det här med smör
jag har funderat på en sak angående smör, man ska ju då använda bregott som pålägg (utan smörgås givetvis) och smör till o steka i.
men om jag är hemma hos någon som bara har lätta till pålägg eller margarin till stekning, är det då bättre att hoppa över detta? och tex koka maten istället för att steka den i margarinet.

Tror att man måste bestämma det själv på vilken nivå man ska ligga.
Jag tänker som så att margarin är gift och hur giftfri jag vill ha min mat. *Ler*
Jag skulle hellre koka det, om det går, och försöka få in fettet via annat t.ex. grädde.
Skulle med hellre koka eller steka i torr panna om det gick

Bregott är lite sämre än smör för att det är rapsolja iblandat, rapsoljan är iblandag för att som namnet säger lätt att bre
"man ska ju då använda bregott som pålägg (utan smörgås givetvis) och smör till o steka i." vet jag inte var du fått i från, för det är smör som gäller i frörsta hand i alla lägen kontra bregott. Ett av de första tips jag snappade åt mej var att man ska använda kniven till osten och osthyveln till smöret
Jag har talat om när jag har varit bortbjuden vad jag pysslar med och har dom bara lätta som pålägg stör mej inte då jag inte äter bröd och förhoppningsvis kanske dom tar till sig och börjar köpa smör eller bregott
Jag skulle inte äta något om jag vet att margarin är inblandat, hellre dricker jag vatten

Varför inte då steka i någon smarrig olja, typ olivolja - det har väl alla i sina hem

Fick inte med detta i #4 så jag kör en till, det här är nyttig läsnining brukar säga i frågan "någon som sett en ko med dödskallemärkning för det har flera av de saker som används för att framställa margarin där den sämsta är Becel
Jag hoppar definitivt över margarin - äter hellre då maten utan tillsatt fett.

Jag var bjuden till min dotter på middag i helgen. Jag tog med smör och bad att hon skulle använda det i stället för margarin eller olja.
Det blidde bra och hon kommer nog att använda mer smör nu i matlagningen. 
Mvh Drutten
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
#4 det har jag läst mej till att begott är det bästa pålägget tex på en oopsie kanske man inte vill ha smör

Olivolja är inget bra alternativ att steka i , enda oljan som är bra att steka i är macadamiaoljan( om man inte är nötallergiker). Listan är den rangordnig där n:1 är bäst
- Macadamiaolja
- Ister
- Kokosfett
- Smör

Det kan du knappast ha läst i samband med Lchf
I det fallet är smör det bästa pålägget, bregott är ju bara en sämre variant av smör
jag tycker nog man läser lite olika överallt också för olivolja har jag också läst är ok.
inte bäst men absolut ett bra val.
kanske är det samma sak som med kokosfett, vissa äter det i det silvriga paketet och vissa inte.
jag får helt enkelt testa vad jag mår bra av eller inte. en sag är iaf säkert jag ska aldrig äta lätta eller vanligt stekmargarin:)

Om de är bra eller dåliga har med oxidationspunkt att göra dvs den temperatur där det börjar bildas cancerogena ämnen. Olivolja är säkert bra till mycket men inte att steka eller fritera i, den har för låg oxidationspunkt
Olivolja kan du inte ha läst att det är okey att steka i på detta forum, krristin! Några droppar på en sallad nån enstaka gång är vad som gäller. Det är en vegetabilisk olja med hög halt omega-6 och vi kan inte tillgodogöra oss den omega-3 som finns i någon högre grad. Om man värmer olivolja så förstörs precis allt som dock finns av godo och oljan blir skadlig för oss.
AHA!:) jag har inte tänkt på att man inte ska steka i det, men det stod med på foldern om tillåten mat, men nu när ni säger det så står det ju faktiskt i gruppen såser:) man lär sig på att vara frågvis.
det va okså där som bregott står med som fett!!
Jo, Bregott går bra när man inte har smör tillgängligt, eller ifall man behöver något bredbart. Det är ju ändå ganska hög andel animaliskt fett. Annars så går det att förvara smör i rumstemperatur, det gjorde man alltid förr utan problem. Det var någon här på forum som gjort ett experiment och lämnat smör framme (osäker på om det var täckt eller inte) och efter 3 veckor syntes knappt någon åverkan på det. Det hade krympt lite - vattenförlust, men smaken var inte påverkad.
Hemma används Bregott som smör på mackor, jag äter inga mackor men väl Smör … ;) Kan inte fatta, jag avskydde smörsmaken förut men numera är jag beroende .. .går och äter en klick lite då och då …..
Bregott är onödigt enligt mig, förvara smör i en smörask med lock på bordet inte i kylskåpet det håller sig bättre än många tror.

Jag använder bregott till ostrullar, gillar inte hur kallt smör smakar, bregott är då godare, och jag använder inte så mycket smör att jag är bekväm med att ha det i rumstemperatur.
Du behöver inte lägga fram hela paketet i rumstemperatur ta bara så mycket som du anväder under några veckor.

Hur lite smör använder du JAUs Om du inte använder hela paketet under några veckor? 
Mvh Ballo.

