Osötat godis m malitol
Hej!
Står i hallen med en påse gelegodis sötat med malitol…Hade inte planerat det men har pms just nu så jag var otroligt lättlurad och hade inte ätit lunch ordentligt…
Smakat två men fått dåligt samvete och plockat undan dem…har jag förstört något nu??
Hur påverkar malitol kropp, blodsocker osv.Någon som vet eller någon som gjort samma tro???
Även om sockeralkoholen Maltitol inte innehåller kolhydrater och inte höjer blodsockret lika mycket som socker, så fungerar det ändå distinkt blodsockerhöjande, och är olämpligt att äta för diabetiker. Den blodsockerhöjande effekten är knappast heller eftersträvansvärd för oss som försöker äta enligt GI-metoden. Dock sker blodsockerökningen långsammare och ger inte upphov till samma typ av toppar som socker.

Uhmm, så två bitar förstörde inte allt i alla fall, behöver nog slänga påsen i alla fall!!!
Om dom var goda så varför inte äta dom?

hmm, man ska inte överäta
kan få vara på toa resten av dan!! Men dom var faktiskt väldigt goda!!
Det är bara att kolla hur det funkar för dig. Vissa kan inte äta sötningsmedel för det blir problem med viktnedgången, andra reagerar negativt med magproblem eller med humörsvängningar.
Men det är väl bara att testa. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
var hittade du dom! *vill ha*
#6 Allt viktväktargodis är väl med maltitol?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
fast just gele har jag inte sett bland viktväktargodiset! Tror jag 

Kanongott godis var det, OBS just var det. Jag kommer aldrig mer att äta det där. Smällde i mig en hel påse för något år sedan. Och fick så himla ont i magen, satt på toaletten hela natten…….
Dessutom så höjdes mitt bs-värde, vilket jag inte trodde
//Karin
Även om det är sockerfritt, vilket jag har upptäckt, så kan det finnas jättemycket kolhydrater i godiset. Det blir kanske inte mycket om man tar en eller två bitar men när man som jag tog en eller två tablettaskar om dagen med sockerfri Läkerol så blev det en hel del, vilket gjorde att jag inte fortsatte att gå ner i vikt. Åt det i flera veckor innan jag läste på den oläsbara innehållsdeklarationen.
jo men det är ju så att även om sockeralkohol räknas som kolhydrater så är det inte kolisar man behöver räkna med för de tas inte upp av kroppen.

sockeralkoholer…..låt det vara det i det här!!! Alltså i malitol, för annars är det 73 kolisar per 100g!!
Hittade i alla fall dessa på Dollarstore, snälla låt det vara sockeralkoholer.
Hjälp
Malitol ÄR en sockeralkohol, de slutar på-ol

Efter att ha insett att mina ögon inte är sjutton år längre, så hämtade jag läsglasögonen och ser att det är 0 kolisar i ena påsen och 16,5 i den andra.
Köpte en till och låter mig ta ca 3 -5 om dagen, håller trim på magen.
Ja, jag har bestämt mig för att låta påsarna vara hemma och äta vid svårt sug av socker gotta!!!
Jag vet att jag inte kommer att sluta med guldkanterna, men de får väl vara förgyllda ibland då