Ägg
Varje gång jag äter ägg får jag inom en kort tid riktigt lågt blodsocker. Äter strikt LCHFkost och har introducerat ägg och vill gärna fortsätta äta ägg.
Nån som känner till om äggen har någon egenskap som gör att blodsocker kan dala?
Ingen äggkunnare?

Det händer mig med, men efter ett par timmar ör det uppe igen. Jag tror,(vet inte) att det går åt så mycket energi att ta hand om ägget så dom kolisar man har används till en del. Men jag har bara ätit LCHF i 4 veckor så det kanske stabiliserar sig.
Det fins säkert nån som vet bättre än jag. Hoppas jag. 
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
#2 tack för ditt inlägg. Hoppas att det går att reda ut ägg-saken för jag blir nästan svimningsfärdig. Idag var jag faktiskt tvungen att äta socker för att det skulle bli bättre med "trycket".
Har du provat med endast gulor och fått samma reaktion?
Är du diabetiker?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hmm har inte mätt blodsockret men jag teatade att äta 36 råa på en dag i somras när jag flällvandrade i åre (dagsturer) var däst ända in på senkvällen, när jag vaknade nästa morgon var det en väldans fart i baguetten
fick bli en kall dusch.
Enl bodybuildingmästaren Vince Gironda ger 36 ägg samma anabola effekt som en ryssfemma (dopingpreparat) utan dess faliga effekter, gäller bara att orka trycka i sej så många ägg.
ägg innehåller ju massa vitaminer och mineraler så det är nog mycket bra mat även i mindre mängd, brukar äta ett kokt ägg i de sällsynta fall man blir hungrig mellan målen.
fundering, är du fettdriven ännu? jag kan känna mej lite matt första veckan in på lchf/GI-NOLL perioden, brukar ge kroppen en månad eller mer innan jag "känner efter" eller mäter blodsocker/blodtryck, tar ju tid att anpassa sig som bekant.
Två metoder för att bli fettdriven:
1: snabb övergång till ren protein/fett -diet. för oss fakirer 
2: ett gradvis minskande av kolhydraterna, viktigt att man är konsekvent och inte trillar dit på sockret, en gång gör inget men ett undantag blir ofta flera. i den processen om man känner sig matt/sugen teata att ta mera dietärt fett och/eller ta långa långsamma promenader.
Mitt knep vid övergångssug: en bit hårdost med smör på (kanske 50 gr ost och 30 gram smör (potkäs)
Har precis ätit en omelett med smör mums :) . Vovvarna fick också. De blir så nöjda då… smöret gott!
#4 Nej jag har inte provat med bara gulor. Tror du att det hjälper? Ska prova så fort jag ska äta äggisar. Tror du att det beror på de få kolhydraterna i vitan?
#5 Nej jag har inte diabetes.
#7 Fettdriven, ja. Så vad kan det extrema blodsockerfallet bero på? Om man inte var fettdriven så tycker jag oavsett att det verkar konstigt att det kan bli så. Har du fler tankar om saken?
Tack alla så långt.
Putt
Äggula gick visst bra, fick lite yrsel "bara". Kan det vara äggvitan som gör att blodsockret sjunker? Fortfarande ingen som har hört nått om ägg?