Lite nya recept
Hittade en gammal receptbok med lite recept jag tänkt testa.
Jag tänkte dela med mig, så kanske det e fler som kan testa, föreslå modifikationer eller som helt enkelt redan har testat dem.
Ostkulor
50 g smör
1 1/2 dl riven ost
2 msk mosad ädelost
2 tsk chilisås
Paprikapulver eller selerisalt
Garnering: riven kavring eller hackade salta jordnötter
Rör smöret mjukt, blanda den med osten. Rör ner chilisåsen och krydda. Ställ smeten svalt och forma sedan smeten till bollar. Rulla i kavring eller de hackade nötterna.
Äggkulor
2 hårdkokta ägg
50 g smör
salt
Vitpeppar/paprikapulver
Garnering: Persilja/riven kavring/tryffel
Skala äggen och klyv dem till ägghalvor. Tag ut gulan, mosa dem och rör dem till en smidig smet med smöret. Smaksätt och ställ svalt. Forma bollar lika stora som en äggula och rulla in dem i garneringen. Alternativt, gör mindre bollar och lägg flera i varje ägghalva.
Äggskum
Ugn 175C; tid 10-15 min
2 ägg
4 baconskivor
Separera äggen. Behåll gulorna hela och var för sig. Vispa vitan hård. Smöra en ugnsfastform eller två portionsformar. Gör en liten grop i skummet och placera gulorna i varsin grop. Gratinera i ugnen tills gulan fått önskad konsistens. Stek baconen under tiden och servera tillsammans.
Baconbiff
Ugn: 250C Tid:20 min
1 sats köttbullssmet
8 baconskivor
8 skivor ost
Dela upp köttet i 8 biffar. Forma puckar och klä in "väggarna" med bacon. Lägg en ostskiva ovanpå, grädda i ugenen.
Låter jättegott och festligt. Tack.
Tack Loria! Har bokmärkt.
Tack! Äggskummet lät kul…måste testa. Det andra också…såklart.
Kom på att jag har en massa ostkulerecept liggandes…det var poppis på 70-talet om jag inte minns fel. 

det kan vara sant. Boken jag hitade dessa recept i var från 70-talet
Jag sparade kvar svärmors samlingskort m recept, en är från 70-talet o den andra måste vara ännu äldre…slutet av -60 kanske.
Kul för nästan alla recept innehåller; "pudra över lätt m paprikapulver"…el "den nya exotiska avocadon"! 
Kuligt gott det låter! Ost- o äggtipsen måste jag prova!
Att mosa äggulorna med smör o smaksätta med kryddor o sedan klicka i dem i äggvitorna igen - plus ev nå'n liten grön persiljekvist e d - låter som en god variant på att äta ägg med smör (ev allt ihopmosat) som jag gör lite då o då, när det ska gå fort.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Kuliga (fniss) recept, bokmärker.