Mejeriprodukter, people
Har läst mycket om mejeriprodukter i olika trådar på kif. Finns det några som tycker sig vara väldigt nöjda med mejeriprodukter i sin lchf kost? Dvs de som inte tycker att vikten påverkas negaivt, eller de som tycker att kosten berikas, eller ta mejeriprodukter pga vitaminmängd, eller att fetthalten i maten höjs, eller …, eller…, eller….
Alltså, jag försöker att se om det inte bara är problem med mejerierna. Ibland kan det intrycket ges, men förstår om det kan bli för många kolhydrater etc för mång så att en justering i kosten kan krävas. Alla tål dem ju inte heller.

Om jag inte fick äta mejeriprodukter, vet jag inte alls vad jag skulle basera maten på. Det finns ju i såser, dipar, ibland i frukostskålen. Men å andra sidan har jag kämpat i över sex veckor och endast minskat 1,5 cm runt buken och gått ner ett halvt kilo. Fast jag känner att alla andra uppoffringar jag har gjort borde vara nog för att pusha ner vågen till en lägre siffra, men den här kroppen kör tyvärr inte efter något belöningssystem. Ska jag behöva ta bort grädde och CF också?

Jag tänker inte ta bort mejeriprodukterna, de är alldeles för viktiga för mig. Älskar grädde och kan inte tänka mig den här kosten utan att kunna mixtra med cf och grädde.
Sedan får man ju ha koll på kolisarna och jämka till det!!
Grädde o ostkaka, mmmmmm….
Men däremot har jag slutat, inte av tvång, med mjölk. Det har bara inte blivit att jag dricker den mer!! Upptäkte det helt plötsligt att jag bara har vatten till maten och för mig funkar det ändå. Fast om jag skulle bli sugen så dricker jag nog ett glas!!
Jag gillar mejerier men får begränsa mängderna och använda dem i matlagningen och lite som efterrätter eller "godis". De påverkar min vikt om jag inte är försiktigt.
Har försökt att ta bort dem helt men klarar inte det i längden, saknar speciellt yoghurten och creme-fraichen.
Mjölkprodukter är inget problem för mig, det funkar bra. Det är alltid problemen som hörs…

Jag måste vara försiktig med mjölkprodukter. Dels kan jag få lite problem med magen om det blir för mycket och dels märker jag att det stoppar viktminskningen något. Inte så att jag går upp av det men det rör sig inte neråt på vågen heller.
Men jag resonerar som så att om jag ska ha mjölkprodukter då ska jag helt klart ha det allra fetaste.

Jag kan varken äta mejeriprodukter eller ost om jag ska gå ner i vikt. Supertråkigt! Maten är torr och det är inte lika roligt att äta längre.
"You just have to belive…"
Jag älskar grädde och cf, och använder båda dagligen. Något mer sällan turkisk youghurt (som jag då blandar med grädde och/eller cf) i tzatziki eller bärsmoothies.
Hade ca 25 kilos övervikt när jag startade i mars och 12 av kilona har försvunnit på detta halvår. Ca ½ kg i veckan tycker jag är en utmärkt takt för viktnedgång, och jag tänker inte sluta använda mejerierna.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
jag tror jag är fröken tvärt emot. Tog bort mejeriprodukter och har ökat i vikt. Så nu tar jag tillbaka dem så får jag se.
Jag kan inte heller vara utan grädde och creme fraiche, jag använder dem dagligen men inte så mycket som i början då jag kunde använda 5 dl grädde och en burk cf om dagen, jag gick ändå ner i vikt eller kanske därför, jag vet inte, viktnedgången stoppade dock upp och då drog jag ner på mejerierna. Mjölk dricker jag inte alls för det mättar inte tycker jag. Dricker lika gärna vatten.
Men jag trodde (efter att ha läst lite här à där i forumet) att om man tar mer grädde sà kommer de öka viktminiskningen sàsom smör borde göra. Igàrkväll àt jag nog 2-3 dl grädde (utan sötning!) à det var superrrrrrrrrrgott.
Men jag kommer nog inte göra det pà ett tag….

Jag är viktstabil med ganska stor mängd mejerier men under min viktminskningsperiod var jag tvungen att hålla nere mängden.
Nollar jag mejerier (utom smör förstås) går kilona snabbt av mig.
Idag kan jag äta upp till en 1/2 liter grädde om dan fördelat som såser eller tom en efterrätt utan att vågen rör sig åt fel håll 
Allt är individuellt och det krävs att man hittar dom nivåer som ger de resultat man behöver för tillfället.
Alltså för vissa fungerar mejeriprodukter och att gå ner i vikt samtidigt. Enligt bla vad en del skrivit ovan. Intressant. Det framkommer inte alltid så mycket på kif. Naturligtvis är det olika för olika.
Jag tror och är rätt övertygad om att de flesta som har problem med att dom inte går ner i vikt skulle få bättre resultat om de tog bort mejerierna.
Vissa kan gå ner i vikt nästan hur som helst. Andra måste ju äta nån form av lågkolhydratkost och vissa klarar inte av mejerierna med LCHF.
Själv har jag märkt totalstopp med mycket mejerier som grädde. Ost verkar funka bättre men också där stoppar det, jag kan inte äta fakir + ost för då går jag inte ner i vikt.
Byter jag däremot ut mejerier mot andra kolhydrater som grönsaker så funkar det perfekt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag går ner i vikt trots att jag äter en hel del grädde. När jag hade ett låååångt trappsteg då vikten stod stilla fick jag igång viktminskningen igen genom att nästan utesluta mejerier, men fortsatte att gå ner i vikt även efter att jag infört dem igen.
Jag har märkt att även en helg av "fusk" kan kicka igång viktminskningen Jag går alltså då upp ett par kilo (vatten) och efter att de har försvunnit försvinner även lite extra vikt. Detta fungerar dock bara om man gör det sällan; fusk varje vecka är inte att rekommendera ur viktminskningssynpunkt.Sen kan man ju inte veta vilka detta fungerar på och inte; några kanske tvärtom får större problem av enstaka fusk.
Ibland kanske man måste chocka kroppen lite åt något håll för att den ska sätta fart?
Jag har aldrig begränsat mejeriprodukterna och använder en hel del varje dag. Mest grädde och crème fraiche.
Det har inte försvårat min viktminskning på något sätt.