Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 27713 ggr
glokar
64

Finns det bra LCHF-KORV?

Hej därute! Finns det någon bra korv som ej innehåller potatismjöl! Helst att den slalufördes av ICA / COOP. Tror ni att man kan nöja sig med att endast titta på kolhydratinnehållet. Korv är svårt eftersom det finns mycke lokalproducerat som kan vara bra i en del av landet och sämre i en annan. De korvar som jag studerat här i Piteå innehåller till övervägande del potatismjöl + i vissa fall E-nummer av något slag.

Hälsn./glokar

andreas0
0

Om du inte bryr dig om nitriter så finns det flera ölkorvar som går bra. Fast det finns också ett par som är dåliga. Det är svårt att hitta svensk korv utan nitriter, men kolla i en tysk affär som t.ex. lidl om ni har någon i närheten, där har dom ofta bra korv.

Bengt-Olov
1

Sigtunakorv - från Lundby Gård, med garanterat riktigt gräskött från nöt, skulle det kunna vara något!? Lite mager kanske den är på sina 15 % fett, men säkert klart värd sitt pris, när man betänker att fettet säkerligen har riktigt mycket Omega 3 i sig, och korven inte innehåller några tillsatser alls, förutom kryddor, och en gnutta potatismjöl… Har inte något pris till hands, med telefonnr:et till Gunnar Söderlund, är 08 - 591 480 33

Margareta
0

Böklunders olika korvar har låg kolhydrathalt och inga tillsatser. Finns på båda våra lokala ICA - även om de bara har varsin variant.

Numer pensionär i Nynäshamn

miagumman
0

Kan inte du fota en korv och lägga ut här på sidan Margaretha? Jag hittar ingen Böklunders korv nånstans och är jätte nyfiken på hur dom ser ut!Glad

DaMum
0

Böklunders Bratwurst och Knackwurst i naturtarm.

Dulanos sortiment, t ex Nürnberger rost bratwurst.

Axels wienerkorv.

kaisakavat
0

ICA har två sorter som jag brukar köpa.

ICAs egen Bratwurst med bara 2 kh/100g. Perfekt även kall om man bara e lite halvhungrig men det dröjer innan man kan äta. Möljligen lite o-fet, bara 22 g fett per 100.

Kvantum har också (du e ju Pitebo som jag) ett antal sorters salami från en dansk korvtillverkare GÖL står det på (med danskt Ö). De är GODA och förpackade i avlånga svarta plast"påsar" som är återförslutningsbara. Innehållet varierar lite beroende på sort, men jag köpte sist en med 0-1 kh, 30 fett och 28 protein per 100 g. Inte illa värden…

ullna
0

Ungersk Gyulay, stekt i slantar. Leta efter ungerska färgerna rött vitt grönt, samma som italienska fägerna.

Margareta
0

Fota en korv kanske inte ger så mycket men jag kan fota ett korvpaket!Flört

F4353453
0

Jag köper Frankfurterkorv på ICA som bara innehåller 0,5 g kolhydrat/100 g. Sanslöst BRA!!!

Margareta
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Böklunders Frankfurter på bild…

miagumman
1

Tack snälla Margareta! Nu vet jag vad jag ska leta efter!Skrattande

hoppet
0

Idag ringde jag upp en lokal producent som i innehållsförteckningen märker sina varor med kryddor. Jag frågade om han använde E621 i sina produkter. Hade hoppats på ett nej men det blev ja. Han säger att det är svårt att hitta kryddblandningar utan glutamat. Det håller jag med om. Men han säger också att de inte behöver ange det om det är under en viss procent???

andreas0
1

#12, Det räcker att ange "kryddor" eller "aromer" eller "smakförstärkare" eller något annat vagt om det är glutamat. Det är svårt att veta vad sådana uttryck betyder, men det kan gömma sig glutamat under dom.

[Pennylane1]
0

Hittade Böklunders bratwurst plus en annan sort i går. Men bratwursten hade ju E 621!!?? Så den åkte snabbt tillbakaz i hyllan kan jag meddela! Den andra hade fullt med E-nummer bl. annat nitrit, jag hade inte koll på  de andra men avskräckt av glutamatet i den andra så köpte jag icke…

vitsippan
0

Har Böklunders ändrat i sina recept? Jag räknade till 7 stycken E-nummer i Frankfurtern. Trist…

rifla
0

jag gör all korv själv. det finns en jättebra korv tråd här på forumet.

Sugiyama
1

Vi brukar köpa lammkorv på Coop, kommer inte ihåg märket men det är lågt kolhydratinnehåll och få e-nummer. Den har en överkorsad gris på förpackningen. Det finns ett nytt korvmärke som heter "Inga e-nr" som är rätt ok ur kolhydratsynpunkt också. Även den på Coop.