Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6104 ggr
nobban7
0

Småkakor

60 g rumsvarmt smör
1 ägg
1 dl mandelmjöl

Blanda ingredienserna och klicka ut smeten i plättlagg eller muffinsform. Grädda i 225 grader 6-8 minuter. Blir 7 - 12 st beroende på form.

nobban7
0

Beroende på form? Hm. Nu blev det sju stycken i muffinsformen också eftersom jag ville ha lite större kakor.

BeLiMI
0

Mandelmjöl. FINNS det överhuvudtaget kvar i affärerna? (Eller blandar jag ihop det med ett annat mjöl som brukade säljas på Lidl men som inte gör det längre?) Förvånad OM det finns att köpa, vart i så fall vart köper man möjligvis det då?

Puhlo
0

Jag är kär i min mandelkvarn. Kostade en nätt summa på Clas Olson. Jag fäster den på mitt datorskrivbord och maler massa påsar mandel samtidigt som jag tittar på nån bra tvserie. :)

BeLiMI
0

#3 Phulo
Va? Är det sant? Kan man göra mandelmjöl själv!! Vad härligt Skrattande Trodde man var tvungen att köpa mjölet. Man tackar för tipset Flört

Puhlo
0

Mandelmjöl är mald mandel. :) Det går att tillverka om man har en magic bullit (en slags mixer) eller i sin matberedare också, om man har en stark kniv i. Men jag gillar min mandelkvarn.

babo
0

Lidl har stora påsar mandlar - men verkar som dom inte säljer mandelmjöl längre - det är flera som har skrivit till Lidl om detta

…verkar goda kakor förresten (och sååå snabbt att göra!)… blir sugen :)

nobban7
0

Jag är rätt svag för min mandelkvarn också Glad. Föredrar skalad mandel till kakorna (dessutom är de lättare att mala).

MonicaHansen
0

mandelkvarn:) men om kakorna blir goda blir det knepigt kanske när mandel innehåller så mycket energi..

[ngupa]
0

maler också själv i kvarn… gillar det mer färskt… ska testas dessa mandelsmörkakor

MimLan
0

Det är rätt stor skillnad på mandelmjöl och mald mandel. Riktigt mjöl av nötter är som pulver, precis som vanligt malt mjöl. Det kan vara bra att börja använda rätt benämning så att felsägningen inte fäster sig.

Puhlo
0

#10 Uhm.. Det mandelmjölet från Sirius som jag har köpt är exakt samma grovlek som det jag har malt i min egen kvarn.. Då kanske jag har nån ultrakvarn eller nåt.

nobban7
0

#8 Jo, det är ett problem. Som tur är blir det ite så många kakor på en sats. Man får passa på att göra dem när man har gäster. Oskyldig

MissMullig
0

mandelmjöl från Sirius var tittar  du det??

Puhlo
0

#13: Jag köpte det på Lidl när det var juletider.

Köper man på sig ett gäng påsar och förvarar dem i frysen (så att det inte härsknar), så håller det länge.

MissMullig
0

Ja men det är lång till julen nu. Jag vill hitta nu

keja01
0

Riven kokos kostar hälften mot mandel per kg. Om det nu går att göra kakor av det.

MissMullig
0

Det gör det säkert men man tröttnar på kokosen så snabbt iaf jag

MonicaHansen
0

Nu har jag provbakat och gjort ett recept med kardemumma i -

http://fettgott.blogspot.com/2009/09/kardemummakakor-bakat-sockerfritt.html

tack för tipset!

[Pennylane1]
0

jag däremot tycker  att Sirius ground almonds är mycket grövre än om man mal det i mandelkvarn…  jag kör det oftast i bulleten också för att få det finare och mer mjölliknande ! Verkar som det bara finns malda hasselnötter på Lidl här också… de hade mandeln kvar längre än på flera andra ställen men sist jag var där var det finito här med.

nobban7
0

#18 Kul! Jag har också gjort med kardemumma idagGlad

julia61
0

undrar hur kanel skulle gå i dessa kakor, som verkar bli smaskensTungan ute

nobban7
0

Går säkert alldeles utmärkt det med - och pepparkakskryddor…

mariasupernova
0

Måste vara perfekta till tiramisu? =)

pema
0

mariasuper

Om provar att göra tiramisu får du gärna höra av dig å tala om hur det gick

Tungan ute

MonicaHansen
0

Åååååå…. Tiramisu Tungan ute