Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 3218 ggr
Mala09
0

Tack och hadetbra från typ 1a

Efter 6 mnd på kif har jag fått mycket nyttig information  och nu känns det som jag har tagit det så långt som jag kan-med et överaskande slutresultat som visar tilbaka till en kost baserad like mycket på paleo (staffan Lindeberg) som lchf.Så jag kommer inte vara aktiv på forumet längre änn en vecka til.

Som typ 1 diabetiker har jag på forumet provat sluta med insulin men inte klarat det,då med mjölk produkter varje dag.(Tråderna Optimal kost).Senaste veckan efter uteslutande av mjölk (och det närmar seg 10 mnd utan gluten som hjälper)(men äter smör avochtill-tror det är bra)har jag haft känning varje dag-vaknat på 4,1 nu..så min konklusjon blir att typ 1 handlar mycket om (bas)allergier (Kolla Ursula Lagerholms Nu recker det på nternet) och särskillt proteinet gluten i mitt fall.

Min kropp läkar och mitt bs blir bättre,jag måste ha produktion av insulin själv kvar,efter 20 år-glad för det.

LCHF är mycket bra på många sätt, men för vissa är orsaken tror jag till att det fungerar så bra, mycket pgav gluten (spannmål) uteslutande, samtidigt tidligare brist på fett som återställs.Många kan äta mer kolhydrater faktisk .Men akta för candida svamp överväxt.

Jag äter frukt varje dag nu.

Eftersom jag personligt inte kör lchf 100%, (jag vill forfarande fokusera gå ned i doser och sluta med insulin) är det bra att hitta et annat forum eller inte vara aktiv på internet nu.

Så tack och hadet bra alla, stå på och fokusera på att må bra!

(Jag kommer med info om jag slutar med insulinet-och uppmanar folk att kolla om dem mår bättre utan gluten minst ett år(men med naturlig mat)

GladM

Maia
0

Hej och lycka till! Du vet att du alltid kan hänga här (när du känner för det och hinner) även om du inte är så särskilt strikt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Jennix
0

Lycka till med din väg i framtiden! Du kan alltid komma hit och läsa, som Maia säger. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ofelia
0

Jag äter inte heller strikt LCHF längre, har gjort en resa liknande din.

Började med strikt LCHF men upptäckte att jag inte tål mjölkprotein och då blev det lite tråkigt med matlagning om man ska hålla sig strikt. Gick då över till något liknande stenålderskost.

Utesluter all spannmål, socker och alla mjölkprodukter, äter sedan allt annat. Håller mig runt 80 kolhydrater ca, ibland mindre och ibland uppåt hundra. Alla mina krämpor (IBS, sömnlöshet, deppression, muskelinflamationer) håller sig definitivt borta på den här kosten. Behöver inte utesluta frukt, rotfrukter osv.

Jag tror också att många är basallergiska och att de för många räcker med att utesluta något, elller allt, av det som orsakar basallergierna men att man inte alls behöver hålla sig så strikt som många här gör. Viktminskning är en annan diskussion.

Trots ovanstående tycker jag att detta forum är jättebra och håller gärna till här så det kan väl du också göra?

mazen
0

Mala09

Bara lite nyfiken, hur slutade det med kollodialt silver????

Mala09
0

Ja, jag kommer tilbaks avochtill tror jag.Det är mycket intressant som kan diskutertas här.Kollodialt silver, det är mycket mycket bra ! Innan jag åkte på semester/bröllup-, slutade jag ta det (ingen vätska på flygplanet) mina sår läkta jättebra när jag tok det.Det var nestan borte,men kom tilbaks.Nu är jag på andra flaskan-och har sluatat med 90%av mjölkprodukter.Har ingen aning vad det är, men tror det har med utrenskning av gluten att göra eller något candida relaterat.Problemet är som diabetiker att sår läkar inte snabbt, och kollodialt silver hjälper jo på det.Ja,det var sannt, en teori, gluten har forstört och forsämrat mitt näringsopptag och jag har brist på fex mineraler-som silver.Iallafall, det hjälper.Tack så mycket, det bästa rådet jag har fått på lång tid mazen!

Ofelia, mycket intressant-jag tror en hel del har det som oss men inte vet.Synd-det är lätt att äta fex gluten eller mjölkprotein om man inte är observant.Ang mjölken tror jag mitt problem inte är allergi men candida relaterat.Eller annat, något som iallafall gillar mjölk och inte borde vara i min kropp och som skall bort.

Tack alla -ja det är et bra forum.Vi hörs lite tror jag.

backen
0

Varning för kollodialt silver!
Jag såg ett program på tv4 fakta om olika sjukdomar vara en var orsakad av kollodialt silver, det orsakade en fullständig gråfärgning av huden, tydligen oåterkalleligt. det verkar som om man ska akta sig för det för det lagras i kroppen och kan ge allvarliga skador.

odezza
0

#6 backen… här finns lite att läsa om just gråfärgningen av huden, scrolla ner till "Påhopp från myndighetshåll på kollodialt silver"…

Maia09, grattis till att du har funnit din väg till välmående och en hållbar kosthållning!

Men nog skulle jag kalla din kost LCHF, om du håller dig till 80-100 g kolisar! Så jag förstår inte varför du av det skälet vill lämna forumet! Kif är inte till enbart fölr strikta!

Med andra ord, du är välkommen tillbaka, när du vill o känner för det! Glad

"still lost in space and time"

Mala09
0

Du har rätt at det är lågkolhydrat som jag kör, så det är inte en protest på det sättet att lämna,men tycker lite mycket fokus finns på att så lite som möjligt kh är bra, for det stämmer inte for min del iallafall.Jag mår mycket bättre med lite frukt etc-det viktiga är lite gluten och mjölkprodukter,bra naturliga (till den grad det går) råvaror, mycket mer fett enn jag har fått i min uppväxt etc.Potatis tråden var intressant, visste inte att det finns samband med seratonin, tycker både Zepp och trådskrivaren har goda åsikter.Kan det vara så att om man har det svårt,och blir deprimerad,kan det leda till överkonsumption av kolhydrater eftersom seratoninet får en effekt av det, samtidigt-om man kan äta en potatis på kvällen och höja seratoninet naturligt är jo det bra,bättre enn tabletter.Jag åt två i går kväll med lax, enbart två enheter snabb insulin till måltidet (lantus som vanlig,) vaknade med 6,6.

Superglad,och tycker om att inte vara helt strikt med kolhydraterna.

#6 jag visste om det och har läst repliken från produsenterna av kollodialt silver.Jag blir arg över att det går an att driva på med spekulation och falska anklagningar, samtidigt som man säljer det dårliga silversubstitutet som godis (silverkulor) och låter barn helt okritisk äta det.