Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5915 ggr
tokloppan-81
0

Vad ha till fisken?

Förr hade vi alltid kokt potatis och hollandaisås till laxen, vad ska man ha nu istället?

Tänkte ta broccoli och kokt blomkål.

Nu äter min sambo inte blomkål annars hade jag tänkt att man kunde göra blomkålsmos.

Finns d nått annat man kan äta till?

Har gjort ricotta bullar idag, faktiskt blev dem typ som ostbullar så helt klart godkända :-)

Zepp
0

Jag brukar ta en blandad grönsallad till laxen.. ofta med kall sås av youghurt med rom och räkor.. vill man så kan man byta ut mot CF!

Har även haft sparris med vitlöksmör till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jasinska
0

Gräddstekt spenat är fint till fisk!

tokloppan-81
0

okej, tack för ditt svar

vad betyder cf?

goldcamilla
0

cf är creme fraiche

tokloppan-81
0

Skäms ja, så klart, min hjärna funkar inte riktigt nu känner jag.

spadermadam
0

Brytbönor är gott till fisk!

tokloppan-81
0

funkar herikuvert (eller hur d nu stavas) likabra?

D e dem ända bönorna vi har hemma just nu?

Zepp
0

Jaa.. kokta Harikuvert dränkta i vitlökssmör är..Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tokloppan-81
0

va bra, då blir d sånna

ska bli smarrigt

[Pennylane1]
0

haha kuvert låter väl inge vidare…Obestämd

Puhlo
0

Haricots verts med hollandaise till fisken låter ju helt klart mer än godkänt.. får man komma över på middag? :D

Puhlo
0

Sen kan jag rekommendera löjrom eller stenbitsrom i hollandaisen också.. Så j-a gott. Speciellt till vit sparris!

[Pennylane1]
0

såg förresten att haricots verts tydligen kallas sparrisbönor på (tror jag det var) norska!

[Pennylane1]
0

eller så har jag fattat helt fel och det var vaxbönor eller nåt helt annat Obestämd

tokloppan-81
0

Puhlo:

javisst, kom du om en halvtimme e nog maten färdig Flört

Puhlo
0

#15: Dammit, jag tror inte att jag hinner. :)

Men som sagt. Nästa gång: Sparris och löjromshollandaise till firren.. Så jäkla gott att man vill slicka tallriken. TVÅ gånger!

Wtn3
0

Jag har antingen broccoli och någon sås baserad på majonnäs, CF och ishavsrom, eller grekisk sallad och tsatziki.

Thyra4
0

Smörslungad spenat är toppen.

Sen brukar jag ta hälften majonäs och CF, blanda med finhackad rödlök och dill. Det blir en härlig röra. Vill man lyxa till det, så ha i lite löjrom.

mazen
0

Prova rättika, är inte långt från potatis. Skär i c:a 5 mm skivor och koka 25- 30 min

Songhios
0

Jag wokade en Bejing wok (finns i frysdisken) med broccoli, spenat, gröna bönor och nåt mer som såg ut som blomkål. Duttade på grädde sambal olek o lite salt.Ungsbakade laxfilé med grädde till.

Slurp, kanongott!

Varierar med olika wok grönsaker och duttar i lite olika, soja, sambal olek, säkert kan man dutta i lite matlagningsvin också. Jag testar mig fram och så länge gubben är nöjd är jag nöjd!

Effie
0

Idag gjorde jag vispat citronsmör till lax (50 g rumsvarmt smör, 1/2 citron saft och skal, 1 tsk vitvinsvinäger, 1/2 tsk salt; vispa med elvisp till fluffig konsistens).

Annars har jag gärna en sås gjord på bl.a. basilika…recept gömmer sig någonstans på sajten, under rubriken "Sås till stekt lax".

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Pennylane1]
0

tycer det bara är nån wokgrönsaksblandning som har tillräckligt lågt med kolisar? Hur mycket har Beijing

texarcana
0

Findus Beijingwok innehåller 6 gr kh/100gr. Så det är lätt hänt att det blir för mycket om man är vårdslös med påsen…

[Pennylane1]
0

Det ante mig, tror det bara är den som heter Classic som håller sig under 5.

[Pennylane1]
0

Nej förresten Green wok har lågt med!

texarcana
0

Är Green Wok från Findus? Känner inte igen namnet så här på rak arm…

Anna-fd-137kg
0

Jag river gärna blomkål och steker i smör eller olja i stekpanna tillsammans med flagade mandel, lite salt och peppar, sååå gott!

Songhios
0

Suck! Då blir det tokigt ändå med wok.Skrikandes

HOPPLÖST HOPPLÖST HOPPLÖST JAG HATAR KOLISAR!!!!!!

Man tror det blir rätt och sä glömmer man att kolla och dom eländiga kolisarna gömmer sig över alltSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandes

Ja, ja påt igen och får ta till mig Era råd bättre!

Kramisar från en trots allt hyfsat glad Inga-LillFlört

[Pennylane1]
0

# 26 jag har ingen hemma just nu så jag är inte säker på det… kan vara coops egna, påsen är "foliesilvrig" har jag för mig (förutom där det är fototryck, och det är väl inte findus wokar?

tokloppan-81
0

Tycker detta e jättesvårt med just tillbehören.

Ser så torftligt ut på tallriken med bara en köttbit och en liten grönsak.

Grönsaker ska man väl vara lite restrektiv med, och vad ska man då ha till?

Songhios
0

Ja Du har samma dilemma som jag ser jag!

tokloppan-81
0

Ja, det e d som jag har svårast med just nu.

Hoppas vi får lite bra tips på vad man akn ha till :-)

mariasupernova
0

Jag tycker blomkålsmos är det bästa till lax. Är inte så förtjust i blomkål men moset blir grymt gott. Till och med lillebror(16år) åt det i tron på att det var pulvermos!

dejsi
0

Jag brukar göra en fiskgratäng (egen) på torsk, creme fraiche blandat med lite kaviar (vet att det är förbjudet) och dill att hälla över fisken, sedan broccoli el blomkål och massor med fet ost över. Vill man inte ha kaviar får man ta salt och lite pepparSkrattande

[Pennylane1]
0

inget är väl förbjudet! Vem skulle ha sån makt, att förbjuda någonting! Flört

nimh
0

Mitt nya favorittillbehör är gräddstuvad vitkål, det funkar säkert till lax det också. Glad

Strimla lagom mycket vitkål, fräs i rejält med smör i stekpanna eller kastrull (den ska inte få färg utan bli glansig och mjuk). Krydda med salt, peppar, ev. nån annan krydda man tycker är god. Slå på vispgrädde och låt koka in lagom mycket, så att alltihop blir krämigt och fint.

Hur gott som helst.

mazen
0

Du har fått många tips och jag har provat de flesta  men ska man komma i närheten av potatis så är det rättika som gäller

texarcana
0

Helt OT (vill inte starta ny tråd bara för detta): sedan ett par(?) dagar kan jag inte längre se forumdeltagarnas "aktivitetsstenar" (akvamarin, opal etc) i inläggen (inte min egen - kristall - heller).

Är det så för er andra också? Och - vad beror detta på??!?

mazen
0

Samma här, såg det i förrgår