Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 6183 ggr
EvaL_51
0

OT Handsprit.... Kan vara giftigt?

Använd inte handsprit från Apoteket…… vanlig tvål och vatten eller vanligt diskmedel räcker.

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel.aspx?articleid=4970896

copia
0

Men rekomenerar dom ytsprite`n? Jag har köpt handsprit att ha i väskan, samma variant som jag användeer hundra ggr om dan på jobbet. Ytdesinfektionen används bara vid rengöring av ytor som tvättas. Verkar ju konstigt om apotekspersonal inte har koll på skillnaden. Jag tycker det känns tryggt att kunna sprita händerna även privat , även innan risken för svininfluensa, tvål och vatten biter inte på alla bakterier. Däremot biter inte spriten på alla bakterier, tex vid kräksjuka ska man tvätta med tvål och vatten oxå.

JAUS
0

Vilken tur att den var slut på apoteket då. Vart kan man få tag på etanolbaserad sprit då? Förutom systemet. Flört Man kanske skall gå till etanolmacken och köpa en halv liter? SkrattandeFlört

Är i vanliga fall mycket tveksam gentemot desinfektanter, men eftersom svininfluensan härjar nu och jag inte tänker vaccinera mig kan det vara en god idé.

EvaL_51
0

Man ska nog inte köra bil direkt efter handtvätt med liknande medel. 

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1691784/handtvatt-gav-for-hog-promillehalt

Jennix
0

Det står om ett medel som används för att rengöra YTOR, inte vanlig handsprit. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lynxx
0

Förklara varför desinfektionsmedel för ytor gör handsprit giftig? Sambandet är ngt oklart faktiskt Flört

/L

EvaL_51
0

Isopropanol är betydligt mer giftigt än etanol och en studie i The Lancet gjord i London för några år sedan visade att medlet kan tas upp genom huden och hamna i blodet. Man kan alltså få alkoholhalt i blodet av det här. Den är ingen önskad effekt.

Folk är desperata och köper detta medel och tvättar händerna med det. Men det är till för tvätta ytor med.

Apoteken har slut på det, men borde inte de som jobbar där informera kunderna vad det är till för.

goldcamilla
0

På den flaska som jag har köpt på Apoteket står det att den är godkänd enligt EN 1500, vilket den skulle vara enligt artikeln. Den innehåller Ethanol, Aqua, Isopropanol, Glycerin, t-Butanol, PVM/MA Decadiene Crosspolymer, Aminomethyl Propanol. Den är bakteriedödande och återfuktande.

EvaL_51
0

Etanol kan tas upp av huden och komma in i blodet också, så det är lika farligt.

vinteralvan
0

Alla i vården använder handsprit ofta och mycket och har gjort så i väldigt många år. Om det var farligt så skulle det väl märkas vid det här laget.

EvaL_51
0

För vanliga människor som inte arbetar inom vård och omsorg eller har på annat sätt  tät kontakt med andra t.ex. tandläkare räcker vanlig tvål och vatten.

Det sa en sköterska på radio tidigare, hon hade jobbat på infektionsklinik i 30 år.

Doftliljan
0

Vad är det för fel på ren vodka?Skrattande finns i olika smaker och kan även tas invärtes vid behov. Dödar garanterat alla bacillusker…Flört

parsley
0

Jag har lärt mig att tvål och vatten räcker, men att man behöver tvätta sig minst 30 sekunder för att det ska vara tillräckligt. Spritar man så tar tvättningen betydligt kortare tid. Som funktionär på marsvinsutställning så brukar man sprita händerna mellan man tar i olika djur för att undvika smittspridning och dessutom sprittvätta borden i lokalen någon gång under dagen.

nisse02
0

#11 Enda felet med VodkaSkrattande är väl att det tar slut alldeles för fort Flört………………

parsley
0

#13 Ta renat eller Explorer istället. Det kanske är drygare? Rosita är väl så klibbigt att det inte är användbart i det här sammanhanget. Oskyldig

anki1
0

Jag tror att bra handhygien räcker långt. Tvätta händerna noga och ofta.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

nisse02
0

Men det kanske är olika bra kvalitet på tvål, det kanske finns någon som är bättre än andra i detta sammanhang? Är det nån som vet?

Tilda-T
0

I dessa tider kanske det inte är så fel att ha en destillationsanläggning hemma och tillverka sin egen handsprit, stark kan den bli också!CoolFlörtHmmmm!……

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

missaz
0

#17 God tanke! Inte kan man väl åka fast för tillverkning av desinfektionsmedel i influensatider…? Oskyldig

Doftliljan
0

#16, När du nämner det så finns det väl ett bakteriedödande diskmedelfrån Yes? själv är jag lite känslig mot vanligt Yes, men ni som tål det kan ju prova.

parsley
0

Det nya diskmedlet som ska ta bort både fett och bakterier funkar inte. Jag har provat att bada i det och är fortfarande fet och förkyld. OBS! Halvgammal vits.

goldcamilla
0

Den var bra parsley, hade inte hört den förutSkrattande

pema
0

Skrattande Jag har inte heller hört den förut, den varbra!

nisse02
0

#20 Den va bra, trots att den är halvgammal. Det är jag också för den delen Skrattande

Malinochclaes
0

Ja jisses den var bra. Den har jag inte hört innan. *asg*

Aniara4
0

Tvätta händerna är bra, men det är ju inte alltid man har tillgång till tvål och vatten när man är ute på stan t.ex. och inte har lust att betala en femma för nöjet.

RuiXue
0

Finns ju de där små 10ml handsprayerna som är bakteriedödande utan sprit. Go bac heter dom. Minns inte om jag har sett dem i sverige, men i danmark finns de lite överallt. Jag har en i handväskan, och så har jag alcogel på jobbet och alcogel och handsprit hemma. Jobbar för ett sjukvårdslager så har inga problem med att få tag på handdesinfektion då vi har bokstavligt talat tonvis av det på jobbet^^

Jennie

Doftliljan
0

Våtservetter är ju också ett tips. Kanske inte direkt bakteriedödande, men man kan åtminstone torka sig ren efter att ha tagit i äckliga handtag mm