Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6428 ggr
MarlaS
1

Buljong utan glutamat?!

En enkel fråga - finns det buljong att köpa - utan glutamat? Tips mottages på produkt och affär.

Tilda-T
1

Knorr har nu fixat en storköksbuljong utan glutamat så det borde inte vara så långt borta med en modell hemmabruk  också!

Dyrare än den vanliga med glutamat men det kan man ta!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Puhlo
1

Biofood och andra märken finns på hälsokosten. Där finns även utan socker och jäst.

Renée Voltaire har lantbuljong i sitt sortiment, brukar finnas på större affärer.

Annars har jag för mig att knorr har eko-buljong utan glutamat och transfetter.

Xanzippa
0

Biofoods finns på min ICA, sen finns Rapunzel i pulverform (glasburk), Friggs hade tidigare iaf och jag har för mig att sist jag kollade Knorrs vanliga grönsaksbuljong så var den glutamatfri.

vitsippan
0

Renée Voltaire har en fin buljong. Jag har hittat den på ICA, annars kan man beställa på nätet.

Lantbuljong

MissMullig
0

Skall kolla city gross de för ju Renée Voltaire

MissMullig
0
Renée Voltaire buljong
Innehåll

Lantbuljong 200g Rismjöl*, grönsaker* 15%, (morot, lök, palsternacka), råsocker*, jästextrakt,* solrosolja*, persilja', gurkmeja', vitlök*, svartpeppar*, libbsticka*, havssalt (* ekologisk ingrediens)

Näringsinnehåll

Per 100g; energi 190kcal/795kj, protein 6g, koldyd 33,1g, fett 3,5g

??ser ju inte så helt LCHF ut rismjöl, råsocker,solrosolja ???

Jennix
0

#6 Och det är jästextrakt i. Ja, jag skulle inte använda den. Rynkar på näsan

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MissMullig
0

inte jag heller får kolla de andra som var på förslagna

MissMullig
0

Biofoods har palmolja i sin bla

[Pennylane1]
0

jag fick en burk grönsaksbuljong av syrran, den har ingen smakförstärkare eller jästextrakt men tyvärr majsstärkelse, majssirap och solrosolja. förutom kryddor och grönsaker och salt… trots det bara 0,6 % kolhydrater per 100 gram färdig buljong… jag vet inte hur bra det är men jag använder den väl…

MissMullig
0

Best blir att koka den själv om man behöver buljong

Xanzippa
0

Man får prioritera, har man inte möjlighet att koka egen så får man välja om lite råsocker är acceptabelt eller om man hellre har glutamat, jag väljer hellre bort glutamaten.

MissMullig
0

Ja valet är ju alltid ditt. Man klarar sig rätt bra utan buljong med.

vitsippan
0

#12 Ja det beror ju som sagt helt på hur man prioriterar och vilka mängder buljong man använder. Det viktigaste för mig är att slippa glutamat.

[Pennylane1]
0

förresten brunofischer är märket på min buljong, (Würtzl står det, inte buljong)  enligt TS var frågan buljong utan glutamat, och det är den iallafall!

Jennix
0

#12  Jag skulle också hellre välja råsocker än glutamat. Jästextrakt och majsstärkelse är jag dock skeptisk mot. Rynkar på näsan

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Xanzippa
0

#16 har bara sett en jästfri buljong (den var sockerfri med!) men i ärlighetens namn smakade den tvi så jag gick tillbaka till den andra, använder färdig buljong så ytterst sällan så då tar jag smällen.

Jennix
0

#17 Mmm, jag använder rena kryddor och fett tills jag hittat en bra buljong. Synd att den smakade illa.

Pasi
0

Bongs fonder är inte så himla dåliga numera, sedan de tog bort glutamaten.

Xanzippa
0

#17 ja verkiigen, men det verkar som just jästextraktet fyller en viktig smakkomponent i vegetariska buljonger.

#19 nej, till såser är det ju perfekt (även om jag borde rosta kalvben och sätta fond), till soppor blir det lätt lite slösigt tycker jag.

[Pennylane1]
0

men min är glutamat och jästfri som jag skrev!

Xanzippa
0

#21 kanon, och den smakar gott med?

Jennix
0

#21  Jag vet, men vi diskuterade lite vidare. Ber om ursäkt för det.

[Pennylane1]
0

den är jättegod.

[Pennylane1]
0

# 21 jag svarade på # 20 som sa att jästfri grönsaksbuljong smakar peck… eller nåt ditåt Flört

Anders-S
0

RE: #13 MissMullig "Man klarar sig rätt bra utan buljong med."

Är inte så säker. Det är viktigt att få tillräckligt med kollagen i kosten.  Fisk, oxben eller kycklingben är en bra källa.  I butikerna saknar mycket av det som säljs många väsentliga näringsämnen.  Det är inte bättra att behöva handla dessa i hälsokostbutiken, bara dyrt.

Koka egen buljong, långkok, låt sjuda sakta. Hel kyckling eller kycklingdelar som ben eller vingar är enklast att använda. I vanliga butiker är nästan allt annat kött rent från brosk och ben. Fisksoppa gjord på färsk urtagen fisk med ben och skinn är ett också alternativ.

Läs vad Johanna Söderlund skriver: "Vid inläsningen till det här inlägget så har jag blivit alltmer övertygad om att en stor del av dagens ohälsa går att hänföra till att vi går miste om gelatin, kollagen och annat som finns i köttben. Nedbrutna senor och brosk innehåller t.ex. glukosamin och "chondroitin sulphates" - ämnen som säljs som tillskott för att motverka ledvärk och artrit. För mig låter det vettigt att sådant som finns i brosk vi äter också är bra för att bygga upp vårt eget brosk; det finns också studier och fallbeskrivningar som visar på goda resultat av sådana här ämnen, antingen via tillskott eller från t.ex. kycklingbrosk."

MissMullig
0

Anders-S

Jag är väl medveten om att långkok och så är nyttigt för kroppen och jag är en av få som ofta gör dessa kok både på höns,nöt och gris. Fisk är med sällan men händer dock särskilt undersesång.

Därtill gnager jag gärna på ben och gillar brosk. Finns det fläsk med brosk väljer jag det just för att knapra brosket.

Buljongen efter långkoken fryser jag in om det blir över.

Det var så jag menade att man klarar sig utan den köpta.

Förstår nu att inte alla tänker så. Jag är väl lite yrkesskadad.

Xanzippa
0

#25 nej, jag sa att den jag provade smakade illa och att det verkar som jästextraktet fyller en viktig roll, sa aldrig att alla jästfria buljonger smakade illa =) har du hittat en som är god så är det ju toppen!

mumin61
0

Varför ska man inte köpa en produkt som innehåller jästextrakt, hur påverkar det kroppen? Det har säkert stått någonstans men det har jag missat. Det är svårt det här med alla tillsatser.

[Pennylane1]
0

# 25 jag vet att du inte sa det! Det var min illvilliga tolkning! Kyss

Lisabet
0

Jag använder aldrig köpt buljong numera, för den innehåller ändå bara kryddor, dvs "smak", och det går lika bra att krydda själv.

"Riktig" buljong är däremot en annan sak. Affären där jag handlar kött har också köttben.