Mikrovågsugn
Jag håller på att läsa den finländska lågkolhydratsförespråkaren Antti Heikkiläs bok "Ravinto & terveys" (="Näring & hälsa").
Heikkilä säger att all stärkelse som behandlas i mikrovågsugn spjälks effektivt. Därför blir all mikrad mat som rent socker i tarmen. Mikron är därför en orsak till övervikt.
Detta har jag inte hört förut. Är det bekant för er andra?
Är det månne ok att värma kött i mikron?
all stärkelse bli väl till socker i kroppen oavsett hur den är behandlad, är vad jag fattat iallafall.
Kött har ingen stärkelse så ur den aspekten har det absolut ingen betydelse. Sen anser många att mikron är livsfarlig på andra sätt…

Pennylane, har du några lästips eller så att dela med dig av ang "många anser att micron är livsfarlig". Min känsla säger att micron inte är bra men det är svårt att hitta ordentlig fakta… vet du något så dela gärna med dig! :)
jag är inte rätt person eftersom jag inte är det minsta rädd för mikron
är iallafall en tråd om saken..

Har jag fattat fel? När man lägger in en länk ska den innehålla någon form av upplysning om ämnet eller har jag fattat fel?????
gjorde det inte det? Det var en tråd som handlade om detta och i den en länk till ytterligare en lååång tråd där också, där det diskuterades? Hann inte fixa mer än så just då
De andra trådarna handalde om mera om huruvida mikrovågorna gör maten farlig eller om den förstör näringsämnena. Jag läste nog med intresse, fast inte hela den låååånga tråden. Tack, Pennylane1.
Heikkiläs bok påstår egentligen att GI-tänket inte gäller längre för mikrad mat. Det har egentligen inte med LCHF att göra. Lite kolhydrater äter vi ju ändå. Jag inbillar mig att långsamma kolhydrater ändå är mindre "onda" än snabba.
det var ju ungnens farlighet som # 2 frågade om, jag trodde faktiskt att det var TS som frågade men ser nu att det inte var det! Så det var kapning av din tråd förstås, sorry!