Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10033 ggr
Raefsan
0

Laktosfri grädde

Är det någon som vet om det finns laktosfri grädde utan karragenan? Jag köper Valios, men den har 38% fett och karragenan tillsatt.

Endtyme
0

Jag undrar detsamma! Har aldrig hittat någon tyvärr… Gråter

JAUS
0

Har inte sett det, tyvärr. Vissa här menar på att karragan ska vara ofarligt, men jag är inte så säker på det. Skicka mejl till mejerierna och säg att ni vill ha lågpastöriserad laktosfri grädde utan karragenan.

Raefsan
1

#2 Ja, det ska jag nog göra faktiskt. Jag återkommer om jag får något svar från mejerierna.

Karragenan må vara oskadligt, men jag tycker det är skumt att det behövs tillsatser för att få rätt konsistens på en så naturlig produkt som grädde.

AnnaLundgren
0

Jag instämmer - och dessuton vill jag att min grädde ska vara minst 40%.

VArför finns den inte som 45%?

fenixthebasketcase
0

Skånemejeriers är väl utan? har för mig det..

roggan
1

Ursäkta om jag är outbildad laktosintolerant men vad är karragan för något?

Raefsan
1

Hämtat ur "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson.

"E407, karragenan. Ett stabiliserings- förtjocknings- och geleringsmedel. Det framställs ur en viss rödalg. Används i t.ex ost, kakor, milkshake och alkoholdrycker. Cancerframkallande i djurförsök. Hittills ingen konstaterad risk för människor. Nya studier väntas."

När karragenan måste tillsättas i ett så ursprungligt livsmedel som grädde då har man ju förändrat produkten så den inte har rätt konsistens längre. Den är alltså troligtvis utspädd med vatten.

Detta ger säkert stora förtjänster för tillberkarna.

Raefsan
0

Hämtat ur "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson.

E407. Karragenan. Stabiliserings-, förtjocknings- och geleringsmedel. Används i t.ex. kakor, milkshake och alkoholdrycker. Cancerframkallande i djurförsök. Hittills ingen konstaterad risk för människor. Nya studier väntas."

När man måste tillsätta stabiliseringsmedel i en så ursprunglig och oförfalskad produkt som grädde, då har man ju gjort något så den förlorat sin ursprungliga konsistens. Förmodligen spätt ut den med vatten. Detta tjänar nog mejerierna stora pengar på.

Raefsan
0

Hämtat ur "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson.

E407. Karragenan. Stabiliserings-, förtjocknings- och geleringsmedel. Används i t.ex. kakor, milkshake och alkoholdrycker. Cancerframkallande i djurförsök. Hittills ingen konstaterad risk för människor. Nya studier väntas."

När man måste tillsätta stabiliseringsmedel i en så ursprunglig och oförfalskad produkt som grädde, då har man ju gjort något så den förlorat sin ursprungliga konsistens. Förmodligen spätt ut den med vatten. Detta tjänar nog mejerierna stora pengar på.

Raefsan
0

Ursäkta att jag upprepar mig, men det har varit något problem att skicka inlägg.

roggan
0

Ok, tack för infon… helt plötsligt är jag inte lika sugen på Valios laktosfria grädde

[Columba]
0

Enligt Skånemejeriers sida har också deras laktosfria vispgrädde karragenan.

Jag har bara hittat vanlig vispgrädde utan karragenan. Månne grädden blir tunnare utan laktos och karragenan gör den tjockare?

roggan
0

Arla och norrmejerier använder också karragenan. Verkar inte finnas någon laktosfri grädde utan det.

Zepp
0

Jag tror inte Karagenan i sig är farlig.. snarare att den är vad vi brukar kalla för ursprunglig kost.. dvs de rödalger som karragenan utvuínns ur har varit mäniskoföda sen urminnes tider!

Det är nog de nuvarande industriella processer man använder för att utvinna  geleämnenena, varvid det används en massa kemikalier.. det blir förmodligen rester kvar.. ungefär som när man gör margarin!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Raefsan
0

Zepp,  jag äter varor som innehåller karragenan, t.ex . Philadelphiaost. Jag förstår att vissa hel- och halvfabrikat kan behöva någon tillsats för att få rätta konsistensen, och då är säkert karragenan helt OK.

Men jag vänder mig i första hand mot att först späda ut en produkt (billigare för producenten) och sedan tillsätta förtjockningsmedel för att återfå rätt konsistens.

Nu vet jag inte om fallet är så med just laktosfri grädde. Det kan mycket väl vara så att processen i sig att ta bort laktosen gör produkten tunnare. Men jag har tänkt mejla Valio och Skånemejerier och fråga efter anledningen, samt samtidigt efterlysa fullfet laktosfri grädde.

Jag återkommer!