Laktosintolerant
Jag skrev för ett tag sedan att jag inte gick ner i vikt och sedan att jag var uppsvälld i magen.
Kan tala om att jag är laktosintolerant så nu efter att mest använda laktosfritt är magen inte uppsvälld och jag har gått ner 3 kg på ca 3 veckor.
Ett tips att testa om ni har samma problem som jag hade.
Jeremina!
Jag är också laktosintolerant och kör laktosfria eller låglaktosprodukter. Har dock träffat på mat med mycket grädde i (ej laktosfri) och har inte reagerat på det sen jag började med LCHF. Jag tror inte att jag är fri från det men jag tror att kroppen är mer tolerant. DVS jag tål större mängd nu. Sköööööönt

#1 Laktosintolerans verkar ibland (kanske tom ofta) bero på tarminflammationer som hindrar bildandet av laktas. Med lite läketid så kan laktosintoleransen därför försvinna.
#2 Intressant att läsa!
#2 ja det är helt riktigt. Har själv mb Chron men saknar största delen av mina tarmar. Har endast 2 meter tunntarm kvar (är dock rund om magen ändå). Försöker ändå hålla mig till låglaktosprodukter eftersom en av mina pojkar också är laktosintolerant (blev det efter en vattkoppsinfektion) det gick tyvärr aldrig över men det blev bättre. Idag har vi full koll på hur mycket han/jag tål. Vi tar även tabletter ibland om det behövs när man blir bjuden på mjölk/grädd mat för hjälp att spjälka laktosen.

Grattis!!
Jag är oxå Laktosintollerant så jag dricker inte mjölk men resten klarar jag galant.. ioförsej kan jag bli lite bubblig i magen om jag äter för mycket yougurt på fastande mage!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
80 % av världens befolkning är laktosintoleranta. Så det är de som tål laktos som egentligen är minoritet. Lite lustigt faktiskt
80 % av världens befolkning är laktosintoleranta. Så det är de som tål laktos som egentligen är minoritet. Lite lustigt faktiskt

Tror tom att det är mer än 80%… har läst 95% någonstans och att det är bara vi nordbor som klarar mjölk som vuxna.
Jag har varit laktosintolerant i snart 15 år. Jag har märkt att jag nu klarar av laktos i större mängder, efter en fakirperiod. Kan t ex äta smör utan att äta laktas-piller, vilket inte har fungerat tidigare. Verkar som att jag är mindre känslig nu än tidigare… vilket känns häftigt och lyxigt.
Skulle inte förvåna mig och siffran stigit. Det är ju många som går omkring med bubbliga magar hela livet och tror att det är magkatarr och annat.
Jag har inga problem alls nu när jag använder Valios laktosfria produkter och så har jag skurit ner på mejerivaror totalt.
tack.. ska genast slutat helt med mjölkprodukter
En del laktosintoleranta tål tydligen samtidigt opastöriserad mjölk.
Ja det är väldigt individuellt. Man kan säga att alla laktosintoleranta har fått en "behållare" som rymmer en viss mängd laktos. Vissa tål inget alls och vissa tål så lite som en äggkopp rymmer medans det finns de som tål lika mycket som en stor skål. Det är alltså väldigt olika. Den beskrivningen brukar jag använda för att konkretisera detta med laktosintolerans. Om jag personligen tål ca 2dl men får mer så rinner det över i glaset och det innebär att jag blir dålig. Vissa klarar laktos i maten medans andra inte gör det. Vi är alla olika (tack och lov). Har själv funderat på att prova opastöriserat då jag har tillgång till det av grannen som är mjölkbonde. Har bara inte kommit så långt.

Sedan kan man ju vara allergisk mot mjölkproteinet med och då hjälper det inte att använda laktosfria varianter tyvärr.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
# nä precis. Laktosintolerans handlar inte om allergi som det gör när det gäller mjölkprotein. Det är två helt olika saker.
#14 Precis, och sen finns det många som inte går ner i vikt med mjölkprodukter trots att dom kanske tål laktos.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jo, det är en väldigt hög siffra som är laktosintoleranta.. Nästan alla asiater är det.. Dom är ju ett par stycken. Sen även dom flesta mörkhyade..Tror de är folket som är uppväxt i generationer med mjölkbonde samhälle som tål det mest :)
PS ! Jag tål grädde,smör,ost när jag börjat me denna kost.. har dock inte vågat ta 1 glas vanligt mjölk.. tror ja tar det lugnt med det ett tag..
Befolkningen i norra Indien är inte speciellt laktosintoleranta och de är flera hundra miljoner i antal. Deras förfäder invaderade Indien från nordväst för 3500 år sedan och hade redan då med sig tama kor och hästar. Folkslaget som invaderade kallas arier och hade ljus hy som efterhand har blivit lite mörkare sedan dess. De är alltså inte genetiskt asiater men bor där i alla fall.