Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 4516 ggr
Simon-A
0

Unna sig mer godis med LCHF?

Om man ställer om sin kost från tallriksmodellen till ganska strikt LCHF….då borde man ju kunna unna sig lite mer godis och choklad eftersom man inte får i sig lika mycket glokos genom pasta och stärkelse längre?

Är det fler än jag som tänker så?

matsmurfen
0

Nej, inte jag.

korseett
0

då är du illa ute i sockerträsket om du strävar efter en balans i sockerintaget med att äta LCHF och sedan kunna äta mer godis. Med LCHF så kommer du helt att kunna sluta med godis för vad ger det oss egentligen? Inte ett smack annat än dåligt samvete och ont i magen.

Joula
0

Jag tänker snarare tvärtom, att sedan jag ställt om till fettförbränning är det ännu dummare än förr att äta socker eftersom kroppen då måste hålla på och växla mellan socker- och fettförbränning. Fettförbrännigen kommer ju aldrig igång om man titt och tätt börjar elda med socker.

Att äta mycket fett kombinerat med socker är typ det sämsta man kan göra man vill gå ned i vikt. Insulinet är fettinlagrande så ju mer fett du äter samtidigt som sockret ju mer fett kommer du lagra.

Vill du äta choklad så välj den mörkaste sorten, eller gör egna chokladefterrätter på LCHF-vis.

Lycka till!

Jennix
0

Nej, jag tänker verkligen inte så, snarare tvärtom. Äter man LCHF kan man unna sig sådant som inte höjer blodsockret så mycket.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

matsmurfen
0

aaasch, nu är det där nedrans "unna sig" framme igen…!

Wtn3
0

Skippar du pastan i den vanliga maten kan du väl äta mer av annat socker (såsom godis) senare på kvällen om du önskar det (vad det gör med hälsan att äta mindre stärkelse och mer raffinerat socker och transfett vet jag inte), fast då äter du fortfarande enligt livsmedelsverkets energifördelning, och inte lchf, lchf går ut på att lära kroppen att drivas av fett, inte av socker, och ska den drivas av fett krävs att man äter radikalt mindre pasta, potatis, godis, läsk och sånt som innehåller mycket kolhydrater. Vilka effekter som det ger byta pastan mot godis och choklad (socker mot annat socker) får du fråga på andra ställen för här är det ingen som vet, vi sysslar med att äta lowcarb, få kolhydrater.

Wtn3
0

På tiden jag tyckte om godis gav det mig tillfredsställelse, inte dåligt samvete, fast fördelarna med att ge upp det visade sig vara fler.

MatsL
0

Det beror väl på mängderna. Jag resonerar så att det inte är hela världen att ta ett par chokladbitar (inte bara mörka), eller en aning kvalitetsglass (Änglamark vanilj är min favorit) till blåbär och grädde. Men det blir inte mer än innan LCHF, snarare mycket mindre. De som är sockerberoende har väl en annan sits, då det kan leda till återfall.

Men om du tror du kan käka ett par hekto godis för att du i övrigt inte äter kolhydrater så är du farligt ute. Det är socker som är den stora skurken bland kolhydraterna och som leder till hälsoproblem.

kaisakavat
0

Hm..

För mig är själva ur-poängen med LCHF att undvika kolhydrater (socker). För utan socker, inget insulinpåslag, varpå risken för fetma och diverse problem/sjukdomar minskar drastiskt.

I mina öron låter din tanke typ såhär:

Nu när jag gör allt så rätt som jag bara kan, så måste jag genast sluta med det och börja göra fel igen.

Sorry!?

Simon-A
0

Jag äter inga större mängder godis. Ungfär två delicato chokladbollar, 100gr marabou mjölkchoklad samt 100g marabou 70 % mörk choklad per vecka. Och det gör jag med bättre samvete nu när jag äter LCHF och vet att jag totalt sätt har minskat kolhydraterna enormt mycket. Förr åt jag väldigt mycket pasta och betydligt större portioner än med LCHF.

Jag har inget jättesug efter sötsaker. Men jag äter det för njutningsfaktorn trots allt är mycket högre på vissa typer av godis än fet mat. Fet mat är gott, men det är ju inte samma sak som att låta en stor bit choklad smälta i munnen.

Jag vet att det försämrar min fettdrift och att kolhydrater är dåligt för oss. Det är ju därför jag äter ganska strikt LCHF. Men frågan är hur mycket mer effektiv min metabolism och fettförbränning skulle vara utan detta godis? Jag kan ta, om den är 5% sämre än vad den skulle vara annars. Men om den är, typ 40 % sämre än vad den skulle varit annars så skulle jag lägga av med även godiset.

Frågan är om man kan veta det?

Tisdag
0

#10 Testa och se… Kör två veckor med godis och två veckor utan godis och se skillnaden.

korseett
0

okej ta den biten med godiset när du känner dig redo och inte när någon annan vill det. Jag tycker personligen att det där är mycket godis men det är ju upp till var och en. Jag tror nog att du så småningom kommer att dra ner och bli mer kräsmagad så att sägaFlört

matsmurfen
0

Den här funderingen är ju väldigt förenklad, men blodet innehåller vid ett och samma tillfälle ungefär 5 gram glukos. Om du vid flera tillfällen en vecka intar vad du skrev ovan - och jag gissar mängden socker till kanske någonstans 150 gram - så lär du fylla blodet med socker flera gånger om. Även om du sprider ut detta på alla veckans dagar så kommer nivån av insulin och glukagon att åka jojjo och stänga och sätta på fettförbränningen, och med tillräckligt mycket jojjo så ryker ketosen (fettförbränningen) . Äter du dessutom något fett en stund före eller efter så kommer det förstås bli överskottsenergi, och den lagras som fett - även om jag är medveten om att resonemanget saknar den lilla frågan om att allt beror på hur mycket energi kroppen gör av med…

Det framgår inte huruvida du vill gå ner i vikt, men i så fall skulle jag avråda dig för denna i mitt tycke stora mängd sockerkedjor på en vecka. Många håller sig kring 20 (inklusive MAT), så du är långt över detta och frågan är om ketosen orkar hänga i…

Behöver/vill du inte gå ner i vikt, så kanske det är OK utifrån att DU väljer att äta på det sättet.

Simon-A
0

Jag ska nog försöka dra ned på sötsakerna trots allt. Försöker inte gå ned i vikt. Men jag har astma och allergier som blivit bättre och bättre sedan jag började med LCHF. Tack för era kommentarer, jag hade kanske en för likgiltig syn på den mängden kolhydrater som kanske är större än vad man tror.

korseett
0

så braGlad

Lycka till och kämpa på!

MatsL
0

Om du, som jag, får lite chokladsug så fördela chokladkakorna över veckan. Då blir det ca 15 gram kolhydrater per dag, vilket jag själv tycker är lite. Förhoppningsvis glömmer du bort chokladen ibland och käkar mindre. Bollarna är ju svårare att fördela och en boll ger knappt 30 gram kolhydrater.