanterar inte sanningshalten…

Jag har ingen snäsigt ton men när folk kommer med industrins osanningar blir det lite fel,Raps och olivolja hör inte hemma i våran matlagning annat än i kallt tillstånd och jag vidhåller att eran temperatur contra oliv eller raps är inte celcius
du har definitivt en snäsig ton. Hur ska man veta vad som är sanning, den sidan jag länkade till verkar tillförlitlig och talar om celsius såvitt jag kan bedöma… det står ju to,m att det är celcius i tabellen, men du kanske inte bemödade dig att kolla?
Mazen: Jag tror jag vidbehåller mig rätten att inte svara dig. Du verkar inte direkt ta till dig andras åsikter.

Det var väl Haloumi den här tråden skulle handla om…?