4 Nybörjarfrågor
Efter att ha levt på en baskost bestående av pasta och diverse processade tillbehör såsom korv på längden och på tvären har jag sedan tonåren grundlagt en stabil övervikt som under de senaste åren legat stadigt runt 150 kilo.
Sedan våren 2006 har jag gått ned till 132 kg, i första hand genom att sluta äta pasta, potatis och bröd (och självklart avstå från godis i alla former). Jag har också lagt till motion i det att jag går 5-7 km stavgång ett par - tre gånger i veckan.
Som nybörjare har jag förstås en massa nybörjarfrågor:
1. Jag tror att jag fått bra snurr på fettbrasan då jag noterar med ketodiastix ett rejält ketonspill men jag kan väl inte veta om det är dietfett eller kroppsfett som huvudsakligen brinner?
2. Kan man äta för mycket dietfett och därmed medföra utebliven viktminskning?
3. Jag äter ganska mycket (förhållandevis) stark peppar i vitlöksmarinad, påverkar det fettbrasan negativt?
Som komplement till bantarbiffar, fläskkött i olika former, exempelvis bacon och kassler äter jag massor av ägg, 7-12/dag, oliver och creme fraiche.
4. Är laktosen i creme fraiche väldigt negativ för fettbrasan även om ration i relation till fett och protein stämmer?
Tacksam för goda råd :)
/ Erik.

1. Det är både diet och kroppsfett som brinner.
Kroppen behöver energi i sitt tempo medans födan tillför det stötvis. Så överskottet skickas till fettcellerna för lagring…samtidigt som de skickar ut ett hormon som talar om att de har energi på lager (hormonet dämpar hunger). När sedan kroppen behöver energi så tar den från det lagrade fettet.
Forskarna har förundrats över att detta hormon inte dämpar hunger hos feta människor som för övrigt ofta har höga nivåer av det. De tolkar det som om man har blivit resistent mot även detta.
Personligen tror jag att insulin dominerar/blockerar detta hormon och som insulinresistent så har man högt insulin nästan ständigt.
2. Ja, men det är ju svårt eftersom hungerregleringen fungerar på denna kost. Förr var jag ständigt hungrig…men inte nu.
Men om du äter lite för mycket så är det inte säkert att du blir fetare…kroppen kanske kompenserar den bristande förbränningen genom att bilda mer muskler. Kroppen verkar mao vilja öka förbränningen när det finns överskott och det inte är "dåliga tider", först genom att ställa ämnesomsättningen på max och om inte det skulle räcka, genom att öka muskelmassan. (OBS min egen teori
)
3. Troligen inte…fast det beror på vilka mängder vi pratar om och om du är insulinresistent i någon mån.
Men jag tror det är bättre att satsa på färsk paprika, chili….och inte de vitaminbefriade, processade grönsakerna.
4. Samma som 3.
Tack Pasi, det var konkret och bra.
Som komplettering till #3, jag gör egen vitlöksmarinerad hetpeppar från färska frukter. Rostar och skalar den, mixar finhackad vitlök och finhackad pepparfrukt med olja. Yummi! Det är inte direkt något man äter kilovis utav då hettan är väl tilltagen.
Som komplettering till #4 äter jag ungefär 2 dl creme fraiche till en normalmåltid bestående av 250 g bantarbiff, 100 g bacon, tre stekta ägg och en matsked het pepparröra (eller motsvarande).
En fråga till förresten.
Kaffe är ett livselixir och jag dricker ganska mycket starkt svart kaffe. I Skaldemans bok läste jag att alla inte tål kaffe i det här sammanhanget, hur vet man om kaffet påverkar eller inte? Måste man avstå och se effekterna och hur länge ska man vänta på effekter innan man vet om det fått effekt? Jag fasar för att behöva avstå kaffe en över ett par dagar.
Förresten, smör i kaffet läser jag om här i inläggen och det låter ju spännande, kaffeost har jag provat uppe i Arvidsjaur för länge sedan, jättegott, men kaffesmör var något nytt. ;)
2/ Vad jag har förstått kan du få i dig rejält med fett från maten, någon funktion för att lagra det i kroppen finns inte, förutom när insulinet finns med i bilden.
Prova dig fram gällande kaffet, gör ditt bästa för att klara dig utan det en period och jämför hur du känner dig.
Lycka till, håll oss uppdaterade 
Smör i kaffet tycker jag är gott och ger lite mer fett än grädde och ingen laktos. Jag vet att jag inte skall använda mjölkprodukter i överflöd utan måste begränsa mig.
Pasi har svarat så bra i dina övriga frågor så jag har inget att tillägga.
Välkommen hit Laakso och vilken kanonstart Du gjort.
