Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5646 ggr
Annica38
0

D-vitamin till 6-åring

Har hittat tuggtabletter som innehåller 20 mikrogram (800IE).

Kan jag ge de till min 6-åring? Hon på apoteket tyckte inte alls det var något att rekommendera för de var alldeles för starka. Hon höll på att sätta i halsen när jag sa att jag äter tabletter som innehåller 2000IE.

Om jag kan ge de till dottern - hur ofta och hur många i så fall?

Kan det bli för mycket d-vitamin och vad händer i så fall?

dufva
1

Rädslan för D-vitamin sitter i eftersom rekommendationerna länge varit väldigt låga.

Man bör dock veta vad man gör eftersom det finns en möjlighet till överdosering om man har starka grejer och är ovarsam.

Själv tar jag en tablett om hela 50000iu men gör det var 14:e dag

Ungarna fick en sådan en gång i månaden i fjol.

I år går jag över på flytande för dom.

1 droppe ger 2000iu vilket blir lagom att ge varannan dag

Lättare att ta än piller och smakar inget.

Jag tycker tabletten du hittat verkar alldeles utmärkt för daglig bruk för ett litet barn Glad

Annica38
0

Ok. Tack så mycket. Hoppas att hon tycker om smaken!

PatrikHagglund
0

250 mikrogram (10 000 IE) per dag är numera ansedd som en säker dos för vuxna (så om man går efter vikten så borde 2-3 gånger mindre vara säkert för en 6-åring, dvs 100 mikrogram eller 4 000 IE per dag), se Wikipedia.

För att komma upp i toxiska doser behövs minst 1000 mikrogram per dag över längre tid, alternativt minst 15 000 mikrogram per dag över en kortare tidsperiod.

Om man får för mycket D-vitamin får man till slut för mycket kalcium i blodet. En hypotes är att det i sin tur orsakas av relativ brist på vitamin K2.

Sweetelle
0

Köper ni detta recptfritt på apoteket? Även dropparna?

Jag skulle vilja ha d-vitamin till mig själv framförallt. Sedan undrar jag om man kan kolla om man har brist på d- vitamin på något sätt och hur man vet om man får i sig lagom.

Annica38
0

Oj då. Är det så stora mängder det handlar om - då kan jag ju lugnt ge dessa tabletter till min dotter.

Tusen tack för hjälpen.

Pasi
0

#4 Man kan ta 25(OH)D-prov för att kolla sin D-vitaminstatus….detta bör helst hamna mellan 120 och 225 nmol/l.

Apoteket är ett dyrt ställe för anskaffning av D, och dessutom består många av deras produkter av D2 (svamp-d-vitamin) och inte D3, som är den formen som djur producerar.
Bättre med D från hälsokosten (t ex holistics 2000IE eller starkare saker på 50000IE från WLS.nl)

Lagom dos verkar ligga på ca 50-100IE/kg.

Roy-fokker
0

Gå till din VC och be dem göra ett "25-OH-D" prov.

Annica38
0

Pasi:

De tabletterna jag köpt är faktiskt D3! Skrattande

Till mig själv köper jag Holistics 2000IE på nätet!

andreas0
0

#0, Kostdoktorn skrev detta i en kommentar på sin blogg, efter att ha fått en fråga om d-vitamin till barn.

"AD-droppar (5 dr /d) ger motsvarande 400 IE D-vitamin. Det är inte fel att fortsätta med det tills barnet kan ta tabletter, under den mörka delen av året.

AD-droppar får inte ges i högre dos än den rekommenderade då det kan bli för mycket av A-vitaminet.

När det gäller d-vitamin till barn är rekommenderad maxdos 1000 IE för barn upp till 10 års ålder och 2000 IE därefter. Troligen är dock betydligt högre doser säkra för vuxna - ex 4000 IE som Karl E Arfors föreslår ovan."

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamintillskott-at-alla

Kommentaren är på sidan 1 av kommentarerna.

Så upp till 1000 IE fram tills dom är 10 år. Så 800 IE bör altså inte vara några problem för ett barn i den åldern enligt vad kostdoktorn skrev.

PatrikHagglund
0

#7 Någon som provat att ta prov via VC? Själv är jag inte på vårdcentralen så ofta. Gör dom sådana prov utan att knussla, trots att man anger att man för övrigt anser sig vara helt frisk?

ambery
0

Annica 38, var har du köpt tabletterna till barnet och vad heter de?

Köpte igår till mina barn på apoteket, då hälsokost bara hade Holistics o jag tyckte de var för starka…

När jag frågade efter starkare tabletter fick exakt samma reaktion som du av expediten där. Hon trodde jag var galen o menade att det skulle vara skadligt. Menade också att jag skulle akta mig för alla ¨kvackare¨som ville sälja hälsopreprat=)

Dufva, vad hetter dina 5000 tabletter och var köpte du dem?

Jag äter ju Holistics, tror ni alltså att jag skulle kunna ge dem till barnen, 8 år och 12, varannan dag?

Annica38
0

De heter Minisun och jag har köpt de på apoteket, men jag bor i Finland så det är inte säkert att de finns i Sverige eller kanske heter något annat!?

andreas0
0

#10, Jag har ingen aning, men bäst chans har man nog om man säger att man tar d-vitamin i hög dos och vill kontrollera att man inte överdoserar.

PatrikHagglund
0

#1 Var får du tag på dina tabletter/droppar?

KattaMo
0

Jag ger mina barn, 4 och 7 år, D-vitamindropparna 5/dag

De har tagit bort A-vitaminet i dem nu

Är det för lite?