Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3028 ggr
isacmojs
0

Rapsolja OK men inte margarin...

Jag blir galen. Jag startade en tråd på Famileliv där jag sa att de inte skulle ge Margariner till sina barn och hänvisade till denna länk :

http://www.jobbpartiet.se/pdf/Margarin_sm%C3%B6r_tillverkning.pdf

Nu var det en som sa att rapsolja som finns i bregott alltså skulle vara lika illa eftersom det som står på nummer 1, hjälp mig, vad svarar jag?

[Pennylane1]
0

rapsolja är definitivt inte lika illa som margarin, det är till för att göra smöret bredbart i bregott, i margariner härdas oljorna för att de ska bli fasta! Med diverse osunda metoder.

mikaelj
0

Bregott är smör och rapsolja för att det skall bli bredbart -- huvudingrediensen är grädde (= smör), följt av vatten och sedan rapsolja.

Det är alltså inte ett margarin, egentligen.

isacmojs
0

Jo allt det vet jag, anledningen till att hon skrev var ju för att repsolja isf också skulle färdas i de tankarna där bensinrester och annat skit finns? Och det finns ju i bregott som ska vara OK

magma
0

Men… I din länk står det om "vegetabiliska oljor", och om jag inte minns helt fel så handlar detta om transporter i tankbåtar och bennsinrester om palmolja? Rapsoljan i Bregott är svensk, och den färdas således aldrig i den typen av tankar. info här.

Har du läst något på denna sida?

keja01
0

Bregott kallas för matfettsblandning och inte margarin. Man klarar själv att blanda smör och rapsolja till bregott hemma i köket.

keja01
0

Kravmärkt bregott innehåller kallpressad ekologisk rapsolja och ekologiskt smör.