Dessvärre är ju svaren vi alltid ger att man måste testa sig fram, hur får man annars veta när inget facit finns.
Du kanske inte behöver avstå från kaffe helt i början, för att få något att jämföra med, bytt ut ett par koppar om dagen mot en bit ost eller något annat med låg laktoshalt. Kaffe är ju en "vanedryck" och att bryta vanan successivt fungerar ibland bättre.
Jag själv dricker mycket mindre kaffe, men med smör och tycker det är toppengott (även jag gillar kaffeost).
Numer pensionär i Nynäshamn
Smör i kaffet är förvånansvärt gott! Kan knappt dricka utan nu.
Eftersom alla dessutom alltid tycks lägga märke till när man klickar ner smöret i kaffet är det också ett utmärkt samtalsämne om man skulle behöva ett sådant någon gång
Oj vad modig du är AnnK, jag gör det i det fördolda ännu och håller handen över när det flyter upp…
Jag har funderat på en sak. Förr hade jag alltid mjölk i kaffet. Detta har jag bytt mot vispgrädde. I bland tar jag smör eller kokosfett i stället. Men, hur funkar den laktosfria mjölken? Var på Värmlands museum härom dagen. I deras café kunde man köpa kaffelatte med vanlig eller laktosfri mjölk.
#7 en arbetskamrat har till och med döpt mitt kaffe till "Café Beurre" (franska för smör, har jag lärt mig) för att matcha kaffemaskinens (urläskigt syntetiska) Café Au Lait osv. Så smörkaffet har blivit lite grand the talk of the department!
Välkommen! Och jag instämmer med Margareta, vilken kanonstart du gjort! Tycker du att viktminskningen stannat av, eftersom du har de funderingar du har? -25 kg sedan i våras är ju strongt jobbat! Måhända att du efter några månader på LCHF hamnat på en platå, som SSS beskriver i sin bok, och du helt enkelt borde fortsätta som du gör och vänta ut den? Men det kanske du redan gjort?
Du har fått så många bra svar, så jag har inte så mycket att komplettera med;) Men när det gäller laktos, så är jag uppenbart känslig för det och går inte ned i vikt de perioder jag äter för mycket grädde (och då även ibland naturell, 10% yoghurt… ) Och jag märker att de perioder jag tränar oftare, låt säga kanske 4-5 ggr/veckan (stavgår/joggar varvat med styrketräning) så rör sig vikten mer stadigt nedåt. MEN detta är ju så individuellt! Du kanske tillför så pass mycket fett i kosten att den inte behöver nalla av kroppfsettet? Också det skriver SSS om, rek. dig att köpa hans bok om du inte har den redan, och även Litsfeldts "Fettskrämd".
Lycka till!
Här hade det kommit flera svar, vad roligt. :)
Det där med kaffet är ju intressant, frågan är hur mycket det påverkar insulinutsöndringen för mig och om det därmed triggar fettlagring eller inte. Jag får väl dra ned från mina sex muggar om dagen till två kanske, mindre går nog ändå inte, och se om det förändrar något.
Smör i kaffet känns inte som något jag behöver prova dock. *s*
Magma, jag kan ju ha hamnat på en platå men då gjorde jag det innan jag började med LCHF på allvar, det var innan dess som jag gick ner den stora viktminskningen (Som alltså inte är 25kg utan mellan 18-20kg). Jaja, jag får nöta på och försöka hitta nycklarna till varför det inte går så fort jag önskar. :)
Laakso - Varför inte byta ut vissa av kopparna mot te istället? 
Om det är en vana… Du kan ju börja med att bara byta ut bara en kopp per dag…
Varför ska man inte dricka kaffe? Varför smör i kaffet? Dricker 3 muggar om dagen och har börjat med grädde istället för mjölk i kaffet. Dricker örtteer och vatten förövrigt. Kaffet sätter även fart på min mage på morgonen.
Saiva, te är inte människoföda enligt min uppfattning så det är dessvärre inget alternativ. Mitt kaffe har inget med vana att göra heller, däremot ett starkt och välkommet beroende som jag hoppas kunna bevara genom livet.
Mumsan, frågan om kaffet handlade om den eventuella risken med förhöjt blodsocker av kaffe, om så är fallet så bromsar det möjligen fettförbränningen något, frågan är hur mycket och om det i så fall går att göra något åt. Kaffet dricker jag för övrigt svart och givetvis utan tilltugg, te rör jag inte alls och vatten dricker jag naturligtvis några liter av varje dag.
Hehe, okej 
Men varför inte fortsätta dricka ditt kaffe? Sten Sture drack väl kaffe under hela sin viktnedgång? Du har ju gått ner rejält många kilon "trots" att du dricker kaffe! Det kanske inte är kaffet som är boven? 
Hur länge har vikten din stått still?
