Bjuda föräldrarna
Hej!
Jag ska bjuda mina föräldrar på middag i helgen och jag har problem med att komma på varmrätten!
Förrätt och efterrätt är klart.
Har ni några bra tips på någonting supergott som inte tar för lång tid?

Vad ska du ha till förrätt och efterrätt då? Jag tycker det är viktigt att rätterna harmonierar med varandra!
Vill du ha kött, fågel eller fisk rätt? Har du girll möjligheter?

En ugnsstekt laxsida tycker jag är gott. bara att salta och peppra, och ställa in i ugnen. Till det en kall sås med creme fraiche,rom, lök. Sallad för de som äter LCHF, kokt potatis till de andra.
Till kokt lax är det väldigt gott med spenat, snabbstekt i mycket smör och kryddad med muskot och svartpeppar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tacosgratäng med broccolibotten

Till förrätt tänkte jag göra spenatgnocchi men nu när vi provade göra det ikväll blev de inte så lyckat :P Så de får tyvärr bli potatisgnocchi med hemmagjord pesto (basilika).
Till efterrätt en hemmagjord glass. Förmodligen med choklad.
Lax är gott men "lillebror" tycker inte om de längre så de får bli någonting annat.
Alla förslag är välkomna!
Men kött eller fågel är nog att föredra :)
Kyckling med permesan då lätt att göra

#6 Har du något recept på det? :)
Ja eget huvud.
Ta kycklingfile
lite salta
citronpeppar från ÖB ingen glutamat i den
Ströver permesanost
Hällpå grädde och in i ugnen tills det är klart 175-200 grader
Mängden beror ju på hur många och hur mycke ni äter men en stor file räcker oftast och den får gärna vara fryst då du andvänder den.

Tack så jättemycket MissMullig.
Det låter supersmarrigt!!!
Har aldrig haft någon som inte gillat den.
Paradrätt kan man säga . Så lycka till med den.
Ris till för de som äter det.
Annars är vanlig grönsallad gärna salladskålen gurka + avacado och broccoli gått till

Helstekt entrecoté i ugnen. Krydda med pressad vitlök, pepparmix, rosmarin och timjan, salt blandat i lite smör. bre ut på köttet lägg i ungsform. Ugnstemp 120grader använd gärna termometer till köttet. Klart vid 58 grader om man vill ha rosa. Tar ca 45- 1,5 timme. Låt köttet vila ca 10 minuter innan man skär upp. Till en god sallad och en god sås, kanske beasås.
Lätt att göra och sköter sig själv.
Ewilita
Jag glömde att det skall vara vitlök pressad i Permesan kycklingn