Smör eller olja....
…eller kokosfett…
Vilket fett föredrar du ? Varför ?
Idag har jag fått reda på att olja innehåller fler nyttigheter än smör, samt att kroppen lättare tar till sig olja än smör……
Min fundering är; Hur får jag i mig olja….

Intresant.. vad är det för nyttigheter??
Och vilken olja??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Fråga; vart har du hört att olja skulle vara nyttigare än smör…?
Strunt samma vart föresten; det är bullshit oavsett. Olja innehåller stora mängder omega-6 som är inflammationshöjande. Detta får vi i oss i allt för riklig mängd. Att äta veg. oljor är alltså inte alls speciellt bra! (SKA man äta olja så ta bara liite på en sallad - använd den för allt i världen inte till upphettning då oljor inte tål värme så bra utan att bli direkt farliga för kroppen)
Smör och kokosfett är båda bra. Jag har smör till matlagning (för att det är godast) och kokosfett med smaken kva i kaffet (för att det är godast).
Smör i stekpannan, mosat med kokta ägg, i äggmjölken o lite hursomhelst. Mår så himla bra om jag äter bra med smör, helt enkelt!
Olivolja på sallad och mozzarella, för det är så gott.
Vänliga hälsningar
Cindy

Jaa….det sa han ju…men hos mej fastnade faktat. Även att det är skillnad på oljor i kvalitet…
Kroppen tar lättare upp oljan för att den är flytande & smöret ska bearbetas först.
Sen var det ämnen….(får se om jag kommer på vilka)…som smör saknar, men som är nyttiga för vår kropp….vilka finns i olja.
Tex olivolja, sa han bla…..

Jag träffar honom nästa vecka igen….

#2 Denna info fick jag av min alternativa behandlare.
Han berättade även att; äter jag mycket protein, behöver kroppen massor vatten. Urinsyran letar sig annars fram till lederna & ger värk. När man dricker tillräckligt med vatten försvinner urinsyran den naturliga vägen.

Jag letar efter orsak till min värk…..inte bara tillfälligt bedöva värken som västerländska sjukvården gör. Mycket har han hjälpt mig med….en det finns värk kvar….

Skillnaden beror inte på att den är flytande utan på om det är långa, medellånga eller korta kolkedjor!
Korta eller medellånga kan tas upp direkt i blodet medans långa måste använda transportproteiner.. sk lipoproteiner!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoprotein
"Kylomikroner eller chylomikroner (av latin chyle, lymfa) är stora lipoproteinpartiklar (diameter på 75 till 1200 nm) som syntetiseras av enterocyter (epitelceller) i duodenum (tolvfingertarmen) och tunntarmen. Kylomikronerna transporterar lipider som tagits upp av födan (framför allt triglycerider) till fett-, hjärt- och skelettvävnad där de bryts ner av lipoproteinlipas. Från epitelcellerna i tarmen transporteras kylomikronerna genom exocytos ut i laktealerna, lymfkörtlar som förgrenas från villi i tunntarmen, och transporteras med lymfan genom lymfsystemet ut i stora hålvenen (vena cava) via den vänstra venen under nyckelbenet (vena subclavia sinister)."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kylomikron
Det är inte nyttigare för att det lättare kommer ut i blodet!!
De nyttiga fetterna för kroppen är de som den är byggd utav!
"R: Är fett så farligt?
FN: Nej absolut inte, det är nyttigt.
R: Det säger du. Med självklarhet?
FN: Ja, man behöver inte äta lika mycket kolhydrater om man äter mer fett.
R: Det är ju det mättade fettet som fortfarande är kontroversiellt. Det som finns i bacon och smör och så. Hur påverkar det hjärtat?
FN: Nej det är inte farligare än något annat eventuellt överintag av kalorier. För det skall man ju undvika. Det är ju energitätt med fett så på så sätt kan det vara lurigt. Men å andra sidan ger det mycket mättnadskänsla.
Mättat fett är inte farligt. Det vore väldigt konstigt om det skulle vara farligt eftersom det är det vi gör själva i kroppen, när vi bildar fett från exempelvis kolhydrater. Det är också det som finns i bröstmjölk i ganska stor utsträckning. Det känns ganska konstigt att säga att våra mammor skall ha förgiftat oss som har haft lyxen att ammas som små.
R: Men kan man äta hur mycket som helst?
FN: Nej då blir det för mycket kalorier och fetma är farligt.
R: Men så länga man inte blir fet?
FN: Då får man nog äta det alldeles utmärkt. Då får man nog äta ganska mycket vad som helst egentligen, så länge man inte blir överviktig."
http://www.kostdoktorn.se/professor-mattat-fett-naturligt-och-ofarligt
#5 Nu får nån rätta mig om jag har fel, men urinsyra producerar väl kroppen även av socker och framförallt fruktos?
Vänliga hälsningar
Cindy

