Béarnaise sås i Micro
Jag bara måste dela med mej av ett recept som jag hittade i "Vår Mikro Kokbok" av Ragnhild Nergård, KFs Provkök från 1988 och utgiven av Rabén & Sjögren.
Har gjort detta recept flera gånger och det slår allt stök med kastruller på spisen och tar inte heller så lång tid att göra!!! 
Port 4-6 pers
Ingredienser:
150 gram smör
5 krossade vitpepparkron
1-2 persiljestjälkar
1 msk finhackad gul lök
2 ½ msk vatten
2 ½ msk ljus vinäger
3 äggulor
persilja
dragon
Gör så här:
Lägg fettet i en form. Smält under lock på full effekt i 2 minuter.
Lägg peppar, persilja och lök i en annan form eller skål och häll i vatten och vinäger. Tillaga utan lock på full effekt i 3 minuter. Sila bort kryddorna och häll tillbaka vätskan i skålen. Vispa ner äggulorna. Tillaga utan lock på halv effekt i 1 minut. OBS! Rör om en gång under tiden.
Tillsätt det smälta fettet i en tunn stråle under vispning i äggblandningen. Smaksätt med finklippt persilja eller smulda dragon.
Om såsen skulle skära sig: vispa upp enn äggula och tillsätt sedan den skurna såsen lite i sänder under vispning.
Servara till grillat eller stekt kött samt grönsaker.
Lycka till och prova!!
Livet är för kort att inte njutas till fullo!
Så jättebra, detta ska jag genast prova, tack för receptet, det finns ingen bättre sås

Låter lätt. Men en fråga till er som gör egen beasås. Jag har gjort en gång och den blev mycket god. Men i kylskåpet blev den sen stenhård. Hur förvarar ni era beasåser för att det inte ska bli hårda?
bokmärkt!
#2 Jag antar att det är smöret som stelnar igen i kylen. Jag gissar att köpesåserna snarare innehåller nån tillsats som gör att de är "såsiga" även i kylen så jag ser det som positivt att min hemgjorda inte innehåller tillsatser!
(men det är som sagt min amatörmässiga gissning, rätta mig den som vet). Jag har inte hittat nåt sätt att hålla såsen mjuk i kylen men om man micrar såsen i bara några få sekunder så kan man röra den såsig igen. Inte för länge i micron bara, då skär den sig.
#2 Bearneise består ju till största delen av smör så precis som smör stelnar den ju i kylen. Man kan värma den försiktigt i kastrull/mikro när man skall äta rester.. lägga direkt i matlådan till micron är ju en dålig ide. Brukar ha såsen i en burk brevid då och värma den separat i micron. Väääldigt försiktigt!!!!

Ok tack för råden nyborjare08 och Sheena!
Trodde nog att det var så!
Ska prova microbea tack för receptet LottaMatte!

Om man läser på köpesåserna (iaf de jag köper som t.ex. Erik Lallerstedts) så ser man att de oftast innehåller rapsolja istället för smör, så det är nog anledningen till att de inte stelnar i kylskåpet.