Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3583 ggr
catlin
0

Jag äter kött - hjälp!

Jag smakade kött igen i helgen för första gången på tolv år. Det var fruktansvärt gott. :-) Först prinskorv och sen sjömansbiff. Coleslaw till.

Eftersom jag ätit fisk och annat animaliskt reagerade inte magen på något särskilt sätt - utom på all löken till sjömansbiffen - men det är en annan sak! :-)

Innan jag gav upp köttet (av etiska skäl), tyckte jag i ärlighetens namn bäst om processat kött. Leverpastej, salami, snäll korv och köttfärs var det jag verkligen gillade. Rent helt kött köpte jag sällan. Blodiga biffar kommer jag aldrig att uppskatta, inte heller inälvsmat.

Igår stod jag i charkdisken och kände mig som ett ufo. Jag tittade på alla köttpaketen och insåg att jag har ingen aning om vad jag skulle göra med dem om jag tog hem dem. Till slut blev det ett litet paket wienerkorv av hög kvalitet. Bacon kom jag inte på att jag skulle köpa. 

Jag vet att svensk korv är full med socker och annat skit. Ska försöka vara måttfull med det.

Men är det någon som har något tips på hur jag kan börja? Ska förstås leta igenom alla recepten här i jakt på möjliga rätter. Men jag är ju sån novis när det gäller att tillaga kött.

Jag skulle bli jätteglad för tips på enkla och helst snabba rätter med bra kött (inte alltför dyrt) som är svåra att misslyckas med! ;-)

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

AnnK
0

Hej igen catlin - kul att du är tillbaka i skrift! Skitkul att höra att även du som fd övertygad vegetarian har börjat äta kött. Blir dock lite avis när jag ser att du tyckte att det var "fruktansvärt gott" - där har jag inte hamnat ännu. Jag är helt övertygad om att att äta veganskt/vegetarianskt är något av det mest skadliga jag har utsatt min kropp för (trodde ALDRIG att jag skulle säga något dylikt). Att få uppleva hur väl kroppsmaskinen (inkl humör o hjärna!) funkar på animaliskt fett och protein är en nåd att stilla bedja om, som en kompis uttrycker det.

Jag har otaliga gånger proklamerat att "jag skulle aldrig kunna äta kött" och låtit det stanna vid det. Nu får jag ont i magen bara jag tänker på alla "nyttiga" bönor, linser, sädesslag, grova råa grönsaker, you name it, som jag har satt i mig.

Sorry, blev lite off topic, har inga direkta köttrecept att dela med mig av för tillfället. Men ser fram emot julskinka för första gången på ja typ 30 år kanske!Glad

Pasi
0

Nöt:
Högrev, grytbitar - Gör köttgryta (Stek bitarna o koka sedan gärna 2 timmar) med nån grönsak, kryddor, grädde och ev vin, svamp.
Resten av kon går att helsteka i ugn (OBS kan bli svårt att få in hela kon) eller som skivat/strimlat steka i panna, grilla osv.
Gris:
Allt köttet kan helstekas i ugn eller stekas i panna (strimlat/skivat).
Lamm:
Som gris!

Stektid för skivat, rumstempererat kött:
Blodigt - tjocklek i kvadrat i mkt varm panna = total stektid (2cm=4min stektid).
Rosa - Tjocklek i kvadrat * 1,5 (6 min mao).
Genomstekt - Lite svalare panna, tjocklek i kvadrat * 2-2,5 (ca8-10 min).
Fast det enklasta är ju att känna på köttbitarna om de är klara!Flört

Ät köttet med smör, kryddsmör, bearnaise, ost eller sås gjord på grädde, creme fraiche.
Kryddförslag:Pepparot/vinäger, Senap/Rosépeppar, Grönpeppar/soja, ost (inte glömma den fantastiska fetaosten), Persillate, Rosmarin, Svamp/Soja, Svamp/Vin, Dragon/Vinäger, Lagerblad/svartpeppar, Pesto, chili osv.
Kalla såser på creme fraiche är inte heller så illa, t ex 3 dl CF, 15 ml mangochutney (med så lite socker som möjligt), en dutt cayenne och salt. Jag vet!!!! Den innehåller socker!!Oskyldig Men inte sååå jättemycket…och den är himla god till grillat/stekt kött, kyckling men även till juskinkan.

Man behöver inte krångla till mat mer än nödvändigt…stek/grilla och njut!Räcka ut tungan

umbra55
0

Jag gillar grytor! Gör dem på söndagarna, så har jag mat för flera dagar under veckan.
bra nötkött, typ högrev (rensa lite) och skär sen i lagoma bitar, stek så köttet får stekyta och sjud sen i vatten och kryddor hur länge som  helst. Det ger mat för flera dagar och är varmt och gott nu på vintern. Även stekta baconbitar kan piffa upp det hela.

Fett tillsätter man bredvid; typ kallt smör, bearnaise eller nåt annat fett man gillar.

Jag brukar slänga med en paprika, champinjoner eller nåt grönt, både för syn och smak. Gröna frysta bönor- en näve- är inte helt fel det heller.

odezza
0

Före LCHF hade jag en viss förkärlek för vegetarisk mat, även om jag aldrig gick så långt som till att bli vegetarian. Precis som du är jag inte så förtjust i rent kött, utan gillar köttfärs och korv bättre! Suck!

