Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4064 ggr
Branneli
0

Låg-kolhydrat folköl....

….finns det ??

En tanke som slog mej häromdagen….Obestämd…..

[Pennylane1]
0

3,5 är det det som är folköl? Det finns ju några stycken lowcarb:Spenrups  Bright, Pripps Pure och en Lite vad det nu var för märke på den…

[Pennylane1]
0

Carlsberg är det nog

Branneli
0

Oki doki, jag har endast sett starköl……

Men du 2,8 är väl folköl….starköl 5,2….mellanöl 3,5….eller Obestämd

[Pennylane1]
0

trodde inte det fanns mellanöl längre? Men det kanske är så, vet ej.

[Pennylane1]
0

nej det är folköl

Wtn3
0

De öl som numera heter Mellanöl (typ Smålands, Pripps, Spendrups) har en alkoholhalt på 4.2%-4.5%.

2.8% och 3.5% är folköl. Och Carlsberg Lite 3.5% (1% kolhydrater, dvs fem gram per burk) är det enda jag provat, smakar inte sämre än vanlig folköl.

texarcana
0

Lite trivia kring ölklasserna:

3,5 skulle jag också kalla folköl. För det är den "klassiska" folkölen med 2,8% i viktprocent - som omräknades till 3,5 i och med att volymprocent blev standard även för öl (vilket det var för vin och sprit sedan tidigare). Den nuvarande 2,8:an håller 2,25 i viktprocent (man tar volymvärdet och multiplicerar med 0,8…åt andra hållet blir faktorn 1,25) och fanns mig veterligen ej under den gamla ordningen. Det enda i dryckesväg som höll 2,25 i viktprocent (alltså 2,8 i volym) dåförtiden är såvitt jag minns de gamla klassiska äppel- och päroncidersorterna. 

Är ej helt insatt i proceduren där viktprocent blev volymprocent, men har för mig att det på något sätt handlade om en (ännu en!) "rättning mittåt" gällande EU-standard. Jag minns inte riktigt, men ändringen bör ha skett i mitten av 90-talet någon gång.

Så numera sitter vi med (i volymprocent räknat) lättöl 2,25%, nyfolköl (modell vattenskadad) 2,8%, traditionell folköl 3,5%.

Mellanöl som officiell benämning (skatteklassificering) var ett öl med 3,6 viktprocent (4,5 volym-%) och såldes i vanliga butiker - men förbjöds 1977-78 någon gång. Man tyckte nämligen att den var en stor bov i ungdomsfylleridramat. Skönt för våra politiker att få känna sig viktiga emellanåt, inte sant!

Nuförtiden finns mellanölsvarianter igen, men dessa klassas som starköl. Ja, alla ölsorter som håller över 3,5 volymprocent klassas numera som starköl och får bara säljas på Systembolaget/krogen.

Notera att de ovan angivna procentsatserna på de olika ölen inte är exakta värden - utan maxvärden. Exempelvis skulle en lättöl alltså få lov att hålla 2,03% men inte 2,46%… Tror dock att de flesta sorter ligger och nosar på maxvärdet…men är iofs inte helt hundra på det.

Värdelös kunskap för en LCHF:are, jag vet. Men den sitter kvar since the old days… Cool

Branneli
0

Då är det sol-klart !!  Och jag har lärt mej nåt nytt idag med Flört.

Tack för er tid & engagemang Cool

Nu ska jag leta i affärens hyllor…….