Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1306 ggr
frukaos
2009-08-31, 14:00

Lite nybörjartips

Tänkte bara ge några av mina tips och erfarenheter kring att starta med LCHF. Fyll gärna på med vad som var bra resp. dåligt när ni började.

Min övergång till LCHF gick oförskämt enkelt. Min livssituation förändrades så att jag helt plötsligt bara behövde planera min egen mat. (Jag inser att det är besvärligare om man ska fixa krubb åt en hel familj som INTE äter LCHF.) Några punkter som jag skulle vilja lyfta fram:

- Inse att tiden går fort. Om du går ner 0,5 kilo per vecka så blir det 26 kilo på ett år. Hur snabbt går inte åren? Ibland känns det som om julen börjar innan semestern är slut…

- Sätt upp ett huvudmål med flera delmål. Delmålen ska vara sådana att man kan uppnå dom relativt snabbt. Kanske är ett delmål att man ska fixa en hel vecka utan godis, att man ska hoppa över potatis, ris och pasta varannan dag etc. Försök inte köra FAKIR (superstrikt LCHF) det första du gör.

- Beröm dig själv (både bokstavligen och bildligt) när du klarar av dina delmål. Om du har brutit ett felaktigt beteende (godis-ätande) är du värd allt beröm! Du kan också dela med dig av dina framgångar här så får du säkert fler hejarop :)

- Rensa skafferiet från sån't du inte ska äta. Om du är osäker så be en kompis att husera pasta, ris, socker, kakor etc tills du bestämt dig. Det är viktigt att bryta vanan att koka lite makaroner eller ta en kaka till kaffet och det enklaste sättet är att se till att inte bli frestad.

- Våga äta fett. Många är orolig för att gå upp i vikt om man äter mycket fett men det gör du inte. Jag lovar! Såvida du inte äter kolhydrater samtidigt vill säga.

…fortsättning följer…

frukaos
2009-08-31, 15:11
#1

- Låt inte vågen vara enda måttet på framgång. Ibland händer det att viktnedgången stannar eller uteblir. Ge inte upp! Det är fullständigt normalt. Din kropp behöver känna in sig allt eftersom och att du inte förbränner fett under en period är helt OK. Du kan också mäta midjemåttet som ibland sjunker fastän inte vikten gör det.

- Ge akt på din kropp. Under den första tiden kommer du förmodligen att se en mängd positiva effekter av att minska kolhydraterna; du blir piggare, starkare naglar, mindra bubbel i magen etc…

Det kan också dyka upp en del mindre positiva grejjer; dålig andedräkt, klåda etc. Det är besvär som är övergående och verkar vara sån't som händer när kroppen ställer om sig till "fett-drift".

Upp till toppen