Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6894 ggr
mariasupernova
0

Ketos under 100g kolhydrater?

Stämmer det att man befinner sig i ketos om man äter under 100 g kolhydrater per dag?

Skulle det isf vara ok att unna sig någon gång vid fest/jul att äta lite mer kolhydrater utan att "förstöra" allt för mycket?

[Columba]
0

Kanske det också är individuellt hur många kolhydrater man tål och ändå vara i ketos. Jag skulle testa med ketostix.

Gunnell
0

Jag kan känna nu efter 1½ år och på senare tid med minimalt av kolhydrater, att min hjärna har full kontroll över mitt intag av kolhydrater och framför allt sötsaker - jag förmår helt enkelt inte att äta särskilt mycket av sånt. Men det vill jag ha sagt att om man kommit så långt är det inga problem med festligheter eftersom det inte finns så stor risk att man vräker i sig en massa slisk. Julmat är ju dessutom många gånger perfekt LCHF-mat, kan jag tycka. Om du vill äta nåt sött välj då det absolut godaste av det som finns och njut av det, är mitt tips.

Men självklart är det här individuellt och man må försöka hitta sin egen nivå på vad man kan äta eller inte. För min del känns det som att mina signaler mellan mage och hjärna så att säja, har blivit normala och det känns väldigt skönt! Det har varit den sista tidens minimala kolhydratintag som liksom blev den utlösande faktorn.

Mervi
0

#2 Samma erfarenhet har jag efter mina 4 år med LCHF. Det finns så mycket gott att äta så man suktar inte efter sötsaker, bakverk osv. Det jag kan ibland bli sugen på är yoghurt och det är inte riktigt bra för mig.

Julmaten är för det mesta OK. Och om det är något där som man vill ha som inte är LCHF så är det inte hela världen och så upptäcker man att det inte längre är lika gott som man minns.

Jag har aldrig mätt om jag är i ketos, jag tycker inte det behövs, äter man lite kolhydrater så är nog i det och bränner fett .

mariasupernova
1

Ok. Jag äter nu under 20g per dag, lördagar brukar jag "frossa" lite, kanske vin eller så, å då försöker jag hålla mig under 30-40g. Men om jag ska lchfa hela livet så vill jag ändå äta någon form av tårta på min födelsedag :D

Mervi
0

#4 Det bestämmer du själv. Och det finns en del kak- och tårtrecept här också.Skrattande

Gunnell
1

Kan berätta om min yngste son som praktiserat LCHF till och från, men som huvudsakligen äter mer och bättre fett sen många år tillbaka (vilket har lett till att han äter mindre snabba kolhydrater eller kolhydrter öht).

Han har flyttat till södra Sverige och vi pratade härom dan på tel. Då berättade han att han varit på släktträff hos sin sambos släkt och där fanns det självklart fikabröd. Förut kunde han äta mängder om han tyckte det var gott och som typiskt är, sötsakerna triggade igång sötsuget. Nu fick han ner en gobit och två skivor rulltårta, fast det hade räckt med en skiva, sa han (han ville liksom inte slänga den andra, det hade känts dumt). Hade det varit som förut skulle han förmodligen tagit mer fikabröd - nu tog det stopp!

Han sa att han nu skulle gå in hårt för LCHF hädanefter och han är 22 år - det känns så bra att han upptäckt det här i unga år och att det funkar!

Hans sambo är reumatiker så vi pratade även om det och det blir intressant att se om även det påverkas av att de äter enl LCHF.

MimLan
0

#1 Det är ett dåligt/meningslöst sätt att testa. Det anger bara om det finns överskott på ketoner, inte om man är i ketos.

Gunnell
0

#7 På tal om det… Finns det nåt enkelt sätt att veta att man är i ketos? Vet du det?

MimLan
0

#8 Det absolut enklaste är att äta få kolhydrater.

HerrKaos
0

I vilket läge kan kroppen ha behov av att tillverka ketonkroppar om man inte är i ketos? Trodde det var ett tecken på att kroppen bränner lagrat fett p g a att det fattas tillräcklig mängd kolhydrater?

[Columba]
0

Överskott på ketoner betyder att man är i ketos. Det är sannolikt att man är i ketos om man äter tex under 20 g kolhydrater antar jag. Nu ville frågeställaren veta hur långt man kan gå under 100 kol alltså närmast 100. för att vara i ketos. Om man vill ha synliga bevis tycker jag man kan pröva ketostix, Om man blir lugnad av det.

Det är så individuellt vad man anser onödigt.

PiteCarina
0

Man kan vara i ketos och förbruka alla ketonkropparna. Då blir det inget överskott och stickorna ger inget resultat.

MimLan
0

#11 Problemet är att stickor inte är lösningen. Hur tycker du att inget utslag på en sticka, trots att kroppen är i ketos, skall tolkas? De visar bara _överskottet_, vilket inte alla ens får, medan kroppen justerar sin förbränning.

Läs t.ex. avsnittet om ketos i Vanliga frågor & svar, det förklarar enkelt flera frågeställningar.

Aniara4
0

Nej, man kan vara i ketos utan att ha överskott på ketonkroppar. Det handlar om hur väl inställd ketonkropssproduktionen är. I början får man ofta ett överskott, men sen lär sig kroppen i regel hur mycket man behöver och tillverkar just så mycket och inget mer. Då behöver inte överskottet utsöndras i urinen och man får inget utslag på de där dyra kisstickorna.

[Columba]
0

"de där dyra kisstickorna" hade jag inte tänkt att någon använder i åratal. Vana lchf:are förstår jag att inte har något behov av dem överhuvudtaget. Antog kanske i onödan att frågeställaren var ny i lchf.

Inte är stickorna då heller nödvändiga om man inte är nyfiket lagd och vill prova.

Gunnell
0

Intressant detta om ketos faktiskt. Men det är alltså helt individuellt när kroppen ställer om sig till ketondrift, så att säja utan att lämna nåt överskott?

Zepp
0

Äter man under 100 gram kolhydrater så är man i Ketosis mer eller mindre!

Det finns ingen knivskarp gräns utan det handlar om att för de allra flesta så är halten ketoner i blodet tillräckligt högt för att man skall säga att detta på något sätt dominerar över glukos!

Vi är alla mer eller mindre i Ketosis fram på småtimmarna när vi fastat under natten!

Typ1or har blodsockermätare där de kan mäta även ketonkroppar i blodet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Roarkish
0

Stickorna ar inte vardelosa. De flesta har overskott pa ketoner, och ett positivt utvisande, betyder att man ar i ketos. Manga namner att det inte ger utslag om man inte har ett overskott, vilket stammer, men man ska inte avrada nagon att anvanda stickorna for det eftersom de fungerar pa de flesta. Det kan vara en stor psykologisk push att se att man ar i ketos.

Nar det galler 100g, sa ar det enligt min erfarenhet for hogt for att vara i ketos for de flesta. Det ar hogst individuellt, men 100g ar absolut pa den extremt hoga sidan av skalan. Jag har last mycket amerikansk litteratur och dar uppmanas man hitta sin grans. Man rekommenderas att borja med 25g och oka 5g i taget tills man faller ur ketos och da vet man var gransen gar for en sjalv.