Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4422 ggr
bubblor
0

skillnaden mellan GI och LCHF

Jag började min lågkolhydratbantning utan några ordentliga förberedelser därför är jag ganska osäker på vad det egentligen är jag håller på med.

Under 2,5 veckor har jag i största möjliga mån undvikit kolhydrater, men det finns ju en hel del i grönsaker. Dock har jag inte ätit varken bröd, potatis eller några gryner under den här tiden. Cirka 3 deciliter svartvinbär har jag ätit och kände mig syndig då. Dessutom har jag käkat ur en liten påse halstabletter, eftersom jag varit jätteförkyld. Den var inte sockerfri.

Första veckan gick jag ner 2,4 kilo, den andra endast ett hekto. Nu ser jag med tillförsikt fram emot nästa måndag, som är min vägningsdag. Det är ju lockande att stiga på vågen varja dag, men jag undviker detta.

Jag har bantat i olika omgångar och med olika metoder under flera år, resultaten har varit varierande men inte hållbara. Varje gång jag tappat tråden har jag gått upp i vikt igen.

Under dom här åren har jag haft en liten hjälpreda, i början dagbok, senare en blogg. Adressen dit är http://bubblor.wordpress.com/. Det har varit min tröst när jag tappat tron på mig själv. Kram Bubblor

den var inte sockerfri

magma
0

Jag förstod inte riktigt rubriken, undrar du vad skillnaden är mellan GI och LCHF?

Det stämmer inte riktigt att grönsaker innehåller en massa kolhydrater, allt beror på vilka grönsaker du väljer.

Hoppas vägningen gick bra!

HerrKaos
0

Jag är LCHF anhängare och jag gör det inte krångligare än att jag inkluderar livsmedel som håller sig under 5gr kolhydrater/100gr och vad som håller sej där kan man (förutom att läsa på varan i butik) även hitta t ex här: Livsmedelsverkets sökmotor

Att räkna hur många kalorier jag äter per dag skulle jag aldrig orka…lyssna på din kropp - ät dej mätt.

GI är en diet som innehåller kolhydrater i betydligt högre grad men syftar till att man ska äta kolhydrater med lågt Glykemiskt Index m a o långsamma kolhydrater som inte ger så hög insulinutsöndring. LCHF och GI är m a o inte alls samma diet

Ofelia
0

Fast Gi`s rivstarten är väl samma som LCHF?

När jag började med detta för flera år sedan så började jag just med GI och följde rivstarten. Sedan hittade jag Atkins och det är samma där i början, slutligen hittade jag hit då.

Skillnaden, som jag upplever det, är att man här på LCHF poängterar "ren" mat, vilket jag gillar. Annars är det lika få kolhydrater och mycket fett i både GI rivstarten, Atkins första och LCHF.

haneit
0

Är det verkligen lika mycket mättat fett i GI? (Jag undrar eftersom jag inte vet…)

Jag trodde nämligen Paulun var helt mot mättat fett… Alla jag känner till som följer GI och ISO håller nämligen på och tjatar om "bra fetter". Och då menar de inte smör!

Ofelia
0

Jo, GI är annat fett och det var just det jag tänkte på när jag skrev att LCHF är mer för ren mat. Fast i GI rivstart får man äta obegränsat med fett precis som här, om än då annat fett, så om man bantar är förutsättningarna lika.

Är man ute efter hälsovinster är det inte lika däremot! Alls!

dufva
0

Paulun brukar numera tala om mättat fett som "neutralt"

Han talar ofta gott om mct och sct som finns i mättade fetter.

Men omättat fett är väl fortfarande hans rekommendation

Man kan ju inte svänga om för snabbt om man vill verka vederhäftig Flört

magma
0

#3: Det är skillnad på att äta en kost med lågt GI, eller att äta en konstruerad diet som är skapad av en viktsajt.

Det är sajten GI-viktkoll.se med Ola Lauritzson i spetsen som skapat detta med "GI-rivstarten", och som är likt lchf-kosten.

Men den som antagligen var först med GI-konceptet i Sverige var Paulun, och han var den som satte GI-bollen i rullning.

Man kan inte säga att GI är likt lchf eftersom man då blandar ihop begreppen.

Äter man livsmedel med lågt glykemiskt index så kan den säkert falla in under begreppet lchf, men det kan lika gärna inte göra det. Då får man specificera sig först, och säga att man äter efter GI-rivstart, som ändå är något ganska nytt inom konceptet glykemiskt index om man ska gå efter hur länge det ändå har använts i Sverige. För det glykemiska indexet i sig har absolut ingenting med lchf att göra.

Margareta
0

GI-rivstart kom till när LCHF började vinna mark - om jag inte minns fel. Annika D var rådgivare på deras forum ett kort tag.

Numer pensionär i Nynäshamn

bubblor
0

Detta är intressant, men en aning svårt att greppa. Jag försöker att i möjligaste mån undvika kolhydrater, under de här fyra veckorna har jag inte ätit varken bröd, pasta potatis eller ris. Naturligtvis har jag passat mig för socker, på samma sätt som en alkoholist skyr spriten.

Nu har jag lagt mig till med en slags diet som jag tror passar mig, naturligtvis kan man inte utesluta kolhydrater helt och hållet, men jag håller mig till grönsker och äter mycket små mängder av morötter och kolrötter. Däremot tycker jag att lök verkar funka för mig trots att den växer under jord. Maten blir ju fantastiskt god när man steker i smör.

Det är inte nödvändigt att absolut kategorisera sin diet, GI eller LCHF, det spelar ingen roll, huvudsaken är att man mår bra och att kilona försvinner. D.v.s. att man blir smal igen.