Lammfärs tips?
Har lite lammfärs, men vad kan jag göra?
Vilka tips har ni?
Köttbullar.
Brukar göra biffar.
Antingen blandar jag:
lammfärs, salt, peppar, äggula, smulad fetaost, grädde
eller:
lammfärs, salt, peppar, äggula, hackad vitlök, grädde
eller:
lammfärs, salt, peppar, äggula, timjan, grädde
eller:
lammfärs, salt, peppar, äggula, bacon i bitar, grädde
Allt blir gott, tar det jag har hemma. Brukar steka biffarna och sedan hälla över litet grädde . Goda varma som kalla.
Jag brukar göra köttbullar och ha vitlök i , det blir mums med grädsås.
Av lammfärs brukar jag göra biffar med kebabkrydda.
Lammfärs
ägg
grädde
salt och peppar och kebabkrydda. Gör biffar, stek, ät
Den turkiska rätten çig köfte är god. Visserligen är det bulgur i, men om man kan tänka sig att icke ta full hänsyn till muslimska principer, kan man ersätta denna med finmalda svålar.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
jag själv kör ägg, hackad mynta och oregano, salt o peppar… men jag har tröttnat och ville få tips. 
tackar alla som bidragit.
jag vill gärna höra fler tips.
Är det bara biffar/bullar som görs?

Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Tycker man att lammfärs smakar för starkt kan man mycket väl blnada ut den med nöt eller fläskfärs så blir smaken mildare. Jag tycker mycket om lammkött men har lite svårt för färsen som har mer att fettet i sig.

Mossaka!
Ta något bra recept och ändra lite. Varva stekta aubergineskivor med lammfärssås i två lager. Gör ostsåsen med grädde, Uteslut det stabbiga mjölet. Stabilisera såsen med ägg. Baka i ugn 170 grader. Blir super!
#9 låter himla gott, att ajg inte tänkt på det.
Stabilisera såsen med ägg säger du, Hur då?

Sheperds pie kanske?
Det är enkelt och rejält, funkar bra i lunchlåda, Har gjort den med blomkålsmos, funkade jättebra!

#10 När såsen är lagom tjock, och du har tagit kastrullen från plattan, vispar du i ett ägg. Det gör att såsen stannar ovanpå mossakan och inte helt försvinner ner i den. Det kan knappast bli fetare och bättre än så!
#11 lät också gott, hur gör man då den?
#12 tack för det tipset. 
jag har också gjort moussaka med blomkålsmos, hade i ett ägg i den, blev jättebra!

Av lammfärs kan man också göra härliga biffar! Krydda med salt, peppar och örter som oregano - basilika - lite mynta. Blanda i fetaost och några hackade svarta oliver. Stek (eller grilla) inte biffarna för hårt, de ska vara lite rosa inuti. MUMS!

Shepherds pie - åh jag kommer inte ihåg receptet sådär i huvudet just nu, men det är rätt lätt om du googlar bara. Nåt i still med stek köttfärs och koka det sen med buljong och lite tomatpuree och häv det sen i en låda, lägg blomkålsmos ovanpå och kör i ugnen ett tag. typ.
Väldigt lätt iallafall, och gott!

Eller varfor inte prova den indiska varianten av kottfarssas? Keema ;
med Garam masala,vitlok,ingefara och ibland tar jag ocksa lite tomatsas. Och smor gar ju alltid bra att ha i!
Eller sa indisk currysas. och sa gor du bara kottbullar och lagger i ,jattegott.
Det lät mumsigt, ska provas också.