Jag måste slå ett slag för Gitsans Schweizerfärs… jag brukar göra dubbel sats av kalvfärs, som är lite fetare än nötfärs, sedan fryser jag in i lagoma portioner, lätt att ta med om man behöver matsäck då den är god även kall. Hemma går det snabbt och lätt att laga till, supergott med blomkålsmos eller broccoli.

När det gäller korv så har många här sagt att Lidl:s korvar ska vara bra, har inte kollat det själv än, men ska försöka ta mig dit nu före jul… Räcka ut tungan

"still lost in space and time"

susanne.s
0

Jag har kollat Lidls korvar och hittat några som är glutenfria och som innehåller pyttelite kolhydrater. Dom är jättegoda och bra.

Typiskt nog kommer jag int i håg namnen men det finns några stycken som ligger förpackade 2 och två eller 3 och 3

Mervi
0

Det finns en korv på Lidl , Frankfurter tror jag det heter, liknar wienerkorv, väldigt lite kolisar. Jag är ingen korv-ätare men denna gillar jag. Köttgrytor brukar jag göra. Men jag gör ofta även köttfärssås med creme-fraiche och äter till blomkål/broccoli. Jättegott.

Fläskfile i skivor med gräddsås och champinjoner tex. Snabblagat och gott.

catlin
0

Tack för tips, alla! :-)

Schweizerfärsen låter som något i min smak, liksom Mervis fläskfärslåda som jag bara gjort med quorn tidigare.

Pasi - du är en klippa! 

Grytor ja… hur gör man för att de inte ska smaka kalops? Minns att jag avskydde kalops…

Får nog plocka fram gamla kokboken och lära mig detta med kött från grunden. Märker att jag kan absolut ingenting…

Men det är spännande! :-)

Amiechan
0

catlin: Skaffa dig en ny kokbok istället - är den gammal så är risken stor att det står de gamla köttemperaturerna i den. Dessa är satt mycket högre än dagens och köttet blir därefter - torrt och trist :/

Loove
0

Hej Catlin..

Jag har en köttgryta som jag rekomenderar och som hela familjen älskar.

ovanstående personer som också har tipsat om grytor nämner hörgev som lämpligt kött. Det finns flera sorter som du kan välja mellan, beroende på vad butiken har billigt just när du handlar. högrev, fransyska, innanlår eller rostbiff rekomenderar jag till grytor. Högrev är oftast billigast till ordinarie pris och har också mera fett som kan vara jobbigt att skära bort om man nu inte gillar senor.

Eftersom jag har stor familj är mitt recept ganska så stort men det går ju att halvera.

1.5kg nötkött
skär i 3x3 cm stora tärningar och bryn i en kastrull. i lite olja
1 kingsolo vitlök eller 3 vanliga klyftor
pressa ner i kastrullen över köttet och stek en stund till
**
1 flaska matlagningsrödvin**
**1 tub med tomatpuré
1 köttbuljongtärning
½-1 liter vatten
**Häll ner i kastrullen när köttet stekts i ett par minuter

Låt koka i minst 2 timmar eller tills köttet börjar kännas "osegt"

Man kan om man vill lägga till små hela lökar eller morötter mot slutet. servera med ris eller potatis och gelé

Lillianna
0

Allra enklast är ju att börja med att steka fläskkotletter. Smält smör och lägg i kotletterna. Krydda med tex Garam Masala och vänd inte förrän det ser blodigt ut uppepå. Då vänder du. Krydda på andra sidan och vstek tills det är blodigt igen uppepå. Vänd igen en snabbis för att få bort köttsaften. Klart!!

Servera med ett kryddsmör gjort på smör, cayennepeppar och dragon. Gott och enkelt!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

catlin
0

Tack för användbara tips!

Uppdatering:

;-)

Idag stod jag igen framför kötthyllan och tänkte att jag måste våga köpa något. En man packade upp charkvaror så jag bad honom om hjälp och fick Lektion nr 1 i inköp av kött! Vi tittade på fläskkött och han berättade hur det ska se ut. Det fanns bitar som såg för läskiga ut, så dem undvek jag. Kan ju inte starta med överkursen! Men jag kom därifrån med fyra små kotlettschnitzlar, marmorerade. Det är väl som fläskkotlett fast utan ben?

Efter min stadiga frukost på ½ pkt bacon och äggröra på tre ägg och lite vispgrädde, var jag inte hungrig förrän framåt fem, så jag har just stekt två schnitzlar och haft en klick Boursinost på varje. Ingenting annat. Okej va? För en nybörjare som inte har en susning? Det var dessutom rätt gott.

Efter julmaten (ja, det blev potatis, mjölsås, gröt, vörtbröd mm - för att inte tala om all choklad!) måste jag skärpa till mig ordentligt nu. Jag har haft mer värk än vanligt under julen, vilket jag förknippar med maten. Magen har inte heller varit nöjd. Så nu är det minimalt kh-intag som gäller. Fy tusan för huvudvärken idag. Avgiftning är ett helt adekvat begrepp. 

Men - en liten sak till: vad fruktansvärt gott det är med bacon! Är det vad ni får till frukost varje dag, många av er? Det är ju himlen! Visst var prinskorven ursmaskig - men baconet… *ler saligt* oh my god… ;-)

oldwolfie
0

brattis caitlin att de  går  så  bra  för  dej

välkommen  in  i  flocken