Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5378 ggr
bustas
0

Kolhydrater i sprit?

Doc, Andreas, filmade en snutt då Bitten Jonsson höll föredrag och där nämner hon att en 75:a sprit innehåller 1 kg socker. Hur hänger det ihop? Nedan, resultat i "minmat"

nobban7
0

Minns inte riktigt men jag tror att Bitten ändrade det senare. Spriten innehåller inte kolhydrater men påverkar kroppen på likartat sätt. Eller nåt sånt…

Pasi
0

Nä, sprit har inte ens samma effekt på kroppen som socker.
Alkohol bryts ned i levern till fettsyran "ättika" som sedan kan användas av cellernas mitokondrier helt utan insulin.
Varken ättika eller etanol bildar kopplingar till protein som socker gör, dvs AGE (advanced glucation end produkts).
Bitten har nog halkat med tungan eller nåt.Skrattande

bustas
0

Kan det vara så att hon menar att det är kalorimängden i alkohol som motsvarar kalorimänden i socker?

Pasi
0

#3 Inte heller där blir det rätt.
En 75:a 40% ca 240g alkohol runt 1800 kcal (tror jag) medans sockret hamnar på 4000.

nobban7
0

I kommentarerna till den tråden på Kostdoktorn säger Doc:

jag frågade Bitten om just den saken. Det handlade mer om hur teoretiskt alkohol kunde ha "liknande effekt" som socker, men hon mindes inte varifrån hon hört det.

Rent kemiskt innehåller sprit i stort sett noll kolhydrater, bara alkohol (en annan sak) och vatten.

PatrikHagglund
0

Jag har sett Robert H Lustig dra paralleller mellan hur fruktos och etanol metaboliseras. Men att säga att etanol är socker låter fel.

dufva
0

Det finns en successionsordning i kroppen där näringsämnen tas omhand i prioritetsordning.

Alkohol har högst prio sedan kolhydrat följt av fett och sist protein.

Vid en måltid med alkohol stannar troligen höga blodsockervärden kvar längre i blodet än om alkohol inte fanns närvarande

bustas
0

Jo, dufa, det där låter ju högst troligt.

Pasi
0

#7 Låter logiskt….men missar på det att alkohol bara har högst prio för nedbrytning i levern för att där omvandlas till en fettsyra (visserligen en väldigt lättförbränd). Mao har alkohol troligen lägre prio som energikälla ute i cellerna och påverkar inte blodsockerupptaget.

bustas
0

Pasi! Jag trodde jag förstod, men så förklarade duObestämdFlört

dufva
0

Njae, Obestämd

Nu snackar vi grogg på etanol plus juice med innehåll av fruktsocker Flört

Fruktosnedbrytningen i levern upphör temporärt och tvingar faktiskt ut en del fruktos iblodet som temporär åtgärd för att handskas med problemet.

Även om fruktosen nedprioriteras av ellerna ökas blodsockret temporärt.

En del av fruktosen slungas visserligen obearbetad förbi tarmludden vilket orsakar fruktosmalabsorption vilket kan ge symptom som svaghetskänsla, luddighet i huvudet och humörsvängningar.

Alltså flera av de symptom man vanligen skyller alkoholen för Skrattande

Dessutom fördröjs förbränningen av bland annat fett när levern har arbetsförbud.

Pasi
0

#11 Aha!Skrattande

frigge
0

det används väl mycket socker för att använda sprit?

en annan sak man ska tänka på när det gäller alkohol är att vill du gå ned i vikt ska du inte dricka så mycket.

kroppen kommer då ta hand om alkoholen och sen fettförbränningen.

sprit innehåller visst kolhydrater