Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7925 ggr
chapp
0

ME- kroniskt trötthetssyndrom

DN kör just nu en artikelserie om ME. Bland andra intervjuas en 29-årig tjej som legat ett år i sängen - förfärligt. Hon har dreadlocks, kanske  är det bara mina fördomar men har hon varit vegan?

En annan kvinna är inte lika illa däran men har blivit grundligt undersökt och befunnits ha inflammation i tarmen etc. En massa symptom som skulle kunna hänga samman med kost… Hon blev lite bättre med antiinflammatorisk medicin.

Personer med ME "tiger och lider" år efter år och ingen har någon idé om varför det blir så här. Ingen bot finns egentligen enligt artikeln.

Har någon av er personlig erfarenhet av ME?

affeejit
0

Jag har ME sen 10 år tillbaks. La om kosten (LCHF) för 3 år sen, pga svår IBS, och har sen dess sakta blivit lite bättre.De värsta symtomen har mildrats, men jag är ännu  inte frisk.

Jag tror personligen att den kost jag ätit sen barnsben kan vara EN bidragande faktor till att jag insjuknade i ME. Jag är uppvuxen på snabbmakaroner, ketchup, pulvermos, smörgåsar, margariner, fettfritt. Har alltid tränat mkt o var noga med att inte äta fett. Drack mängder med coca cola och åt massor av godis åren före jag blev sjuk. Kanske kan det tillsammans med extrem stress (jobbade 70-80 h/v)  gjort att mitt immunförsvar inte fungerade optimalt??

Jag går sen ett år tillbaks hos en kinesiolog o har gott hopp om att bli så gott som frisk, men det kommer ta ett par år till, minst. Går också i kraniosakralterapi sen 2 år tillbaks, vilket varit helt avgörande för min hälsa. Innan dess var jag en zombie, i princip helt oförmögen att ta hand om mig själv o mina små barn.

kaisakavat
0

Lite sådääär, tycker jag om din kommentar kring hennes frisyr.. även om jag förstår hur du menar.

Jag har med stor sannolikhet också ME, utan att nånsin ha varit i närheten av att äta som en vegan. Blir inte diagnosticerad ME-are eftersom inga läkare vet nåt om sjukdomen, och även om de är intresserade så törs de inte ge den diagnosen för FK kan plötsligt då säga att man är frisk.

Kosten har troligen spelat in, då kolhydratrik kost inte ger den näring, det bränsle/den energityp kroppen behöver. Ofta har ME-patienter varit högpresterande innan sjukdomen bröt ut, och kanske behöver man då en riktigt högkvalitativ kost för att palla i längden.

Numera tål jag i princip bara animaliska proteinkällor och dito fett. Äter endel grönsaker och mejeri, men får ofta ont i magen av det. Utesluter jag dem så blir magen lugn, hela jag blir lugn. Jag tål inga kemikalier, tål inte dofter, höga ljud, ibland reagerar jag t o m mot vattenstrålarna mot huden i duschen, etc, etc.. De båda hittill tryckta artiklarna i DN beskriver "mig" likväl som andra med ME. Fast jag är inte lika sjuk som tjejen som legat till sängs i ett år. Jag låg till sängs några månader, men BORDE ha legat längre. Kunde bara inte det för jag var ensam med två tonårsungar.

Har blivit mycket bättre.. men inte alls frisk än. LCHF hjälper mig - en tydlig förbättring med kosten. Vet det för jag har kört LCHF i två omgångar. Gick tillbaka till normalkort mellan omgångarna och fick erfara en drastiskt ökad styrka på samtliga symptom. Återgång till LCHF - samtliga symptom försvagades, vissa är nästan helt väck.

chapp
0

Ursäkta ett ev övertramp kring frisyren. Det yttre är känsligt att kommentera. Det sägs ingenting i artikeln hur dessa kvinnor äter eller har ätit. Men många med den frisyren är veganer, tror inte det är en fördom helt och hållet.

Intressanta iakttagelser. Nånting säger mig att det inflammatoriska har nån del i uppkomsten. Kvinnan i artikeln har ju också "genomsläpplig" tarmvägg. Är det inte det som händer vissa när man äter mycket bröd?

Blir förtvivlad över uppgivenheten i artiklarna, det finns eg inget hopp. Man skulle vilja ge dem det. Har själv legat bort många dagar i migrän på den tiden jag åt bröd.

Tisdag
1

Jag skulle få naturliga dreads om jag låg till sängs i ett år, bara efter en natt tycker jag det börjar bli en liten begynnelse till lockar… Flört

keja01
0

Här en artikel från Smålandsposten för någon vecka sedan om en 12-årig flicka som varit trött i hela sitt liv men nu blivit bra på grund av lchf:

Rubrik 1: Josefine friskare med fettdiet

Orkar mer än att alltid ha varit hängig, trött och sjuk har 12-åriga Josefine Andersson nu fått orken tillbaka. Detta genom att ändra om i kosten och följa den så kallade LCHF-dieten.
Till för bara ett par månader sedan var Josefine, Andersson ständigt trött. Hon gick och lade sig tidigt och kände sig nedstämd utan att veta varför.
Efter otaliga allergitester fann man att hon är laktosintolerant. Håglösheten kvarstod dock och i våras började Josefines mamma Mia Andersson följa LCHF-dieten efter lång tids matsmältnings problem. När skolan slutade ville även Josefine göra ett försök.
-Det är en helt annan unge, säger Mia.
LCHF står för Low carb high fat, vilket i praktiken innebär att intaget av kolhydrater minimeras till förmån för fetter. Kort och gott äter de som följer dieten mycket proteinrik mat såsom fisk, kött och ägg samt naturliga fetter.
Socker och stärkelserik mat som ris, pasta och potatis undviks helt.

