Nötter med minst kolhydrater i?
Ja, vilken nöt är det minst andel kolhydrater i? Brukar äta paranött ibland men mestadels valnötter. Blir nog ca 3-4 halva valnötter om dagen ca.
Den nöt med lägst andel kolisar som jag har hittat är macadamianötter. Runt 2,6 g nettokolhydrater per 100 g för rostade varianten. Grymt goda, men rätt så dyra… Lidl har burkar som kostar 24,95.

Tack Josp! Jag köpte såna igår, åt några st och blev sjukt mätt! Åt dem efter middagen. Så det märktes att det var mkt fett i dem. Vad tror du om paranöten?
Paranötter ligger också lågt - 3,4 g enligt Livsmedelsverket, så det är ju också en bra nöt. :-) Valnötter ligger på 13 g så de är inte lika bra.
De enda rostade (och saltade) macadamianötter jag hittade hade 14% kolisar. Vilket märke köper ni och vart??
De valnötter jag köper på coop står det 2,5 gram kolisar på har jag för mig!
men kom ihåg att kolhydratinnehåller inte varierar så jättemycket egentligen (när det gäller samma nöt från olika producenter). Jag kommer ihåg ett forum som handlade om kokosflingor och de flesta köpte ICA:s "I love Eco" eftersom deras kokosflingor hade minst andel kolisar.. men sedan var det någon som mailade/ringde dem och frågade och de sa att det var ett tryckfel de hade gjort. jag vet inte nu om det är ändrat men man får väl utgå från genomsnittet egentligen även när det gäller nötter, för det är svårt att veta 100%

#7 Har för mig att just denna frågan om olika innehåll i samma nöt varit uppe förr och fått förklaringen att det trots allt kan vara olika sorter av samma nöt och att det dessutom kunde bero på var den odlades. Kan ha fel, men jag har för mig att det var något sådant.
"You just have to belive…"

#1 - Köpte du macadamianötterna på Lidl? Vilket märke?
ja men ändå är det svårt då företagen själva inte kan veta med 100%… så man får ju som sagt dra genomsnitt på det ändå.. t ex så låter mandel bra

Jag köper macadamianötter och rostade och saltade mandlar på Lidl. De smakar jätte god.
Vänliga hälsningar Stephan
#9 Märket heter "Fruit Farm". Står ingen näringsdeklaration på burken, men kan väl aldrig tänka mig att det kan vara så högt som 14 %, när nöten enligt tabell ligger på 2,6…?

Jag köpte Macademianötter med ungefär 3.5g kolisar. Det märket heter DelAlba, och fanns på min alternativ-ICA…
De fanns med bbq-krydda också, utan tillsatt socker, och samma låga fina kolisinnehåll. SUPERGOTT.
inga e-nummer?

#15: Inte ett enda. Jag tänkte direkt "det här måste jag tipsa Jaus om!" :)
Tack för tipset! Jag får se om jag hittar det i någon butik här. 
Ska testa macadamia, tror ni att de finns på Maxi?

Macadamia brukar numera finnas både rostade/saltade och naturella bland naturgodiset i lösvikt! Har dock inte kollat hur det ser ut med ev E-nummer i dem… Men det kan vara ett tips om man som jag har lite svårt att begränsa sig om man köper en stor 100-200g-påse ;p
Jag håller med dig,jag har också svårt med gränser och då är det minst dåliga att äta macadamia cashew mådde jag illa av och det är jag glad för, jag hoppas bara att jag kommer ihåg det ett tag för då kanske jag låter bli.