Var finns korven?
Jag tänkte göra lite mat från mina två LCHF kokböcker. Bland annat recepten som innehåller korv. Där står då
" att kontrollera så att inte korven innehåller mjöl".
Men… var finns den korven/vilken sort? All korv jag hittills hittat har potatismjöl t ex och druvsocker samt en del E-nr. (Även sk "utländsk" korv)
Egentligen är jag inte så förtjust i korv, men ibland är det gott med en korvstroganoff ändå 
//Fat makes Me fit//

Tja, de bästa korvarna hittar jag på Lidl, men jag äter inte korv så ofta så jag minns inte några namn…

Hos Lidl brukar vi köpa Nurnberger Bratwurst, Dulano Grillwurst och Krakauerwurst. Alla de är utan mjöl och stärkelse, men alla korvar har tillsatser!
Vänliga hälsningar Stephan

"Rena" korvar utan en massa potatismjök, druvsocker och tillsatser ÄR svåra att hitta och ofta dyra. Jag passar på att handla om och när jag har turen att stöta på ätbar korv…
Jag väljer helt enkelt bort korv om jag inte hittar någon som är tillräckligt bra. Tyvärr innebär det att jag äter korv och andra charkuterier väldigt sällan…
Krav-märkta korvar med hög köttprocent brukar jag köpa.
Coop har chorizo och någon annan kryddkorv…..heter den cabanoss???

Det finns väl flera bra korvsorter. Själv är jag rätt förtjust i Böklunders sortiment, ~1g kolhydrater. Smakar en aning mer än falukorv.
Böklunders knackwurst brukar jag använda, när jag äter korv.
På Lidl har de bäst korv som skrivits ovan, men om det finns tillgång till en saluhall brukar de ha riktiga korvar. I Hötorgshallen i Stockholm har du ett sånt exempel, håll till höger nedanför rulltrappan!!

Gustafskorv från Gustavskorv AB har också låg kh. 99% kött och fett!! Jag tycker det smakar super gott!
Vänliga hälsningar Stephan

Jag köper Jokkmokkskorv, men den finns endast på ett fåtal ställen.
#7 Till vänster ska det vara!!! Inne i hörnet….
Hur vet man om korven innehåller smakförstärkare eller inte när det bara står "kryddor" i innhållsförteckningen??
Man mailar/kontaktar företaget och hoppas på att de kan svara ärligt.
Det är svårt detta. Jag har ätit salami ikväll där det står kryddor….. så antagligen är det väl kanske E621 i kryddorna. Men iblan orkar jag inte bry mig… jag fick salthunger iväll så det blev lite knäckemacka med massor av smnör, salami och saltgurka.
Nu känns det bra och jag ska sova … på korven eller saken eller jaaa. 

det finns en fin tråd här om att göra korv själv..kolla in den