En typisk dag för Josefine börjar med ägg, bacon och riven ost. Till lunch blir det kött, mer ost och gärna steksky och till middag en kycklinggryta eller sallad. Favorit-efterrätten är tveklöst hallon med vispad grädde.
-Nu saknar jag inte något speciellt men i början trodde jag att jag skulle sakna pizza, säger Josefine som är glad över hur mycket piggare hon känner sig.
Efter ett möte med rektorn är det nu beslutat att Josefine ska få ta med egna matlådor till skolan.
- Det skulle aldrig fungera om hon inte ville själv, säger Mia och berättar att det svåraste är när man blir bortbjuden till andra och inte alltid blir förstådd.
Även Josefines pappa, Ulf Andersson, har valt att följa dieten. Som typ 2-diabetiker har den inneburit stora förändringar. Hans blodsockernivå har sjunkit drastiskt och nu väntar en eventuell reglering i medicineringen. Just kolhydratssnål diet har en bevisad effekt på typ2-diabetes.
Josefines syster Hanna Andersson, 14 år, är däremot mer tveksam till förändringen i köket. Själv vill hon inte alls prova den nya dieten men säger att hon märker skillnad på Josefine.
- Hon är mycket gladare och orkar mer, säger hon.
MALIN LUNDGRENmalin.lundgren@smp.se0470-77 05 00

LCHF står för Low carb high fat, vilket betyder Lite kolhydrater mycket fett. Enligt dieten ska man äta proteinrik mat, mycket fett och endast grönsaker som växer ovanjord. Kolhydrater undviks helt vilket innebär att man varken äter pasta, potatis, ris, bröd eller annan stärkelserik mat.
Både  Mia Andersson och dottern Josefine Andersson är bättre med den nya fett- och proteinrika dieten.

Rubrik 2: LCHF-dieten passar alla, menar docent Ralf Sundberg. Men Livsmedelsverket tvekar.

Ralf Sundberg är docent i transplantationskirurgi och följer LCHF-dieten sedan fem år tillbaka. För honom, liksom för många andra som testar LCHF, var det önskan om en viktnedgång som hägrade.

-Kolhydrater höjer insulinnivån och är därför den vanligaste orsaken till fetma och vuxendiabetes, säger Ralf Sundberg. Genom att ta bort kolhydrater ur kosten tvingas kroppen omvandla energi från fett istället. Grundläggande biokemi, tycker Ralf Sundberg som menar att fett inte är det minsta hälsovådligt, något som forskarvärlden inte är överens om.
-De senaste femtio åren har vi lärt oss att fett är skadligt men modern forskning visar att det är precis tvärtom, säger han och tillägger. Det är kombinationen av socker och fett som är farlig.
När det gäller barn och LCHF är det viktigt att de ändå får i sig mycket grönsaker och till viss del även kolhydrater, menar Ralf Sundberg och förklarar:
-Barn behöver förändringar i insulinnivåerna när de växer.

I dag finns det otillräcklig forskning kring LCHF och dess eventuella biverkningar. Sedan januari i år rekommenderar Livsmedelsverket en LCHF-diet till typ 2-diabetiker men konstaterar samtidigt att studier på en långsiktig effekt av kosten saknas. Än så länge går dieten därför helt emot Livsmedelsverkets allmänna kostråd.
MALIN LUNDGREN

Tisdag
0

#5 Vilken bra artikel, du borde lägga den texten i en ny tråd istället.

kaisakavat
0

#5 Superbra!!

Mycket bra skrivet!

I slutet låter det som om Livsmedelsverket självklart kommer ändra sig.. framöver..  *fniss*

keja01
0

Jag har lagt in den som ett nytt inlägg nu.

chapp
0

Aha! Nu såg jag något intressant… Gick in på hemsidan för Gottfries-kliniken där sjukdomens förlopp beskrivs. Och vad dyker upp där om inte:

"sjukdomen lindras vanligen under sommaren och vid resa till sydligare länder".

Ping, ping, ping jackpott. Det måste ju ha något med d-vitaminet att göra. (Men mer än bara d-vitamin förstås, självklart är det en kombination av saker.)

Stackars tjejen i artikeln som ligger inne på sin säng hela sommaren. Noll d-vitaminlagring.

affeejit
0

jag är oftast sämre under sommaren och i sol/värme

kaisakavat
0

#10 Samma här! Tål solen bättre numera, men värme gör mig fortfarande mkt sjuk.

lillbobo68
0

Jag fick denna diagnos -00 efter att ha varit sjuk i 2 år och genomgått massor av utredningar. Var sjuk ytterligare 3,5 år innan jag blev bra.

Insjuknade igen -06 och efter ett år fick jag äntligen rätt diagnos:TWAR-infektion.

Troligtvis var det en TWAR-infektion redan första gången jag blev sjuk men läkarna visste inte så mycket då.

Jag lider av en enorm trötthet och har konstant feber på 37,8-38 grader som inte går ner med t.ex. Alvedon. Har av och till sveda i munnen samt värk genom näsa-öga-tinning. Jag har inte någon direkt värk i kroppen men ömmar rejält på många triggerpunkter.

Det är lätt att testa om man har en infektion: man topsas i näsan bara. Kan vara värt att testa för dom som aldrig får en ordentlig diagnos. Kan botas med penicillin men det har inte funkat för min del.

chapp
0

Är det någon som tar D-vitamin, som märkt någon förändring till det bättre?

Rent statistisk kanske sjukdomen är relaterad till tillgången på solljus, precis som MS. (Ju mer solljus, ju färre fall av MS). Men det behöver ju inte säga något om hur den skilda individen påverkas.