Fråga om äggröra
Eftersom de här är en fråga och inte ett recept så vet jag inte om de är rätt tråd.
Jag har lånat GI-NOLL! av min pappa och läst lite i den.
Men vad jag inte förstår är varför SSS gör äggröra på 1 helt ägg och 2 äggulor?
Det känns som att slösa på äggvitorna.
Vad blir skillnaden om man gör så eller bara på hela ägg?
Jag gör precis som Sten Sture: Ett helt ägg och två äggulor! OK, jag häller väl inte av äggvitan så där supernoga…Sen häller jag på en skvätt grädde.
Min anledning är helt enkelt att det är godare. Det är äggulan som innehåller all näring och allt fett. Äggvita kan man bara göra maränger av! Jag "slösar" med äggvitorna när jag häller ut dem i vasken, OK, men det känns helt enkelt som om jag häller bort något utan näring i.

Äggula har mer protein, mer fett och mindre kolhydrater.
Ska du inte äta jättesträngt (fakir eller UFO) tycker jag du kan ta vitorna också i äggröran eller i något annat.
jag gör likadant som SSS och det eftersom jag lätt får i mig för mycket protein (vill gå ner i vikt). Dessutom tycker jag oxå att det är godare.

Mnja.. det är protein i äggvitan.. varför förhållandet mellan fett protein blir lite skevt.. såvida man inte gör som jag och drar ner på äggen o lägger till extra smör!
Det är väl ingen som rekomemderar att man slänger prima mat.. (äggvita) utan det är bara ett knep att ta till om det behövs!
Annars så håller jag med om att det e gulan som är det goda.. och det med mest näring!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja vist är det gulan som är bäst. Men vill man inte slösa så kan man spara vitor för att görra äggvite tagiatelle på den senare om man behöre mer protein.

Tar man bara gulorna blir det mer fett, vitorna är mest (kanske bara?) protein, men med tanke på att jag smälter ihop äggen med mycket smör känns det inte som att man behöver kasta äggvitorna för att få upp fetthalten, så om du tycker det är dumt att kasta vitorna så låt bli, ät dem istället, gärna med lite extra smör.

Tack för alla svar! :)
Man lär sig någonting nytt varje dag!
Då jag inte har någon övervikt utan bara vill äta nyttigare så tror jag att jag fortsätter äta vitan :)
Steker det alltid i en klick smör och med grädde i så det är ju inte onyttigt på något sätt i alla fall!