-=Sköldkörteln, Intoleranser & Bot...
Hej allesammans!
Jag läser en del om sköldkörtelproblem (Störningar i T3, T4 & TSH värden mm.) här på forumet och det låter på er som har dessa problem som att det är något kroniskt.
Ingen verkar bli något vidare hjälpt av varken VC, Liothyronin, Armour Thyroid eller Levaxin mf.
Jag fick ett kompendium från Helhetshälsa om Sköldkörteln - Hormonrubbningar som är skrivet av Eva Bladh.
Hon beskriver här allt om hur de möjligen kan uppkomma (Hypotyreos/Hypertryeos mm.), varför man har det och hur man kan få kan bota det. Hela sig.
Jag har just förstått att detta förmodligen är ett problem som även drabbat mig, av att tyda symptomsbilden.
Är Det någon som läs denna bok och ev. blivit hjälpt av den?
Jag har gått LCHF i ca 3 månader mot Candida och Läckande tarm vilket ger mig en rad olika besvär och symptom men det viktigaste här verkar nog vara att bli av med sina Intolerans/allergier.
När för stora proteinmolkyler läcker ut genom tarmvägen och ut i blodomloppen så reagerar de vita blodkropparna på detta och sedan i levern skapas det Antikroppar mot detta så nästa gång vi sätter i oss tex. ägg, soya el. mjölkproteiner så får man en allergiskreaktion av detta. Dessa IgG antikroppar kan attackera andra antikroppar och nu får man problem bl a. en skadad Sköldkörtel kan bli utgången. (IgE antikroppar är allergier och är antingen arv eller produkter av en långvarig IgG intolerans)
Alltså. Göra ett Intoleranstest IgG(på hela spektrat ca 200 ämnen ca 2500:-) Läka tarmen med L-Glutamin, Omega-3 EPA&DHA Fiskolja (inte linfröolja främst), Vitaminer och mineraler, Stödja tarmslemhinnan med Kisel, Fixa matsmältningen genom att öka Enzymer, galla och saltsyrautsöndringen. osv osv.
Låter det vettigt? Skulle vara kul att veta om det finns folk som läkt sin läckande tarm och blivit av med sina besvär. Hoppas jag inte rörde om för mycket i grytan :) tack!