Saiva, jag nojjar bara lite om kaffet.
Vikten har pendlat mellan 131-134 sedan i början av november, ett tag gick jag upp hekto för hekto (även midjan växte något) men nu har det plockat några hekto neråt igen under de senaste tio dagarna.
Jamen dåså!
Håll koll på hur kläderna sitter(och ett liiitet på vågen) och fortsätt som du gör tycker jag. Varför ändra ett vinnande koncept? Du har ju gått ner jättemkt, jag skulle nog vara lite orolig ifall allt bara rasade av i ett svep. Din kropp kanske håller på att ändra sin sammansättning(bygger muskler?Reparerar organ?) och behöver jobba ifred?
Vikten pendlar lite grann också ändå. Har du ätit ngt salt går den upp lite, har du mer mat i tarmen en dag så väger du ju lite mer än en annan dag när den kanske nästan är tom…
Ta det lungt 
Är det jag som är blind? Jag ser inte att någon svarat på frågan om laktosfri mjölk. Har själv funderat på detta de senaste dagarna. Äntligen har jag insett varför man bör akta sig för vispgrädden - laktosen som ju inte är annat än socker - innan jag hade fått det klart för mig tyckte jag att det var så bra med grädde eftersom det innehöll 40% fett. Är det bättre med laktosfri mjölk än grädde, är denna mjölk helt utan mjölksocker.
Laktosfritt lär inte vara bättre ur kolhydratsynpunkt eftersom skillnaden är att laktosen är spjälkad på ett annat sätt och inte borttagen.
Rätta mig den som kan detta bättre…
Vispgrädde innehåller bara 3% laktos (3g per dl) och det är inte så mkt om man har det i kaffe. Försumbart för de flesta men inte för alla. Om man däremot använder mycket grädde får man ju börja räkna. Själv har jag 3%-gränsen som "tillåten-gräns".
Fy vad det är mycket man ska hålla i huvet? Laktosprocenten, fettprocenten, kolhydratmängden… (Jag har köpt en bok som heter The French Don't Diet Plan - att slippa hålla diet, äta av allt, men måttligt, som de slanka fransmännen gör - låter rätt förnuftigt tycker jag.)
#20: Förnuftigt för "normalmänniskan" måhända, men för en som jag- som antagligen antingen förstört eller var på god väg att förstöra- min metabolism så skulle det inte fungera. Tyvärr! När minsta lilla felsteg (överkonsumtion av mjölkprodukter räcker!) väcker sockerdjävulen, så har jag bara tvingats inse att jag levt som en missbrukare och får sug om jag tar snedsteg. Då skulle inte "lite av allt" fungera.
Grädde?
En del dricker grädde och en del måste vara försiktiga. Jag har börjat använda grädde i såser och i kaffet. Det kan bli 1dl om dagen eller mera ibland. Är det bättre att låta bli ur viktminskningssynpunkt?
Sen det här med laktos i mjölkprodukter, jag är fortfarande sockersugen eller ofta tuggsugen efter maten eller vid speciella tillfällen. Tänkte inte på socker då.
Mitt godis är Atkinschocklad. Inget annat, jo jag kan göra eget genom att blanda grekisk 10%ig yoghurt med grädde och lite kakapulver och lite sötningsmedel. Det blir som fomage eller gräddchokladkräm!!!
1dl grädde om dagen blir 3g laktos och det tror jag är ok för de flesta, men som sagt testa är det enda svar vi har som är rätt för alla eftersom en del inte klarar det.
Ett sätt är att testa att vara utan först och sen lägga till, då vet man bättre vad som händer.
Tack för funderingarna runt den laktosfria mjölken. Jag har tidigare, innan LCHF, prövat den i kaffe då jag har en kompis som inte tål vanlig mjölk. Kaffet har då känts sötare i smaken. Det heter ju "laktosfri", men då är det tydligen bara en definieringsfråga där tillverkaren inte menar "fri" med ordet fri. Suck! Det är inte lite man skall kunna! Men hörrni! Det är helt fantastiskt vad kunskap det finns bland oss alla.
#24 Den mjölken du drack hos din kompis måste ha varit Arlas låglaktos. Den består av sönderdelad laktos och är alltså inte laktosfri. Valios laktosfria mjölk smakar inte sött och ÄR laktosfri. De har uppfunnit en egen metod och lyckats separera laktosen ur mjölken.
#19 Som sagt Valios laktosfria produkter ÄR helt utan laktos. Den är avlägsnad helt och hållet och produkterna smakar precis likadant som de vanliga. Arla däremot sönderdelar laktosen och produkterna smakar konstigt sött och om man är totalt laktosintolerant så fungerar de inte.
Tack Ofelia! det förklarade den söta smaken.