Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 1650 ggr
Internettan
0

Omega-balans oviktigt?

Jag läser en artikel i tidningen Hälsa nr 9 (senaste numret) om omega 3 fetter. "Den senaste forskningen som gjorts på människor visar att det faktiska intaget är viktigast, inte balansen, säger Wulf Becker." Forskarna har låtit människor äta en viss mängd omega 3 och varierat mängden omega 6 och ingen skillnad har kunnat påvisas när det gäller t ex effekt på blodfetter, Blodtryck och graden av inflammation i kroppen. I artikeln sägs att man tidigare har gjort djurförsök med extrema kvoter mellan de båda fettsyrorna - och då har det haft betydelse. Men som sagt, de nyare studierna med människor visar ingen sådan skillnad. Fast Becker tillägger också att än är inte sista ordet sagt och forskningen går vidare.

I artikeln nämns också det faktum (?) att vår livsstil spelar in när det gäller det enzym som behövs för att bilda EPA och DHA. T ex övervikt, alkohol och ett högt intag av mättat fett minskar effekten av enzymet. Detta får mig att tänka på t ex veganer. Om de äter mindre mättat fett kanske de lättare kan omvandla alfalinolensyra (från t ex linfröolja) till EPA och DHA än vad köttätare kan? Kanske linfröolja inte är lika värdelöst för alla människor? (Även om det ofta låter så.) Samtidigt vet man ju inte vad denna forskning är värd…

Jag fortsätter läsa om läkemedelsbolagen och omega 3. Senaste trenden är att de modifierar fettsyrorna lite, för att få dem mer verksamma och kunna använda dem till skräddasydda läkemedel, som därmed kan patenteras. Tydligen ska olika läkemedel kunna användas mot olika sjukdomar och även om det är företagshemligheter ännu så gissar Jan Palmblad att hjärt- och kärlsjukdomar är en sådan sjukdom. Undrar vad denna modifikation innebär? Kan det verkligen vara bra? Usch!

"Every point of view is a view from a point."

Internettan
0

Hej Internettan! Vad intressant! Då räcker det att jag äter omega 3 - tillskott och behöver inte fundera på själva omega 6-balansen?

Internettan
0

Nej, Internettan. Helt rätt!

Pasi
0

Jag tror inte balansen är viktig så länge man inte äter så pass mycket O6 att man påfrestar enzymsystemet som ser till att fetterna omvandlas till de som kroppen behöver (och äter adekvat mängd O3, såklart).

Var denna gräns går har jag inga teorier om.

Internettan
0

Så kan det nog vara, det låter logiskt.