Jag steker i både bregott och smör… jag har iofs alltid smör hemma men skulle jag mot förmodan INTE ha det så tar jag bregott! Går lika bra det tycker jag. Och det där med att låta smöret stå framme i rumstemperatur (även under lock) kommer jag då RAKT aldrig att göra! Det härsknar ju!! Så jag ställer samma fråga som #21.

Om du vill att smöret ska härskna får du låta det stå ett bra tag 5-6 månader eller så. Vi har alltid använt smör o haft det framme.
#21 Jag använder inte lite smör. Tipset var till wtn3 som inte använder så mycket smör. Själv kommer jag lätt över 150g smör om dagen.
Det är lättmargarin som härsknar inte smör. Det fanns inga kylskåp förr i tiden ändå åt man smör.

Jag skriver igen. om man inte vill ha smöret framme använd osthyvel

Det är inte bredbarheten som hindrar mig, kylskåpskallt smör smakar helt enkelt inte gott. Bregott är desto godare kylt.
Som sagt, smör behöver inte vara i kylskåp.
Bregott tycker jag är helt OK, har använt det ofta och tycker det smakar bättre än smör.
Däremot margariner undviker jag så mycket jag bara kan, jag skulle hellre ta växtoljor än margarin faktiskt. Det smakar åtminstone bättre och jag tror margarin är det sämsta som finns…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Nej, men jag använder inte mycket och att ställa fram lite i taget är overkill, jag äter inte ostrullar regelbundet, bara när jag blir sugen, kan bli ett par gånger i veckan eller en gång i månaden, så jag använder bregott istället, jag är inte rädd för rapsolja och jag äter mycket omega 3.
Att ställa fram ett halvt eller ett fjärdedels paket smör en gång i månaden kallar jag inte overkill.
Edit: Har omformulerat texten.
#31 Var den där kommentaren nödvändig?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Angående smör som härsknar. Utan salt härsknar det snabbare men det klarar ändå någon vecka utom i rötmånaden. Därför tillsätts salt för hållbarheten, så gjorde vi på min farmors och min tid. 
Mvh Ballo.

Det kan stå framme mer en 1 vecka, har haft smör stått i 3-4 veckor. Det var ios innan jag börja med lchf nu räcker inte smöret så länge.
Ahaaa, jag tillhörde nog oxå de som trodde att smöret härsknar .. men det stämmer, farmor hade en keramiklåda (av nåt slag) som hon hade smöret i, när de hade kor gjorde hon eget smör och hade en smörbytta .. hon saltade smöret rejält minns jag, nästan så tungan krullades .. ;)
Ska absolut leta fram en bra bytta och ha smöret framme. Mitt kvarglömda smör på köksbänken från igårkväll då jag bakade LCHF-brödet var helt perfekt på mackan imorse! :D

Ta fram den gamla smörrullaren. Dra några drag och lägg upp på ett fat. Förvara det i kylen om du känner för det. När du sen tar fram smöret ur kylen mjuknar det jättefort och blir bredbart.
(Den ser ut som ett J fast upp och ner och den har räfflor vid själva böjen)
>>>Malum domesticum<<<

Härskning är en process där fettet förenas med vatten, och för smörets del bildas en del smörsyra som har obehaglig arom. Om omgivningen är torr så kommer smöret att förlora det vatten som finns i och då kan det inte härskna. Om omgivningen är fuktig, så kan smör härskna.
Därför härsknar smör om det förvaras länge i kylskåp, och det kan härskna, särskilt under rötmånaden, men egentligen under hela sommarhalvåret om det förvaras i rumstemperatur. Det härsknar inte under vinterhalvåret när vi värmer våra hem och det förvaras i rumstemperatur. Under sommaren härsknar det antagligen inte fortare utanför kylskåpet än om det ligger i kylen.
Jag brukar ta smör med osthyveln. Det anpassar sig ganska fort i temperatur, man behöver ju inte äta det alldeles omedelbums, utan om man förbereder sin frukost och lägger smöret på osten medan kaffet eller teet bryggs, så kommer det inte att vara kylskåpskallt när man äter det. Jag har mitt smör i kylen av praktiska skäl, och det ligger aldrig så länge att det härsknar. Om man har det framme så är det bredbart, men jag tycker att det är mer praktiskt att ta det med osthyveln.
#38 Var finner man en sådan fin bytta??
Eller annan som vet var?
jag har ärvt den så var man finner den vet jag inte!
Oki Tack för snabbt svar, då får jag söka på loppisar och sådant då
den är från Höganäs, kan vara bra att veta. Tradera?

Smör är gott och nyttigt…..
kallt eller rumstemputerat kvittar för mig…..osthyveln kommer väl till pass om jag tar smöret direkt ur kylen……men använder smör mest till stekning och matlagning….då kan det vara både kallt och varmt…..
Har oxå en fin gammal smörbytta från Gustavsberg "Berså"…..
oj oj oj nu blev jag sugen på en gammal fin smörbytta till mitt smör. Måsta leta men ej på Tradera

Vi köper inte Bregott längre utan kör med Valios smör rakt över. Och osthyvel :)
Fina smörbyttor kan finnas i olika cookshops, annars går en liten gammaldags ostkupa lika bra 
/Désirée
tycker att det funkar så där med varianten med kupa om man ska ha det framme, men i kylen funkar det bättre! Om man ska hyvla alltså.
Köp inte matfett med varningstext, bara!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus