Snabb middag med ägg!
Jag arbetar sent på onsdagarna och kommer oftast inte hem före åtta. Jag är då jättehungrig och vill snabbt få i mig något gott.
Idag kokade jag ägg, blandade keso med majonnäs och sedan en stor klick svart kaviar. Så enkelt, lyxigt, billigt och gott.
Har ni andra några fler snabba äggrätter ala 10 min att dela med er av.

Jag brukar ta tre kokta ägg och hacka. Lägger i en skål tillsammans med ett par skedar keso, en näve riven ost, lite hackad broccoli. Toppa med en rejäl klick bregott och så in i micron tills ost och smör smält. Rör ihop och njut:) Kanongott och snabbt då jag alltid har färdig kokta ägg och kall kokt broccoli i kylen.

Några ägg, en rejäl klick creme fraiche in i micron några minuter tills det blir fast. En fet smörklick o ev en smaksättare som räkost, phildelphia el dylikt.
Mums

Ägg är verkligen världens bästa fast food!
Idag till lunch åt jag min "äggmojs", hackade kokta ägg,cf, majonnäs, räkstjärtar allt blandas i hop. lite bladspenat till. Mums. En stor sats gjorde jag så det räcker till morgondagens frukost också.
Ägg är verkligen super!
jag tar två ägg o blandar med två msk grädde. I det lägger jag två till fyra hackade soltorkade tomater och små bitar av valfri ost.
Sedan kör jag det i en skål i mikron tilld det stelnat. Äter med mycket smör på..mums..
Ska prova med bacon nästa ggn eller nån god korv/skinka då det inte är bra att äta så mycket tomater.

#0 Du kan även lägga/byta ett ägg mot en burk Makrill.
ett tipps till…blanda makrill o majonäs och ät till stekt ägg, gott, mättande o enkelt
Jag läste ett tips här på KiF som blivit min favorit vid snabbmåltid m ägg - minns inte vem som skrev…
Stek ägg i stekpannan - se till att gulan krossas.
Smaksätt med önskad kryddning.
Klicka, efter ett tag, på Philadelphiaost på äggen och stek lite till.
Till det äter jag oftast fräscha och krispiga otillagade grönsaker som jag hackat till medan äggen m osten steks…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Blanda 2 kokta ägg tilsammans med tonfisk, blanda med majonäs och lite dijonsenap så de blir lite smak. jättegott! och mättande!
Mycket har skrivits här ungefär hur jag brukar göra…
1. Vispar 3-4 ägg hårt - in i stekpannan med smör! - i med riven ost innan det stelnar - en härlig snabb omelett.
2. En grej som jag brukade göra… hårdkokt ägg - lök - en burk makrill - i matberedaren - salt och peppar - blir en härlig pastej :)
Jag har frågat det här i en annan tråd utan att få svar : är det någon som vet hur många kolhydrater ett ägg har?
I ett äggpaket stod det 2 kolhydtater/100gr. Men i mina LCHF-böcker (3 st) står att ägg har 0 kolhydrater. Vem har rätt?
Det kanske är äggskalet som innehåller de grammen?
haha nä det är äggvitan…
kolla på minmat där har dom redovisat gula och vita för sig.
av nån anledning så anser dom dock att hela ägg har noll kolisar medan vitan har 1,3 och gulan noll.
Hacka 2-3 ägg, lägg i klippt gräslök, klippt kallrökt skinka, blanda och lägg i en ordentlig klick smör och salt. Värm i micron. Jättegott
Lite konstigt är det. Enl. "min mat" så har kokt- stekt- rått ägg samt äggula och fin äggröra 0 kolhydrater, medan äggvita har 1,3 kolhydr.Det är svårt att hålla koll när det är så missvisande.
10-15 ganska tunna skivor av gulaykorv, (kolbaz, ungerska) lägg i stekpannan och låt de fräsa till i sitt eget fett, hacka i 3 kokta ägg och sedan en klick gräddfil, det är min favoriträtt.
Det är en ungersk rätt, men då ska det vara potais till och det har ju jag uteslutit så klart men det blir precis lika gott. Kryddorna och fettet från korven är helt fantastiskt ihop med grättfil.

lenmor: Rakott krumpli? :)
Jag tar 6 skivor kokt skinka, 3-6 skivor ost, en sträng majo i varje. Rulla ihop i rullar, servera med 3 skivade cocktailtomater.
Och eftersom jag blev så till mig i trasorna över UNGERSK mat (ungerskt hjärta, svenskt blod) så glömde jag äggen.. haha.
Kokt ägg till också. Men det går utmärkt med äggröra till rullarna också. Då tar jag gärna lite persilja i. Det är fräscht.
CasaRamon -#15 - I Livsmedelsverkets lista (på minmat.net) består ägg av 0 kh.
Och då kan det kanske vara så, att i 100 gram hela ägg är äggvitan så liten i proportion att det blir mindre än 0.5 gram kolhydrater totalt - och då 'rundas siffran av' neråt. Jag vet att siffrorna rundas av ibland när jag lägger in egna livsmedel/matvaror.
???
Däremot så är ju 100 gram äggvita just 100 gram - och då blir andelen kolhydrater större…
Men - När jag överfört ägg från Livsmedelsverkets lista till "mina" - då finns även kolhydrater med i kokta (hela) ägg osv…
Sajtägaren på minmat.net har fått frågan varför angivelserna blir lite annorlunda när jag överfört ägg från den ena listan till den andra och han har lovat att titta på det. Få se om han kan hitta varför det blir så…
Du kan även titta på Fineli.fi o hitta kh-angivelser där på ägg (m m) - gå in på Livsmedel i alfabetisk ordning.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
När äggvitan har 1,3 kolhydrater per 100 gram så betyder det i medeltal för ett ägg ca 0,5 kolhydrater,beroende på äggstorlek.Det tycker jag är försumbart.