Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4470 ggr
Ove-D
0

Svininfluensa och Omega-3, Omega-6

Vad jag förstått av LCHF-sajter så är de som äter LCHF mindre infektionskänsliga. Hur kommer det sig?

När ag surfat runt har jag uppfattat det som att Omega-3 är det bästa och hjälper immunförsvaret. Men nu hittade jag en "forskningsrapport" som säger motsatsen:

"Det är i detta sammanhang relevant att sammanfatta en handfull vetenskapliga studier som talar för att infektionsförsvaret, i synnerhet det antivirala immunsvaret, tycks hämmas av omega 3-syror."

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=12663

keja01
0

Mössen hade fått omega3 utan d-vitamin. I lchf rekommenderas båda. D-vitamin stärker immunförsvaret.

KattaMo
0

En fråga: är det Omega3 och D-vitamin var för sig eller finns det kombinationer?

lizaohman
0

Hur är det med torskleverolja, det har väl både Omega3, D-vitamin samt A-vitamin??

Wtn3
0

Visst innehåller en del fiskolja även D-vitamin, men mig veterligen inte i de mängderna som behövs för att kompensera upp all D-vitamin man inte får genom solen på somrarna pga innesittande och/eller solkräm, så ska man ha D-vitamintillskott ska man nog ha de som har minst 50 mikrogram/2000 IE, och det kommer inte vanlig fiskleverolja i närheten av.

lizaohman
0

Nänä, håller med dig Wtn3, men frågan var ju inte mängderna. Jag har tagit D-vitamin OCH torskleverolja OCH bryner trynet när det ges chans Skrattande

Halvdansken
0

Var det vegitabilisk eller animalisk O3? Tänk på att möss är vegetarianer, och definitivt inte människor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

bettycanon
0

Jag har rekommenderat flera att ta både D-vitamin och omega 3 för att förbättra skyddet mot svininfluensa. Även sådana som tillhör riskgrupperna. Oavsett om de är LCHF-ätare eller inte. Vad ska jag råda dem nu? Vem ska man tro på? Matti Tolonen är väl jävig, eller?

Wtn3
0

Nä, det är klart, fast D-vitamininnehållet i fiskleverolja ser jag som i det närmaste försumbart ändå.

dufva
0

Det bästa är nog att försöka minska på o6-intaget.

Ett mindre tillskott av o3 har väldigt många positiva effekter som överväger att sluta helt med den.

En av de positiva effekterna med o3 är att den minskar inflammationer i kroppen

Det är dock ett tveeggat svärd i influensatider eftersom inflammation är en del av kroppens försvar som även dödar virus..

MatsL
0

Sen finns det ju de som hävdar motsatsen.

fiskenihavet
0

#9 låter ju logiskt eg. Men tar omega 3.n även knaken på "den typen" inflammationer?

Pasi
0

Man skall nog ta alla uttalanden med en nypa salt eftersom man inte vet alla vägar som kroppens immunförsvar tar.

Många hävdar annars att omega3 gör kroppens immunförsvar mindre aggressivt.
Samtidigt hävdas det att svininfluensans otäcka effekter kommer av att kroppens immunförsvar angriper den egna kroppen.
Slutsats - O3 borde göra att den angriper den egna kroppen mindre.

cacao
0

När ändå D-vitamin tas upp i denna tråden så vill jag gärna ha tips på bra och prisvärda D-vitamin produkter.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Pasi
0

#13 50000 IE 100 kapslar från WLS.nl i holland - strax över 400:-

mrsTree
0

Hej,

Undrar bara om det där med att Omega3 skulle vara negativt gäller endast kosttillskott? Jag köpte förut en burk tabletter men sedan upptäckte jag att en burk (125g) makrill innehåller mer än tillräckligt (har ingen burk hemma just nu så jag kan inte kolla exakt…) och då slutade jag med tabletterna. Men alltså, skulle då Omega3 som finns i fisken vara lika "skadligt"?
Jag mumsar en sådan där burk var och varannan dag, är det dumt nu då kanske?

Hur funderar ni?

Ha det bra!