Fett bra mot stark mat
Såg ett inslag om att fett är det bästa botemedlet om man ätit stark mat som bränner i munnen. Mycket bättre än vatten eller öl så klunka grädde eller tugga Creme Fraiche när det blir för hett!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag hörde för flera år sedan att mjölk hjälper till med att bryta ner de starka ämnena i chili.
När jag var på Sri Lanka för många år sedan råddes vi att äta färsk riven kokos om det blev för starkt. Det funkade.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Gjorde en gång ett Tonfisk-Wasabi (grön japansk pepparrot) test.
1. Mörk mager tonfisk + wasabi = mycket starkt
2. Mellanfet tonfisk + wasabi = kändes knappt
3. Ljus och fet tonfisk + dubbel portion wasabi = Inga problem alls
Så det stämmer.
Det stämmer Maxiq. När jag var liten och åt stark mat fick jag en klunk olivolja som jag sköljde munnen med och det hjälpte direkt.

Sant!
Vi får en vedervärdig kebabgryta rätt ofta från matsalen som de försöker "piffa till" med en näve piri-piri 
Mitt och ett par till mer vågade personer brukar säga "Ät smör rakt av så bränner det mindre! Funkar ungefär som med yoghurt.". De flesta rynkar väl på näsan men några har vågat prova.

Hekt rätt. Oljorna från starka kryddor är inte vattenlösliga, men animaliskt fett löser oljan och då lindrar det.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Går med vegetabiliskt fett också. Oliv- och rapsolja har jag provat med framgång. Kokosolja borde väl också funka.
Egentligen ska man akta sig att dricka vatten när dte bränner i munnen pga starka kryddor. Det bränner ännu mer med vatten.
Som att försöka släcka en oljebrand med vatten alltså? Livsfarligt! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Det är väl därför man ofta har en klick creme fraiche på en stark gryta eller soppa!
Spännande! TAck, då har jag lärt mig något nytt idag!;)