Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5862 ggr
0

LCHF Insulin och vatten...

Hej alla kolhuvuden :)

Jag går på LCHF UFO sedan ca 3 månader och mår bra men har problem att hålla vätskebalansen.

Jag har hört att om inte insulin utsöndras så tolkar inte binjurarna att de skall hålla kvar vattnet och kastar då ut det. (BS är OK!)

Kan det vara idé att inta lite kolhydrater ev. Sötningsmedlet: Stevia?

Är det något annat som binder vatten/ får det att stanna i systemet (Salt, Natrium, Citron, Magnesium…)

Har Candida och läckande tarm också, är detta något som påverkar.

170cm ca 66kg, kan behöva lägga på mig lite kanske.

Zepp
0

Det jag känner till om insulin o vatten är att när man miskar radikalt på kolhydraterna så sjunker glykogendepåerna initialt.. dvs insulinet har inget eller lite blodsocker att ta hand om!

Annars så har jag för mig att det är njurarna som sköter vattennivån.. binjurarna är väl mest någon kemisk fabrik?

"Binjurarna (Glandulae suprarenales) är organ i kroppen som hos människan sitter precis ovanför njurarna. Binjurarna är endokrina organ, och producerar ett antal viktiga hormoner, bland annat adrenalin och kortisol."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Binjurarna

Och njuren använder salt för att binda vatten och allt regleras av hormoner!

"ADH, antidiuretiskt hormon eller vasopressin är ett peptidhormon som ingår i kroppens långsiktiga reglering av blodtryck och blodvolym. ADH bildas i supraoptiska kärnan (del av hypofysen) men utsöndras från neurohypofysen. Utsöndring av ADH från hypofysen kan bero på flera olika faktorer. Bland annat höjda plasmanivåer av angiotensin, låg blodvolym, lågt blodtryck men även om blodet innehåller hög halt av elektrolyter.

ADH höjer blodtrycket genom att minska utsöndringen av vätska till urinen. Det sker genom att upptaget av natriumjoner ökar från primärurinen, vilket gör att vatten följer med genom osmos. Urinen blir därmed mer koncentrerad och får en gulbrun färg."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasopressin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

0

Aha! Jag har nog en del problem med Hypofysen och Sköldkörtel då jag inte blir törstig eller direkt hungrig, dålig matsmältning och känner mig allmänt oempatisk. Kan liksom inte känna lycka eller kärlek som förut vilket jag läst har med Hormonet T3 och T4 att göra Bl a. ADH, Jod, Natrium, Magnesium, Zink skall tydlgen spela roll för detta och Hypofysen reglerar till viss del vätskebalansen.

Har konstant hög puls, ca 90bpm

Och ja, förlåt jag menade njurarna.

Vad bör jag göra för att stimulera hypofysen & sköldkörteln om jag skall kunna bibehålla vattnet och må bra i kroppen?

Zepp
0

Om man kör fakir eller UFO är det en god ide att ta någon multivitamin och mineraltablett som komplement!

Har dina problem uppståt sedan du började med UFO??

0

Ja men jag har haft så pass skiftande olika symptom iom. Candida och Läckande tarm.

Äter måltid x3/dag - ca 100g (Kyckling, fisk ev. annat kött) 100g smält smör Valio laktosfritt med ca 1-2 klyftor pressad vitlök (vill inte gå ner i vikt) ca 100g Gurka, broccoli, blomkål (Är broccoli dåligt om man har dålig matsmältning?)

Silicea Kiselgel 3x/dag (2 timmar mellan annat intag), Multivitamin för män - new nordic (ska vara bra) Fiskolja med EDA och DHA 1 msk, L-Glutaminpulver ca 20g/dag (svårsmält i magen, får ont och blir snurrig), ca 30ml Zink, 500mg D-vitamin, ca 15 miljarder Goda tarmbakterier - Lactiplus. Magneium sulfat ca 3 g/dag (dos?) Grönt te ca 9 koppar om dagen, inget annat vattenintag. Får ont i magen och svårt att rör mig av kallvatten.

Har jag problem?

Zepp
0

Äter man en blandad kost av animalisk föda och fett samt blandade grönsaker får man alla vitaminer o mineraler man behöver förutom c-vitamin och möjligen Folsyra om man inte gillar lever!

Fast om man inte äter grönsaker eller lever ett par gånger i veckan får man ta c-vitamintabletter.