Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4193 ggr
Xanzippa
0

Illamående så det blir farligt

Jag åt senaste måltiden i måndags vis lunchtid, sen dess har jag mått så illa att jag inte kunnat äta, jag har lyckats tvinga i mig någon dl vätska per dag men inte någonstans i närheten av de mängderna jag skulle behöva. Samtidigt har jag kissat nåt galet (12 resp. 14 ggr/dag - normala mängder, inte småskvättar- i vanliga fall går jag 3 ggr, blev av med 2,5 kg i vätska på 2 dagar.

Jag blev inlagd och fick vätska, nu har jag börjat kunna dricka lite vatten och idag är första dagen jag är hungrig.

Men under hela denna tiden så har tanken på mat fått det att vända sig i magen på mig. Framför allt fet mat och animaliskt protein. Det jag helst vill ha nu är lite quinoa, lite hemgjord hummus, kanske lite syrlig stark thaisoppa med räkor.

Jag har trivts och mått jättebra på LCHF och vill inte avvika, men som läget är nu så KAN jag inte äta ägg, stora mängder fett och animaliskt protein (räkor kanske går bra), jag får kväljningar bara vid tanken på det.

Jag kan inte äta vete pga allergi så all mjölmat går bort, men jag funderade över att äta lite quinoa, bovete eller kanske basmati- eller avorioris.

Jag har tagit leverprover, blodsocker och de har kollat elektrolyter, salter etc och alla proven kom tillbaka ua. Jag har lite vita blodkroppar i urinen och något förhöjd sänka men de kan inte hitta infektionen.

Det jag helst vill ha tips på nu är att kunna äta mat som "skadar" mig så lite som möjligt, men på ovan nämnda premisser.

Tisdag
0

Lite hummus utrörd med olivolja tycker jag att du kan äta och thaisoppa är ok ibland.

Xanzippa
0

Tanken är givetvis inte att leva på tom yum kung, jag ber dessutom om att få den utan socker så ur LCHF-synpunkt är den inte värre än vilken grönsakssoppa som helst, mitt problem är ju bara just det att jag just nu inte kan äta fet mat, så att röra i olivolja i hummusen får jag vänta lite med.

Jag har väldigt länge gått på vad min kropp är "sugen" på (utom socker) och under hela min tid på LCHF har det fungerat jättebra, för jag har inte varit ett dugg intresserad av kolhydrater, men nu verkar de vara det enda jag kan känna som är lockande utan att få kväljningar.

Rebs
0

Sockerfri buljong med räkor i eller bredvid, kanske?

Grönt te med ingefära brukar också hjälpa mot illamående.

Hallon eller gurka känns ju också som mer fräscht och lättsmält vid såna tillfällen.

Och så kanske Cola Light (även om det kanske inte är så nyttigt, men det har hjälpt mig att få behålla vätska när jag fått ibs-skov, till exempel).

goldcamilla
0

Kan du inte prova med Keso som är utblandad med lite grädde, gräslök eller purjolök, ev med lite skinka om du kan äta det. Jag äter det lite då och då men jag häller alltid i grädde för att det inte ska bli för magert.

WilliamJ
0

Klart du kan avvika från LCHF. Man dör inte för det. Sitter det i huvudet att du inte kan äta fet mat (du skriver ju tanken) så kan du ju bara hoppas på att det försvinner.

MimLan
0

Hålle rmed om att du inte skall fundera så mycket på vad du kan äta, ät bara det du känner att du klarar av att få i dig. Du är uppenbarligen sjuk just nu och det får ta sin tid, du blir frisk snart nog ändå!

I mellanläget på väg tillbaka är nog tom ka gai, thai-kycklingsoppa och varianter på det enkelt, dvs kokosmjölk och grön curry med massor med syrlighet från limejuice. Dutta i det kött och de grönsaker du känner för, helt enkelt.

hemul
0

Hej Xanzippa!

Jag hade nån jättenkonstig bacill i våras. Jag mådde jätteilla utan att kräkas och rapade som en tokig, så mycket att jag inte kunde sova för jag måste hela tiden sätta mig upp för att kunna rapa. Ja, skratta ni bara!

Ivf fick jag jättesvårt att äta. Allting med minsta tuggmotstånd fick mig att kväljas och även fett. Speciellt märkbara fibrer hade jag svårt med, även köttfibrer alltså. Även när jag började må bättre var det svårt att äta för nästan allt fick mig att må illa. Jätteskumt, för annars brukar jag bli jättehungrig så fort jag är frisk.

Nog om det! Räddningen blev ivf fiskbullar och corned beef. Båda är ju färdigtuggade så att säga. Jag mosade ihop köttet med lite potatis i en kastrull, typ lapskojs alltså, och lyckades t.o.m. få i lite smör och grädde utan att det äcklade mig. Tänkte bara att det kanske kan funka för dig också.

Xanzippa
0

Tack för alla förslag, igår blev det en pytteliten portion med quinoa-taboulleh med mycket citron, nersmulad fetaost och lite hemgjord hummus. Illamåendet förblev men det blev bättre.

Dels är det tanken på maten (främst komjölksprodukter och kött + fågel samt fet fisk) men lukten med, att bara gå förbi ostdisken igår gick inte  =(

Det verkar som smaken av söt mat och ovan nämnda produkter framkallar mer illamående.

Hemul, jag förstår dig, jag rapar inte lika ofta men nog fasiken är det mer än annars och jag vaknar mitt i natten av illamåendet istället. Det är nåt med smaken och lukten av (främst animaliskt) fett och protein som äcklar mig nåt fruktansvärt, men jag är inte super sugen på grönsaker heller direkt, och utöver haagendazs pralines and cream glass (jo, jag ser det paradoxala), som jag ändå inte hade kunnat få ner, så är den söta smaken värst. Jag kan inte dricka vanligt vatten utan citron nu eftersom det smakar för sött neutralt.

WilliamJ - nej, jag vet att jag kan avvika, men jag vill helst göra det så lite som möjligt och så skonsamt som möjligt för kroppen så jag inte får en jättechock bara där. =)

Mimlan - Jo, det blir lite så just nu, i alla fall i viss mån, men sist det hände kunde jag bara äta choklad/karamellpudding, delikatessyoghurt och typ Max-mat så jag försöker undvika det. :P

Rebs - gurka går bra, hallon är lite syrliga men de är ändå för söta just nu.

För nån som älskar mjölkprodukter av alla slag i vanliga fall kan jag säga att det sätter griller i huvudet på mig!

Aurum
0

Xanzippa; det låter ungefär som jag har det och jag är gravid. Men det har du antagligen redan kollat upp?

Xanzippa
0

Japp, gravtestet var negativt, jag tänkte det med just med den kraftiga aversionen mot just viss mat och att det är så specifikt. Men där är ingen bebis i min livmoder, varken enligt testet eller KK:s ultraljudsundersökning av livmodern (de gjorde det för att kolla så jag inte hade någon infektion på äggstockarna etc).

Aurum
0

Okej, trodde väl det.

Jag funderar själv på hur jag ska äta för att inte må illa så jag har tyvärr inget råd att komma med :-(

Xanzippa
0

Jag förstår dig verkligen, det är så svårt när saker man älskat tidigare är det värsta som finns helt plötsligt.

Jag har nu hastig och lustigt blivit Padma - vegetarianen, utan ägg och komjölksprodukter, men med lite får- och getost.

Jag får väl lusläsa de vegetariska trådarna här =)