#7 ?????
…Ingen aning…
Wikipedia är min vän! http://en.wikipedia.org/wiki/Uric_acid
"Elevated serum uric acid (hyperuricemia) can result from high intake of purine-rich foods, high fructose intake (regardless of fructose's low glycemic index (GI) value) and/or impaired excretion by the kidneys."
"The association of high serum uric acid with insulin resistance has been known since the early part of the 20th century (…) high serum uric acid is associated with higher risk of type 2 diabetes"
"It has been shown in a recent study that fructose-induced hyperuricemia may play a pathogenic role in the metabolic syndrome."
"Sources of uric acid
In many instances, people have elevated uric acid levels for hereditary reasons. Diet may also be a factor; eating large amounts of sea salt can cause increased levels of uric acid. (Medical consultation is recommended before using large quantities of sea salt in daily cooking.)
Purines are found in high amounts in animal internal organ food products, such as liver.[27] A moderate amount of purine is also contained in beef, pork, poultry, fish and seafood, asparagus, cauliflower, spinach, mushrooms, green peas, lentils, dried peas, beans, oatmeal, wheat bran and wheat germ.[28]
Examples of high purine sources include: sweetbreads, anchovies, sardines, liver, beef kidneys, brains, meat extracts (e.g. Oxo, Bovril), herring, mackerel, scallops, game meats, and gravy.
Moderate intake of purine-containing food is not associated with an increased risk of gout.[29]
Serum uric acid can be elevated due to high fructose intake,[15] reduced excretion by the kidneys, and or high intake of dietary purine.
Added fructose can be found in processed foods and soda beverages as sucrose, or in some countries, as high fructose corn syrup."
Vänliga hälsningar
Cindy

Näe.. det är restprodukter av nedbrytningen av aminosyror (protein)!
Vi omvandlar urinsyran till Urea som vi sedan kissar ut!
"Urea (från grekiska uron urin), urinämne eller karbamid är en kvävehaltig kemisk förening, med den kemiska formeln CO(NH2)2. Urea finns naturligt i urinen hos alla däggdjur. När kroppen bryter ner aminosyror omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln. Aminosyrorna härstammar från nedbrutna proteiner."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea
Urinsyra är oxå den viktigaste antioxidanten i blodbanan!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urinsyra
Vid för höga halter urinsyra får man Gikt!
"Gikt orsakas av att halten svårlöslig urinsyra (urat) i blodet ökar och faller ut i kristaller. Detta ger akut inflammation, vilket medför att leden svullnar, rodnar och ömmar starkt. Kristallerna kan även bilda njursten. Gikt kan uppstå efter behandling med vätskedrivande medel, frosseri, stort intag av alkoholdrycker eller vid metabolisk gikt. Njursjukdom, polycytemi och psoriasis kan ge gikt"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kom på varifrån jag hört att levern bildar urinsyra av fruktos!
Vänliga hälsningar
Cindy

Summa summarum….dricker man tillräckligt mycket vatten så drivs urinsyran ut den normala vägen…….annars ger den värk i leder !!

#12 Sorry att jag kapade tråden
. Har man för mkt urinsyra i kroppen tror jag inte vatten räcker hela vägen dock.
Vänliga hälsningar
Cindy

Allt beror på tillfälle.
Jag har smör, kokos och ister att steka i. Blandar smör och kokos till frukostäggen, när jag steker nöt använder jag ister för att bryta osv, det varierar. I dressingar och såser har jag raps- eller olivolja, för smakens skull. Skulle jag bara tänka på nyttighet skulle jag säkert använda kokos som enda fettkälla.
Kokosfett i kaffet på morgonen, smör och kokosfett att steka bruchomeletten med, lite grönt med några droppar eko extra virgin olivolja, bacon eller fett från sidfläsk kan också finnas. Om jag inte ätit fisk så fiskolja, Möllers tran Naturell ca 5 ml.
Avokado då och då, sällan nötter eller mandel, dessa mest som färdkost.
#4 Om du håller en smörklick i munnen, är den i fast form länge hos dig?
Det kan vara bra att ifrågasätta även alternativ behandling, och inte bara den traditionella vården.
det var då det mest kvalificerade dravel! Bedrövlig att folk får hålla *å att missleda folk *å det där sättet!!!
( * = bokstaven mellan O och Q som är trasig, ska skaffa ett löst tangentbord till la*to*en)