Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7219 ggr
JAUS
0

Brunt fett

Hög andel brunt fett på kroppen ska tydligen hjälpa till med viktminskningen. Möss som fick BMP7 injecerat fick högre andel brunt fett kontra vitt fett och ökade föbränningen. Finns det något naturligt sätt att öka BMP7 i kroppen naturligt utan injecering?

PatrikHagglund
0

Tja, bebisar brukar ha ganska mycket hull, trots hög andel brunt fett.

eva-
0

makrill innehåller mkt brunt fett (synligt) o är nyttigt, kanske kan man öka egna andelen genom att äta mer av det?

JAUS
1

#1 Modersmjölken innehåller ju socker som gör att de lägger på sig ett lager fett, som de ju behöver då de växer fort.

Annars har väl eskimåerna mycket brunt fett, beror det på kosten, kylan eller generna?

Zepp
0

Man kan tydligen öka sin andel brunt fett genom att ständigt utsätta sig för kyla.. går gör det men hur kul e det på en skala????

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Medlem
0

Det är väl inte bra att utsätta sig för kyla? Jag får ont i magen när jag fryser.

PatrikHagglund
0

#3 Enligt Livsmedelsverkets databas över livsmedel så innehåller bröstmjölk ca 40 E% kolhydrater. Jag gissar att det inte förklarar allt hull, utan att bebisar har lite annorlunda hormonmix som gör att de lägger på sig extra hull.

Att bara öka förbränningen låter i mina öron som en ganska svag mekanism för att minska i vikt. Med en normal hunger borde man även stoppa i sig mera om man förbränner mera.

JAUS
0

#6 Förespåkar du kaloribantning? Varför skulle man bli hungrigare för att man har mer brunt fett, kroppen får ju energin från kroppsfettet istället för maten, alltså blir man ju inte hungrigare.

Zepp
0

Det bruna fettet är brunt för att det innehåller stora mängder mitocondrier.. det finns framförallt kring hjärtat och högt upp på ryggen.. mellan skuldrorna.. det är avsett som isolering och kan alstra värme!

Småbarn har mera sånt.. men mest finner man hos djur som går i ide!!

PatrikHagglund
0

#7 Ja, LCHF-kost i fri mängd är ett ypperligt sätt för många överviktiga att kaloribanta. Glad (All banting beror på kaloriunderskott.)

Nu har jag inte läst det du länkade till, men enligt det jag läst tidigare så gissar jag enligt nedanstående.

Vit fettvävnad har mekanismer som gör att den kontinuerligt släpper ut fria fettsyror (energi). Problemet är att det även finns mekanismer som lagrar in energi (tex insulin). Om inflödet är större än utflödet så uppstår ett energiunderskott utanför fettcellerna och vi blir hungrigare.

Förutom att brunt fett förbränner energi internt så gäller nog samma sak även här (om bränslet snart tog slut skulle de bruna fettcellerna ju inte fylla sin funktion: att värma oss).

Det verkar som om du antar att energiunderskottet hos de bruna fettcellerna automatiskt skulle tas från de vita fettcellerna och på så sätt göra oss smalare.

Samma sak gäller motion. Tas energiunderskottet i muskelcellerna från de vita fettcellerna eller gör det oss bara hungrigare? Kanske både och, men troligtvis mest från att vi blir hungrigare (om man motionerar måttligt).

JAUS
0

Konstigt att jag går ner i vikt (-25 kg) utan vare sig träning eller kaloribantning eller påstår du att jag ljuger?

PatrikHagglund
0

#10 På vilket sätt skulle det vara konstigt? Ta det lite lungt och begrunda vad jag faktiskt skrev.

LCHF-kost i fri mängd tycker jag är en väldigt bra metod för att gå ned i vikt.

Dessutom är jag skeptisk till träning som primär viktminskningsmetod. Av samma anledning är jag även skeptisk till idén att förbränning via brunt fett skulle vara en effektiv viktminskningsmetod.

Som sagt, läs igenom vad jag skrev. Om det är något oklart får du gärna ställa frågor.

JAUS
0

Varför skulle förbränning via brunt fett vara en ineffektiv viktminskningsmetod?

Ok, så du håller med mig att man kan äta precis hur mycket man vill och ändå gå ner så länge man minimerar kolhydraterna.

Jag motionerar ingenting och går ner ändå, det gjorde jag inte när jag var mer fysikt aktiv förut och åt bl.a. pasta, så motion har enligt mig minimal eller ingen påverkan på vikten.

Hur gör du kopplingen att brunt fett påverkar kroppen likadant som motion? Motion sliter ju ner kroppen, brunt fett ökar endast föbränningen.

Zepp
0

Om det bruna fettet skall bidra med energislöseri skall man frysa!!

PatrikHagglund
0

#12 Kopplingen försökte jag förklara i #9. Kan du vara lite mer specifik med vad du inte förstår?

Båda är exempel på hur förbränningen kan öka i kroppen. Men för att gå ned i fettvikt behöver man minska på innehållet i de vita fettcellerna.

Även om motion sliter något på kroppen (och mest bara vid överdosering) så har det väl inget direkt med om det fungerar för viktnedgång eller inte.

JAUS
0

#14 Man måste ju äta för att kroppen ska ha byggstenar för att bygga upp den igen efter att man motionerat alltså äter man mer, medans brunt fett endast förbränner energi utan att förstöra kroppen.

subcalva
0

#13 "Om det bruna fettet skall bidra med energislöseri skall man frysa!!"

Måste man verkligen frysa? Kan man inte tänka sig att det allmänt hjälper till att hålla värmen uppe i kroppen. Jag är definitivt varmare nu trots att jag gått 15 kilo i vikt.

Och så undrar jag om det bruna fettet kan vara kopplat till sk "futile cycles" ? Nån som har nån teori?

PatrikHagglund
0

#15 Det kändes som om diskussionen spårade ur. Varför skulle den energi som krävs för att återuppbygga musklerna skapa hunger, men inte den energi som förbränns av bruna fettceller? Det ena kräver mer protein och det andra mer fett, men vad är annars skillnaden? Har du någon referens som stöder ditt påstående?

kreativika
0

Aaaah, så det är därför jag går ner 4-5 kilo varje gång de blir höst/vinter? Jag älskar kyla och frysa tkr jag faktiskt är skönt! :D

O på sommaren svullnar jag upp som en knubbsäl och tkr allt är eländigt >.<

JAUS
0

#17 Skillnaden är stor. Du måste äta protein för att bygga musklerna eftersom kroppen inte har några lager protein, men alla har ett fettlager som kan brännas bort. Har du någon referens som stöder ditt påstående att brunt fett gör en hungrigare?