Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4062 ggr
Malin123
0

gallstensproblem

tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av denna kost och gallstens problem? jag har sedan jag fick min dotter för snart fyra år sedan problem med gallan och ägg är ju en sån sak som kan starta anfall.. är det någon som har erfarenhet av detta och som vill dela med sig till mig?

tack på förhand

malin

Adur
0

Jag har själv inga gallstensproblem, men tydligen är det kolhydraterna som ställer till det och sedan får fettet skulden. Som vanligt. :-)

Det går t o m att äta LCHF med bortopererad galla.

Här kan du läsa vad Annika Dahlqvist skriver om gallsten, scrolla en bit ner på sidan.

nyborjare08
0

Så som jag har förstått det är det fettsnål kost som gör att stenar/grus bildas eftersom gallan inte används och ligger och torkar. När man börjar äta fett så används gallan till vad den är till för och stenar/grus sköjs ur och kan fastna på vägen och då gör det ont.

Men det jag inte riktigt förstår är hur det kan komma sig att ägg kan trigga ett anfall men inte "vanlig" fet LCHF-kost. Så är det för min kollega nämligen. Nån som kan förklara?

Mojjan73
0

Jag hade grus i gallgången under en längre tid och fick då rådet att äta fettsnålt, undvika ägg, paprika, stekt mat osv. Jag fick anfall ofta och mådde skit rent ut sagt men då det inte var mer än grus så gjorde dom inget.

När jag börjde med den här kosten så fick jag 1 anfall och sedan dess har jag inte haft känning alls. Jag kan nu äta vad jag vill utan problem. Tungan ute Inte ett anfall på snart 5 månader, det är rena himmelriket. Skrattande

UBCL
0

Jag är gallstensopererad för sisådär 45 år sedanTungan ute

Jag fick inga problem vid övergången till lchf. Jag har även läst Annikas förklaring och är säker på att hon har rätt.

Besvär med anfall av olika anledningar har alltid följt i spåren på operationen. Men det är vanligt att man reagerar på olika saker. Jag har haft ett anfall under alla dessa år och det var i samband med intag av codein-förstärkt magnecyl. Två damer i min bekantskapskrets hade det lustiga problemet att en av dom tålde äpplen men inte päron och den andra damen tålde päron men inte äpplen Flört

Bertil