Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5431 ggr
Liza-bobban
0

Vaniljpulver

Tänkte handla lite saker jag kan ha hemma till matlagning och så och funderar på det här med vaniljpulver, jag hittar bara vaniljsocker och vaniljstång är ju jättedyrt så jag undrar vart jag kan köpa vaniljpulver någonstans? Bor i en liten by så jag antar att det får bli över nätet.

Andra tips på vad man bör ha hemma är också upskattade!

Tisdag
0

Be din lokala ICA/Konsum ta hem vaniljpulver om dom inte har det.

Liza-bobban
0

#1 Okej, får kolla med dom om det går. Tack för tipset.

goldcamilla
0

Du måste absolut ha ägg, smör, ost, grädde, fläskfärs eller blandfärs. Sedan har jag även kyckling, glömde ju bacon och rimmat fläsk, creme fraiche, kokosfett. Jag köper sedan husk och kokosfett extra virgin på nätet. Du kan också använda Pofiber som finns att köpa i vanliga affärer men där finns lite kolhydrater. I husk finns inga.

Liza-bobban
0

Vad är husk för något? Aldrig hört talas om innan =)

goldcamilla
0

Husk är pulvriserat psylliumfröskal. Det är smaklöst, tycker jag i alla fall och man använder det i mindre mängder för att få lite volym i t.ex LCHF-bröd, sås mm.

Liza-bobban
0

jaha, typ som bakpulver eller är det mer som redning? kanske som maizena eller så?

[Pennylane1]
0

man kan ha det som redning bara man tar väldigt lite, det blir slemmigt annars, men i bröd är det mer istället för mjöl, eller rättare sagt glutenet i mjölet. Bakar man med bara linfrö eller sesamfrö eller nötter funnkar det bra att ta lite husk i för att få en bättre deg. Det binder vätska med så brödet blir saftigare.

Liza-bobban
0

Jaha, det visste inte jag. Va mycket intressant man får reda på här =)

tusselisa
0

Vaniljpulver finns i på hemköp i Uppsala ialaafall(åhlens) sen ska det tydligen finnas vaniljessans oxå på flaska.

[Pennylane1]
0

ja fast den är väl syntetisk? Essensen alltså?

tusselisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den ser ut så här har inte hittat den än… comliments från Monique på lchf life o träning

Tisdag
0

#10 Syntetisk och god! Glad

tusselisa
0

Kollade dr oetkers hemsida men hittade ingen innehållsförteckning…Men en liten droppe i äggmjölken…har provat allt möjligt med mitt vaniljpulver det funkar bra naturligt söt…min man tycker den inte är ett dugg söt men han är ju kolhydrat skadad…tyvärr

Tisdag
0

#13 Innehåll; ethylalkohol, sockerkulör (E150d), propylenglykol(E1520), vatten, ethylvanillin, vaniljarom

tusselisa
0

#14 som du sa syntetiskt men gott aldså:)

Ska köpaen i alla fall och prova…om jag kan hitta den rackarn på affären hittar jag bara bittermandel…bittermandel liksom blä.

boiblg
0

Vanilstång finns på ÖB  för 11 kr st

nimh
0

Vaniljpulver kan man beställa från Grön Gåva om man inte hittar det i butik (det är lite dyrare på Grön Gåva än på "mitt" Ica Kvantum, 49 kr mot ca 41 kr). De har också ekologiskt kokosfett såg jag nu, 95 kr för 500 g. Är det dyrt?

Grön Gåva.

MonicaHansen
0

Ja, grön gåvas vaniljpulver är supergott!

Torkad malen naturlig vaniljstång och lite bourbon, det är såååå gott, och räcker till flera recept, den är bäst:)

Min favorit till fest ärAirams Tantchokladkaka ->med vanilj i eller prova chokladmousse..

Jag använder ingen husk alls, och i pannbiffar t.ex mixar jag vita bönor med lök och ägg, mitt recept ->

Gör som Skaldeman och blanda hälften fläskfärs med hälften blandfärs, en paket av varje och få fetare och samtidigt billigare biffar.. fett och gott:)

[Pennylane1]
0

och lite bourbon?! Nej har du inte missuppfattat det? Bourbon är vanilj från Madagaskar!!

roggan
0

jag köper min vanilj (äkta vanilj från vaniljstången såklart) från eter & essencefabriken i stockholm. De finns på webben och det går att beställa från dem. Inga konstigheter och inga tillsatser, bara ren äkta vanilj. Värt varenda krona

http://www.essencefabriken.se/