Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 736 ggr
susanne.s
0

Viktiga påståenden

Jag har läst Må Bra tidningen och hittat två saker som man går ut med och påstår att det är forskning och vedertaget av ALLA

1. Efter bara 4 veckor med fettrik kost så minskade nyproduktionen av celler i den del av hjärnan dom är en central del för minne och inlärning

2. Fett brinner som bekant i kolhydraternas låga.

(jag vet inte ens vad dom menar. Vet ni?)

Margareta
0

Nej jag vet inte men ang pkt 2 undrar man vilken låga som är vilken…

Numer pensionär i Nynäshamn

[Saiva]
0

Vad har de för belägg för påstående nr. 1?

susanne.s
0

Saiva

Det var forskning gjord i Lund om jag inte minns fel. Jag memorerade inte allt eftersom jag inte äger tidningen utan läste på bibblan.

copia
0

Jag kan inte läsa dom där tidningarna längre, blir bara irriterad..jag har ätit den här kosten under hela våren och har läst in fem kurser på Komvux med VG och MVG, inget fel på min hjärna, tvärtom har jag varit piggare och haft mer ork än dom som har matat godismaskinen på rasterna!!!

[Saiva]
0

Hehe, var det inte den studien som vad gjord på råttor? Skrattande

Mervi
0

Det var min första tanke, det var råttorna. Kommer inte ihåg hur de gjorde men det var råttorna. Är vi råttor kanske???

Delfonic
0

Påstående nummer två kan nog en majoritet på denna sida motbevisa och övriga LCHF:are för den delen, med tanke på alla kilon som försvunnit Glad ..

Det är helt enkelt myt att det skulle finnas något behov av kolhydrater för att fettbörbränningen ska sparkas igång.

Likaså är en försämring av minnesfunktioner i hjärnan motsägelsefullt, då mycket pekar på att LCHF hjälper/motverkar neurologiska problem.
Ibland känner man en frustration över alla studieresultat som publiceras. Man tvingas ta ställning utan att man känner sig säker osv. och det är ju inte vidare roligt att spendera sin tid på jorden med rädsla och osäkerhet.

På senare tid har jag börjat se på kroppen som en svart låda, och inte intresserat mig för vad eller varför något fungerar utan att det fungerar.

Likaså är det mycket hjälpfullt att lyssna på personer som verkligen har "been there, done that". Skaldeman exempelvis, ca 5 år med LCHF, med utmärkta hälsovärden. Det borde väl i rimligvis ändå peka i viss riktning vad gäller LCHF…

oldwolfie
0

jag läste  en   artikel om att gamlingar  som  fick smör  i maten  blev piggare  o  mindes  saker  bättre

så  vem ska man tropå  jag tror  på  smör o  fett  då hjärnan ju  är  fet

en  annan  dokumentär  på  tv  berättade  om  en läkare  som botade  en  deprimierad med omega tre   scannade  hjärnan i början  o   slutet  o  hjärnan  hade  vuxit under behandlingen  o  killen  blev  frisk  o  glad o  inte längre självmordsbenägen

så  mer  fett  åt folket

navarro
0

Apropå att bränna fett, undrar jag om nagon vet hur det ar om man ar i mycket uppvarmda hus eller ganska svala. Blir fettforbranningen annoralunda beroende pa graderna i rumsvarmen? Hoppas ni forstar vad jag menar.

korseett
0

navarro. jag går till djuren och där går det åt mer energi för underhåll i kallare klimat än i varmare. man fodrar utegångsdjur lite extra under de kallaste perioderna, de har ju även och förhoppningsvis fått såpass mycket mat att de har satt fett. jag minns från min tid i lagårn när jag klippte korna vid uppstallningen inför vintern att under den tjocka pälsen var det gult under huden av fettet. Jag har alltid kopplat ihop djurvärlden men människovärlden och jag får mer och mer belägg för att jag tänker rätt.. det är kul. Så det borde gå åt mer energi att värma upp en kropp i kyligare klimat. Men du har rätt svalt i huset om jag har förstått dig rätt så det kan ju vara en vanesak med. med andra ord så har jag ingen aning om fettförbränningen är annorlunda men energiåtgången borde vara det.

dufva
0

Den där sk forskningen var ju helt vansinnig.

Till att börja med gjordes den på råttor som till skillnad från oss är naturliga fröätare.

Sen tvångsmatade man dom stackars kräken med stora fettportioner som dom inte ens är kapabla att smälta på rätt sätt

Efter detta uppenbara djurplågeri drar man dessutom heltokiga slutsatser

A. Råttorna letar inte mat i nån större omfattning -Slutsats Dom har blivit så dumma så dom inte hittar maten

Verklig anledning. Råttorna är naturligtvis mätta efter allt fettätande.

B. Nyproduktionen av celler har minskat. Detta tolkas som förklaring till att råttorna blivit "dummare"

Troligare förklaring är att råttorna blivit skadade av att tvingas äta icke artriktig föda.

Vi däremot är ju  perfekt utrustade för att äta mättat fett så detta resonemang haltar ju verkligen.

2. Att fett brinner i kolhydraternas låga är gammal förlegad och rejält överbevisad kunskap från 70-talet.

Har dom inte hört talas om insulin på tidningen Må Bra??

Om jag var du susanne.s skulle jag inte slänga mer pengar på den blaskan. Det dom sysslar med är inte hälsoupplysning utan kvalificerad förvillelse.