Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 4191 ggr
julia61
0

lchf kex

Hej på er alla!

Igår gjorde jag lchf kex utan fiberhusk men med lite pofiber i i stället, blev jättebra!!

jag tog 15g mandelmjöl

20g sesamfrön, skalade

25g solrosfrön

8 g pofiber (12g kolhyd per 100, blir inte många då)

2 ägg

2 msk smält smör

lite brödkrydda

Blanda allt med äggen och häll i det smälta smöret och blanda lite till.

Klicka ut på bakplåtspapper och stryk ut dem tunna, godast då man har på ost sedan.

200g ca 20 min eller till de ser bruna o fina ut. Solrosfrönen blir väldigt goda i kexen tycker jag. Man kan nog krydda med olika kryddor man gillar.

Sedan kan man nog experimentera med olika vikt på mandelmjöl, solrosfrön och sesamfrön.

Hoppas ni gillar receptet

igilla
0

Tack för receptet! Har ingen våg som väger så fint som 8, 15, 20, 25 gram, kan du ange i tsk, msk eller dl?

Julia, det verkar var hur enkelt som helst att göra dina kex, väntar ivrigt på volymmåtten!

Smörälskare

Monky
0

Oj! Måste testa! Tungan ute Är mandelmjöl nåt man kan köpa eller ska man göra själv?

julia61
0

Mandelmjöl gör man själv, jag kör i matberedaren, förut hade lidl det i påsar men de verkar puts väck!!

okey #1, jag har vägt tsk för tsk och så här blev det:

5 tsk mandelmjöl, nu blev mitt mjöl lite större bitar så om det är finmalet blir det nog mer kanske??

9 tsk sesamfrön

6 tsk solrosfrön, hela mjölade mer troligen.

pofiber var det 2 g per msk, jag lade i tills det band ihop, kan ha blivit bara 6 g pofiber, testa er fram lite.

Äggen vispade jag till med gaffeln innan jag hade i det andra.

Lade till lita salt och brödkrydda. Hur många kex det blir avgör ni själva, jag gör ca 9 större. Det går lätt att breda ut dem med en tsk som är blöt.

Lycka till!Skrattande

julia61
0

Klickade i en tsk jordnötssmör och hade i lite mer sesamfrön o lite mer pofiber samt överblivet äggvita som jag vispade först…hade i ugnen lite mer tid så de blev hårdare. Supergott till osten!!